Jak by měla vypadat dětská svačina

Konec prázdnin se blíží a v září do lavic usedne celá řada nových prvňáčků a spolu s nimi i celá řada dalších dětí. Ve škole tyto děti stráví většinu dne a my, pokud nám na nich alespoň trochu záleží, bychom je měli vybavovat pořádnými svačinami. Kde však brát neustále nápady a jak by vlastně měla vypadat taková zdravá svačina? Víte to? Proč je vlastně důležitá svačina a proč ji neodbývat? Na všechny tyto otázky se vám pokusím odpovědět.

2.75
Průměr: 2.8 (4x)
Váš hlas: Není

Co je potřeba

rodiče
ochota
krabička
potraviny
školák

1

Bez svačiny neumřeme, to rozhodně ne, ale...
Odborníci však již dávno prokázali, že člověku dělá lépe stravování se častěji a po menších porcích. Dělá to lépe jeho tělu, mysli i psychice.
Při nepravidelné a špatné stravě si totiž koledujeme o průšvih a to, co vás děsí kolem, jsou malé děti, které jsou příliš obézní. Co za to může? Nevěříte, že by toto mohla spáchat svačina? No pokud na svačinu vaše dítě pravidelně jí čokoládu, oplatky, brambůrky, saláty a podobné pochutiny, tak mu tento stav rozhodně hrozí.

2

Druhým nebezpečným faktorem je skutečnost, že nejí vůbec. Oba extrémy se projeví i u dospělého člověka, natož u dítěte, které je v neustálém vývinu, roste a aspoň teoreticky má více pohybu než dospělý. Nevhodně zvolená svačina má pak za následek nejen problémy s váhou, ale i zažívací potíže, nízkou imunitu, cukrovku a zkažený chrup. Pokud vám tedy na svých dětech záleží, přípravu svačiny rozhodně nezanedbávejte. Ta nejlepší je totiž z domu.

Jak by měla vypadat dětská svačina

3

Zapomeňte na kupované svačiny! Jestli dítěti dáte peníze na svačinu, nikdy si nekoupí to, co by mělo, ale to, co má rádo. Bufety navíc nabízí samé sladkosti, saláty, chlebíčky, bagety, rohlíky s párky, smažené rychlovky. Vyjde vás to dráž, nebudete mít přehled, co vaše dítě jedlo a rozhodně to nebude zdravá a přínosná svačina.

4

Doma zhotovená svačina má nesrovnatelné výhody, možná vás stojí trochu času a možná ji vaše dítě odbrblá. Nicméně pokud vynaložíte snahu a dítěti vysvětlíte důvody, je vše o zvyku. Samozřejmě mu na svačinu nedělejte vysloveně to, co nesnáší.

5

Proč jsou svačiny tak důležité? Bez svačiny se neumře, ale..
Svačina má pozitivní vliv na naše myšlení, dává nám totiž sílu reálně a logicky přemýšlet. Učení je náročné, a pokud dítě svačinu nemá, cítí se vyčerpaně, což se samozřejmě také odrazí na jeho výsledcích. Dítě bez svačiny, či odbytou svačinou má problémy se soustředit, cítí se vyčerpaně a má pocit, že mu to nemyslí. V těchto případech mnohdy za špatné výsledky nemůže ani tak dítě samotné, jako právě svačina.

6

Svačina by měla tvořit 15% energetického příjmu potravy z celého dne. Je proto ideální, aby jednu část tvořilo ovoce a k tomu bylo nějaké pečivo, mléčný výrobek a zelenina. Klasickou takovou svačinou je například: jablko a kousek chleba se sýrem a plátky rajčete.

7

Buďte variabilní. Vyhýbejte se bílému pečivu. Na českém trhu je dnes dostupných mnoho celozrnných výrobků, takže máte širokou škálu možností.

8

Při uchystávání svačiny se vyhněte buchtám, tučným výrobkům a uzeninám. Pozor však na light! Tyto výrobky, či tzv. Odtučněné výrobky vskutku nejsou určeny pro děti a kolikrát ani pro dospělé, protože místo tuku mají sacharidy a mají nižší poměr živin.

9

Zapomeňte na ubrousky a mikroténové pytlíky. Nejenže dělají neplechu, ale i kazí chuť. Dnes, kdy zakoupení plastové svačinové krabičky stojí doopravdy pár korun, vás nakonec vyjde i levněji, než celoroční investování do ubrousků a mikroténových pytlíků. Svačina v krabičce uchová svou chuť a není okoralá, ale ani rozmočená.

10

Svačina by neměla obsahovat zbytečné nasycené tuky, sacharidy a dále také tzv. Hluché potraviny, které tělu nepřinášejí nic dobrého (majonéza, kečup, hořčice, tatarka, sladidla, koření a podobně).

11

Nezapomínejte na tekutiny! Důležitou součástí je mít ve škole dostatek tekutin. Ideální by bylo, kdyby dítě pilo čistou neperlivou vodu. Pokud se nezadaří, tak jsou vhodné i jiné neslazené tekutiny, například čaj.

12

Mléčné výrobky potřebuje každé dítě. Nezanedbávejte tuto potřebu ani o svačinách. Mléko je velice důležitým zdrojem bílkovin a vápníku, který dítě potřebuje ke zdravému vývoji. Zakombinujte proto mléčné výrobky do stravy dítěte, ať již v podobě sýrů, jogurtů, či mléka.

13

Podle české vyhlášky stát přispívá školám a rodinám na dětské mléčné svačinky, kdy můžete svému dítěti zakoupit jogurt za pouhé 3 koruny a mléko 250 ml za 4 koruny. Bohužel musím z vlastní zkušenosti říct, že školy mají nasmlouvány, či kdo ví kým doporučeny takové firmy, které jim dodávají ne zrovna pro děti ideální výrobky. Sice se to jedná o rádoby mléčné výrobky, ale často to jsou právě přeslazené nízkotučné jogurty a oslazená mléka, která tedy nejsou pro dětské stravování vhodná z celé řady jiných důvodů. Nebuďte proto unáhlení a před svou investicí raději zvažte zda se nejedná o nějaký reklamní tah dané firmy.

Komentáře

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je skrytý a nebude veřejně zobrazen.
 
 Jak postupovat při koupi bytu
 Jak poznat kvalitní a nekvalitní matrace

Emailový zpravodaj