Jak poznat Beskydy

Poznat moravské Beskydy by asi mělo patřit k všeobecnému vzdělání. Nebo ke vzdělání vlasteneckému? Dovolená v Beskydech nestojí skoro nic, leda to, co člověk sní a vypije. A pak možná pár přebytečných kil, protože po beskydských kopcích se člověk pohybuje po svých. Jedině tak je možno poznat Beskydy.

4.90909
Průměr: 4.9 (11x)
Váš hlas: Není
Lehké

Co je potřeba

Dobré pevné boty
Stan nebo celta pro bivak
Spací pytel, karimatka
Turistická výstroj

Jak poznat Beskydy

1

Putování po Beskydech je příhodné začít například ve Valašském Meziříčí. Jednak to je tak nějak symbolické, jednak tam stavějí rychlíky z Čech. Městečko stojí za prohlídku. Turisté budou asi pokračovat po červené značce, a tak je na konci města překvapí soukromá zoologická zahrada. Kdo má rád zvířata, ať raději nevstupuje, musel by si položit mnoho otázek. Je lepší pokračovat přes kopec k přehradě Bystřičce.

Jak poznat Beskydy

2

Přehrada Bystřička je malá, ale pěkná. Byla zbudována v pseudohistorickém stylu (podobně jako přehrady na Labi). Lze tam postavit stan, najíst se, vykoupat.

Jak poznat Beskydy

3

Cesta přes Velkou Lhotu zavede do Rožnova. Skanzen není nudný, naopak, turista se tam většinou zdrží déle, než předpokládal. Moderní zábavní centrum (nelze je minout cestou na Radhošť) pěší turisty obvykle nezajímá, ale rodinky s dětmi ho možná rády navštíví.

Jak poznat Beskydy

4

Radhošť patří k české historii: kromě populárního Radegasta tam stojí kaple a soušosí Cyrila a Metoděje.

Jak poznat Beskydy

5

Příjemná hřebenovka dovede na Pustevny. Komplex Jurkovičových staveb na člověka působí skoro jako zjevení. Jen soudobé komerční boudy kazí dojem. Tak rychle na Kněhyni, z ní dolů do Čeladné. Tam nabrat sílu na výstup na Smrk a na prudký sestup do Ostravice. Při té příležitosti je vhodné vnímat překonávanou nadmořskou výšku a spočítat si nastoupané a sestoupené metry. Převod na patra domů a schody je děsivý, výpočet ale zmírní kruté chvilky, které se někdy mohou dostavit. Beskydské kopce mají tu specialitu, že začínají "úplně dole".

6

Z Ostravice vede nejčastější cesta na Lysou horu. Je třeba počítat s deštěm nebo alespoň se sychravou mlhou na vrcholu. Z Lysé hory vede příjemná cesta do Visalají a dále na Bílý Kříž, kde se turista napojuje na česko – slovenskou hranici, kterou červená turistická značka lemuje.Cesta po státní hranici je příjemná, někdy ale náhle prudce stoupá, zřídka kdy klesá. Dovede do česko-slovenské vesnice Konečná. Zkušenosti s občerstvovacím servisem zde jsou tristní, ale pivo mají v místní hospodě pitné (české). Přes Velký Bobek dovede červená značka k chatě Kmínek. Od ní to je už kousek na Bumbálku. Motorest žije jen ze zašlé staré slávy.

7

Červená značka dál pokračuje po hranici k Makovskému průsmyku (až mysticky úděsný válečný monument zůstal naštěstí zachován). Tady Beskydy končí. Je možno buď cestu opustit a nechat se autobusem svézt do civilizace (do Makova na Slovensku nebo do Velkých Karlovic na Moravě) nebo po červené hraniční cestě pokračovat po hřebenech Javorníků, které jsou k turistům vlídnější – z vrcholů kopců se sestupuje jen do sedel, takže nastoupané výškové metry nejsou tak děsivé.

8

Cestou po Beskydech turista často potkává malé hospůdky, kde je vždy dobré pivo (nebo limo) a většinou výtečné klobásy nebo jelení guláš. Kraj oplývá zvěří...

Komentáře

Beskydy určitě doporučuju.

Beskydy určitě doporučuju. Zmiňovaná Bystřička sice není na koupání v létě nejvhodnější, ale dá se u n strávit za pěkného počasí celý den, v okolí je několik restaurací, kde také čepují kofolu. Dá se u ní také stanovat, ale připravte se na komáry :-)

Jinak cestu z ValMezu neznám, my vždycky jdeme od Frýdlantu nad Ostravicí nebo z Ostravice, třeba na Lysou horu, to je celodení výlet - doporučuji se zastavit U Zbuja - to je typická beskydská chajda, kde vaří výbornou zelňačku, lze posedět na trávě, pasou se ovečky, no prostě super prostředí.

Z Valmezu to je v podstatě

Z Valmezu to je v podstatě "přes kopec".
Doporučuji popisovanou cestu dokončit: z Makovského průsmyku pokračovat stále po hřebenové červené: přes Javorník, Portáš, Kohútku na Makytu. Od ní sestoupit do Huslenek a z nich pokračovat na Vsacký Cáb a znovu k Bystřičce. Okruh je tak dokončen a člověk může zase ve Valmezu sednout na vlak. Celá cesta je asi tak 200 kilometrů a dá se to pohodlně zvládnout za týden dovolené. Jenže od Makovského průsmyku to už nejsou Beskydy, tak jsem to do článku nepsala (i když to je člověku fuk, protože hory jsou hezké bez ohledu, jak se jmenují. jezzina

(jez)

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je skrytý a nebude veřejně zobrazen.
 
 Jak poznat a koupit kvalitní olivový olej
 Jak udělat zapečenou cuketu | recept
 Jak poznat kvalitní a nekvalitní matrace

Emailový zpravodaj