Jak se pokusit být asertivním

Také jste se někdy v životě dostali do situací, kdy jste pěnili, ale neuměli jste se bránit? Mohou to být různé životní momenty, které vás tlačí tam, kam nechcete. Manipulace se dnes vyskytuje na mnoha místech. Nejčastěji tomu tak v poslední době bývá v práci. Také se vám stalo, že vám šéf zavolal v pátek v sedm večer a ještě s výtkou a nadáváním, že něco potřebuje do zítřka rána? To, že je víkend a vy máte volno, jej přitom nezajímalo? Nestalo se to přitom poprvé….
Máte toho dost? Chcete tomu udělat přítrž, ale bojíte se, či si myslíte, že jinou cestu nemáte? Asertivita, je skvělým prostředkem, která vám dokáže vybudovat slunnou budoucnost. Někteří lidé se s ní narodí, jiní se jí musí prostě naučit. Nikdy není pozdě.

3
Průměr: 3 (3x)
Váš hlas: Není
Složité
Zdarma
30 minut a více

Co je potřeba

• Znalosti
• Přečtení pár knih o asertivitě včetně návodů
• Někdy vám pomůže i kurz, či psychoterapie
• Trénink

1

Jak být asertivní? V prvé řadě si musíte uvědomit, co asertivita je. Manipulace, tlak a ctižádostiví jedinci jsou na každém kroku a vy se jim nesmíte dát. Uvědomte si, že tu jde jen o vás a o to, co chcete vy. Máte nárok být spontánní, dělat chyby, odmítat a říkat svůj názor, i když není totožný s jejich. Za to však i vy musíte respektovat ten jejich, byť nesouhlasíte. Nebojte se proto projevit své emoce, pocity, přání a požadavky. Nebuďte však přitom ani pasivní, ani agresivní, nemlžte, vyjádřete se prostě přímo a na rovinu.

2

Máte nárok říci NE, a to bez výčitek. Nevyhýbejte se odmítnutí a zbytečně nevysvětlujte.

3

Máte nárok prosazovat své city, touhy, být takovým jakým jste.

4

Máte nárok být zodpovědný za svůj život, a to i za své chyby a omyly.

5

Nemusíte se nikomu omlouvat, ba ani cokoli vysvětlovat. Výmluvy a dlouhá ospravedlňování vás dostávají do podřadné pozice.
Máte právo měnit názory i postoje.

6

Máte nárok říci, že nevíte, či nerozumíte. To samé platí i k samé i nechcete.
Máte právo být nezávislými na druhých. Nikdo nemůže mít vyšší právo o vás rozhodovat, než vy samotní.

7

Nenechte si vyčítat nelogická rozhodnutí, máte na ně právo.
Máte právo být lhostejní a říct, že je vám to jedno.

8

Přestaňte se ohlížet na to, co by řekli o tom ostatní. Už se nenechte citově vydírat, zastrašovat, ovládněte svůj pocit viny, co by mělo, či nemělo být a řiďte se sami sebou, co uznáváte? Jak daleko necháte cizí lidi, aby zašli? Naučte se bránit nepřiměřené kritice.
Kritiku můžete přijmout, ale není nezbytné se plazit, omlouvat a ponižovat. Stačí, když si vezmete ponaučení. Ano, byla to chyba, zapracuju na tom. Proč to déle pitvat?

9

Nebojte se odmítnout, ale nemlžte. Své odmítnutí definujte jasně a zřetelně. Víc se k tomu nevyjadřujte. Nedávejte prostor k lámání.

10

Chcete se prosadit? Je celá řada metod. Nejideálnější je ta, že prostě přijdete a na rovinu řeknete. Co a jak. Pak můžete jednat i empaticky, kdy vydáte souhlas a pochopení, ale pozor stále si stojíte na svých postojích a zásadách. Svůj požadavek můžete i stupňovat, tlačit, ale to pouze jen do doby než ho dosáhnete.

11

Kritiku mířenou právem přijměte, ale neprávem se braňte. Ignorujte ji pouze pokud se jedná o podnapilého člověka.

Komentáře

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je skrytý a nebude veřejně zobrazen.
 
 Jak udělat záhoracký závitek | recept
 Jak poznat kvalitní a nekvalitní matrace
 Jak poznat a koupit kvalitní olivový olej

Emailový zpravodaj