Jak vyrobit rostlinný výluh z kopřivy

Pěkné dubnové dny dávají možnost nejen květinám ukázat svou krásu, ale i plevelům dostatek energie na růst . Protože kopřivy už také dosahují dostatečné výšky, využijeme toho a povíme si, jak vyrobit rostlinné hnojivo - kopřivový výluh .

4.85185
Průměr: 4.9 (27x)
Váš hlas: Není
Velmi lehké
Zdarma
10 až 30 minut

Co je potřeba

rukavice
kbelík
voda
kopřivy
kosa nebo srp

Jak vyrobit rostlinný výluh z kopřivy

1

Nejlepším základem každého rostlinného hnojiva jsou kopřivy – kopřivový výluh prospívá zelenině i květinám. Obsahuje velké množství dusíku a rostlinám pomáhá především v období růstu. Pro hnojení zeleniny je velmi prospěšný i výluh z kostivalu. Obsahuje dostatek draslíku, je účinný a zároveň mírný a při přípravě ani příliš nezapáchá.

Jak vyrobit rostlinný výluh z kopřivy

2

Stačí vhodná nádoba, voda, posečené rostliny a čas na zkvašení.
Kosou nebo srpem posečeme kopřivy - nekvetoucí vrcholové části. Rostliny vložíme do plastové, dřevěné nebo kameninové nádoby (neměla by být kovová, brzy by zrezavěla). Chcete-li mít výluh zkvašený co nejdříve, rostliny nasekejte. Nádobu naplňte rostlinami zhruba ze tří čtvrtin a zalijte vodou (nejlépe měkkou dešťovou). Výluh nechte 2-4 týdny kvasit, proces urychlíte, pokud výluh občas zamícháte. Když výluh ztmavne a přestane kvasit, je hotovo. Počítejte s tím, že kvašení provází trochu zápach a proto nádobu postavte kousek dál od domu.

Jak vyrobit rostlinný výluh z kopřivy

3

Rostlinné výluhy jsou velmi silné a proto je musíte ředit. Pokud přihnojujete jednou za měsíc, přidejte na díl hnojiva devět dílů vody, u častějšího hnojení mladých sazenic výluh zřeďte dvojnásobně. Pokud hnojíte každý týden, použijte výluh zředěný až 1:50. Naopak pro výživu půdy před zimou již výluh ředit nemusíte a můžete použít i vylouhované rostliny ze dna nádob. Rostliny hnojte pokud možno za deště či po něm, nikoli za horkého slunného počasí. Za sucha musíte ještě přidat notnou dávku vody. Hnojivo by nemělo přijít do přímého kontaktu s listy, lijeme ho okolo kořenů rostlin. Některé výluhy jemněji působících bylin (například kostival či heřmánek) můžete rozprašovat i na listy.

Tipy

Pro posílení zeleniny však můžete použít na výrobu výluhu i zeleninu samotnou – například odpadové listy z kapusty, červené řepy či rajčat.

Varování

Pozor! Kopřivový výluh po zkvašení silně zapáchá , přihnojujte až budete navečer ze zahrady odcházet :-))

Komentáře

super návod, už mi to kvasí

5

super návod, už mi to kvasí :-)

Dobrý den,zajímalo by

Dobrý den,zajímalo by mě,pokud budu na zahrádce hnojit výluhem z kopřiv,jestli mi poroste i plevel stejně rychle jako zelenina,nebo jestli třeba bude výluh plevel spíše ničit,nebo podobně.Děkuji

Reakcí na Váš dotaz je pouze

Reakcí na Váš dotaz je pouze můj osobní odhad: pokud budete rostliny na zahradě žádoucí polévat zředěným výluhem - hezky porostou. Pokud nalijete na plevel 100% koncentrát - možná jej i zahubíte.

Dobrý den...Můžu s kopřivovým

5

Dobrý den...Můžu s kopřivovým výluhem hnojit i kaktusy???Předem děkuji za odpověď...

Dobrý den, ano, hnojení

Dobrý den,
ano, hnojení kaktusů výluhem z kopřiv je možné. Výluh se musí scedit, zředit a použít se může maximálně 2x ročně.

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je skrytý a nebude veřejně zobrazen.
 
 Jak poznat kvalitní a nekvalitní matrace
 Jak poznat a koupit kvalitní olivový olej
 Jak udělat záhoracký závitek | recept

Emailový zpravodaj