1

Dobře se oblečte
Nejdůležitější je, abyste se při běhu cítili pohodlně. Oděv z materiálu odvádějící pot berte jako nejoptimálnější možnost. Jestli však běháte jen tak rekreačně, pravděpodobně si vystačíte s šusťáky/kraťasy a tričkem. Názory na obuv se různí – jedni se domnívají, že vhodná obuv je vzdušná a mírní náraz nohy na zem, zatímco druzí jsou přesvědčeni, že člověk je od přírody stavěn na běh, a tedy bez speciální obuvi, která prý může mít i negativní vliv. Rozhodněte se na základě Vašeho názoru a finančních možností, protože speciální běžecká obuv se lehce vyšplhá až k několika tisícům.

2

Kam s klíči, doklady a mobilem?
Jestli neradi běháte s věcmi po kapsách, pořiďte si běžeckou ledvinku. Jedná se o speciální batůžek s malými kapsičkami a úchytem pro pití. Alternativou může být tzv. camelbek, tedy batoh, který používají cyklisté.

3

Pitný režim
Při běhu je důležitý dostatek tekutin v těle. Avšak ne všem je příjemné běhat s lahví v ruce či poskakující v batohu. Běháte-li vzdálenosti do 15–20 km, není jí potřeba. Hodinu před během se napijte tolik, kolik cítíte, že potřebujete. Než se rozeběhnete, dojděte si na záchod a pak si dejte skleničku vody. Tak by tělo mělo být připravené vydržet nějakou dobu bez přísunu tekutin.

4

Kde běhat?
Nejlépe běhejte v oblastech, kde není příliš aut, nejlépe žádné, a kde je málo chodců. Vaše tempo bude rovnoměrnější, než kdybyste museli někoho předbíhat či podvědomě závodit s auty. Důležitý je také terén – roviny upřednostňujte.

5

Tempo běhu
Začínáte-li s během, vězte, že i když si myslíte, že běháte pomalu, měli byste ještě zpomalit. Cílem není uběhnout daný úsek za nejkratší dobu, ale udržet tělo co nejdéle v pohybu. Samozřejmě budete-li se cítit fit, můžete zrychlit, avšak ze začátku neběhejte „naplno“. Tempo si přirozeně zvýšíte postupem času s naběhanými kilometry. Ze začátku doporučuji praktikovat tzv. indiánský běh – chvíli běžíte, chvíli chodíte. Důležité je, abyste se z běhu hned nezastavili, abyste se vydýchali. Nejdříve přejděte do rychlé chůze a teprve po pár metrech zastavte úplně (pokud potřebujete). Nejlépe nezastavujte vůbec.

6

Protažení
Po uběhnutí pár seti metrů protáhněte celé tělo, soustřeďte se na protažení rukou a nohou, především chodidla a kotníku. Opakujte po skončení běhu. Uleví to svalům a Vy se nebudete cítit unaveně a nebudou Vás bolet nohy.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.333335
Average: 4.3 (3 votes)