Co je potřeba

košíky na rostliny podle počtu vysazovaných ks
vodní rostliny dle vlastního výběru

1

Než založíte jezírko, nejdříve zahradu obejděte, a to i několikrát a rozvažte, kolik místa má jezírko zaujímat a kde bude nejvhodnější jej umístit.
Jelikož vodní rostliny nejlépe prospívají na slunci, doporučuje se jezírka umísťovat mimo stromy , budovy a hustě osazené plochy někde na volném místě.

2

Při osazování jezírka rostlinami a živočichy platí několik zásad: mj. je potřeba si předem uvědomit, zda chceme mít v jezírku jen rostliny nebo i rybky a žáby.
Pokud tam rybky i žáby chceme mít, je hloubka jezírka nejméně 80 cm a hladina musí mít alespoň 15 m2. V jezírku s mnoha rybkami jsou nezbytná čerpadla, filtry a provzdušňovače, které budou pečovat o čistou vodu.

3

Pro rostliny založíme zase výsadbové zóny v různých hloubkách např. 0-10, 10-40 a 80 cm.
Takto se v našem jezírku bude dařit nejen těm okrasným rostlinám , ale i těm, které v jezírku zajišťují ekologickou rovnováhu, což je velmi důležité.

4

Je potřeba také volit vhodný substrát na výsadbu rostlin. Některé druhy jsou na to zvláště citlivé.
Lze použít buď namíchanou jezírkovou zeminu z obchodu a nebo chudou hlinitopísčitou směs.

5

Silně se rozrůstající vodní rostliny jako jsou třeba rákos nebo orobinec, raději u zahradního jezírka NEVYSAZUJEME. Další rychleji rostoucí vodní rostliny jako jsou modráska, šmel anebo kosatec japonský můžeme omezit v růstu tím, že je vysadíme do jezírka v nádobách .
Lekníny zase vysazujte v košíčcích, abyste je mohli snadno vyndávat a rozdělit.

6

Květy leknínů lákají mnoho zajímavého hmyzu a také zvědavé pohledy a obdiv návštěvníků zahrady. Na jejich listech si také rády odpočinou žáby. Existuje i karmínově červená odrůda, která je vhodná pro větší jezírka, jelikož vyžaduje hloubku vody 70 až 120 cm.

7

Aby jezírko vypadalo po dlouhou dobu co nejlépe a čistě, je potřeba jej pravidelně čistit a síťkou vylovovat odumřelé rostlinné části, připadně i listí. Organický materiál nesmí klesnout ke dnu. Jeho rozklad kazí vodu.

8

I malá jezírka mohou zazářit velmi hezkými rostlinami jako jsou například zakrslé lekníny, řezan nebo ďáblík bahenní. Malá jezírka také zároveň působí jako pítko pro nejrůznější drobné užitečné živočichy.

9

Pro bahenní zónu zahradních jezírek a potoční korýtka je vhodná pomněnka bahenní. Dobře snáší kolísání vody do 10ti cm . Krásně kvete od května až do srpna. Výběžky a kořeny vytvoří v bahenním úseku jezírka rohož.

10

V případě, že jsme do jezírka zakoupili rybky, nejprve ponoříme sáček s vodou a zakoupenými rybkami do jezírka, aby si zvykly na teplotu vody. Teprve potom je vypustíme do jezírka už zabydleného vodními rostlinami.

11

Mezi vodou a zemí vysadíme bahenní kosatec. Rád stojí na jaře a v létě v mělké vodě . Ve druhé polovině roku by měla půda vyschnout. Čechrava, kontryhel a popelivka dávají přednost vlhkému stanovišti na břehu jezírka.

12

Volnou vodní plochu využívají rostliny s ponořenými a vzplývavými listy například žabníček. lekníny, okřehek a plavín.
Vodní hyacint je vodní rostlina vytrvalá, obvykle volně po hladině plovoucí , která se hodí zvláště do těch větších jezírek.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.666665
Average: 4.7 (6 votes)