1

Krajinářská fotografie má mnoho podob. Může to být východ či západ slunce, zachycení blesku, tekoucích vod či prostě pohled na pole se stohy slámy. Každý takový snímek už vyžaduje mnohem víc než jen nastavit automatický režim na fotoaparátu, a proto se vyplatí vědět, jak fotoaparát funguje a jaký záběr lze jeho nastavením získat. K tomu vám poslouží jiné články na JakTak.cz, ve kterých se touto problematikou pro začátečníky blíže zabývám.

2

Volba vhodného motivu je pro dobrou fotografii prioritou. Můžeme nafotit stovky fotografií z našeho výletu po horách, ale nakonec ani jedna fotografie nemusí oslovit. Na své cestě jistě potkáme spoustu zákoutí, která nás zaujmou.

3

Při vyfocení můžeme zjistit, že z fotografie nemáme takové pocity jako při zhlížení běžným okem, popřípadě že snímek nezachycuje atmosféru, která v místě panuje (například mlha v údolí). Správný fotograf se nevzdává, pouze praxí může získat fotografii, se kterou bude spokojen. Začátečníkům doporučuji při focení vzít s sebou zápisník, do kterého si budou zaznamenávat nastavení svého fotoaparátu a další údaje. Z jednoho místa vyfoťme klidně spoustu snímků, každou ale s jiným nastavením. Tak se naučíme pochopit, jak fotoaparát ovládat a jaká situace vyžaduje to či ono nastavení.

4

Začněme východem a západem slunce. Zde hraje velkou roli čas, neboť nejlepší záběry získáme tak pět minut před východem či zapadáním slunce. Je to krátký okamžik, kdy jsme schopni získat pěkné obrázky. Disponujeme-li půlenými ND filtry, neváháme je použít. Postavíme se do místa s přibližně stejnou výškou obzoru. Důležité tedy jsou správný čas a správné místo. Při expozici řada fotografů pracuje s histogramem, při západu slunce manuálně prodlužují čas závěrky a zmenšují clonu, protože světla ubývá.

5

V dalším kroku si vyzkoušíme focení vodopádů, řek, prostě tekoucí vody. Tady platí pravidlo, že čím déle otevřenou závěrkou (s delším expozičním časem) dosáhneme toho, že se voda zdá být „hustší“, fotografie je dynamická. Naproti tomu kratším časem můžeme dosáhnout zmrazení vody, dokážeme tak zachytit i kapky vody. Časy 1/250 a kratší vám zmrazí omraz. Pro fotografie s delším expozičním časem doporučuji použít stativ.

6

Focení vrcholků hor je velice závislé na meteorologických podmínkách. Za plné slunce se na fotografii ukážou ostré stíny, proto fotíme zejména v brzkých ranních či odpoledních až večerních hodinách. Nezapomeňme pracovat s polarizačním filtrem, který nám pěkně vykreslí a zmodří oblohu.

7

V krajině rovněž sledujeme linie. O tom pojednává článek na JakTak.cz o kompozici fotografie.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3
Average: 3 (9 votes)