Co je potřeba

přísnost a důslednost
spolupráce členů rodiny
stanovit pravidla

1

Pokud nechcete, aby váš pes slintal nad vaším obědem, hypnoticky vás sledoval pohledem, popřípadě štěkotem si vynucoval část vašeho oběda, buďte důslední a psovi nikdy nic od stolu nedávejte. Ať se na vás dívá sebesmutněji a kňučí, nepodleněte jeho psím očím. Pokud tohle pravidlo budou dodržovat všichni členové rodiny, psa ani nenapadne, že by mohl něco dostat. Pes musí mít jasně vymezené místo, kde dostává potravu a dostávat ji pouze tam, nikde jinde.

2

Dalším a častým zlozvykem psů je skákání. Skákáním pes projevuje radost, většinou při vítání, je nadšený, že vás vidí a proto skáče a vynucuje si tak vaši pozornost. Tento zlozvyk sahá ale mnohem hlouběji, kdy štěňata skákali na matku, když se vrátila z lovu. Štěňata jí olíznutím tlamy dávala najevo, že očekávají potravu. Proto tento zlozvyk zaznamenáme u každého štěněte a bohužel i u některého dospělého psa. Pokud máte malé štěně, vždy, když se vrátíte domů, vemte štěně do náruče a dejtemu pamlsek, zabráníte tak skákání. Tento zlozvyk musíte psa odnaučovat už odmala. Pokud štěně bude větší, skloňte se k němu, pohlaďte ho, pozdrav te se s ním, ale rukou se ho snažte mírnit, aby neskákal. Když se s nim přivítáte zavelte rázným slovem: "Dost." Zaujmete jeho pozornost, potom dejte psovi povel "Sedni". Pokud pes poslechne, dejte mu odměnu a pochvalte ho. Skákání je problém, který neodnaučíte ignorací, nebo bitím psa, je potřeba jej postupně vychovávat. Pes skáče z radosti, z nadšení, že už jste se vrátili domů, neberte mu tu radost, klidně se s ním přivítejte, ale nenechte ho skákat, skloňte se k němu a až se sním přivítaáte, usměrněte ho povelem: "Dost."

3

Psí olizování je také zlozvyk, který se nám většinou moc nelíbí. Od psa bychom se olizovat neměli nechat, přece jen, může dojít k přenesení infekce, parazitů. Je důležité vždy, když vám pes chce projevit tímto způsobem náklonnost, usměrnit ho a svoji lásku mu dát najevo jiným způsobem, například pohlazením, vlídným slovem.

4

Zlozvyk, který bývá hlavně problémem, pokud máme psa v panelákovém bytě, je štěkání. Tento zlozvyk může být vemi nepříjemný pro naše sousedy a mnohdy jsou kvůli tomu sousedské hádky. Pes se snaží přivolat vás, ať už štěkáním, nebo vytím. Je potřeba zvíře odmala zvykat na vaší nepřítomnost a postupně dobu vaší nepřítomnosti navyšovat. Pokud máme malé štěně, je třeba už od mala, zvykat jej na povel "Ticho". Počkáme až pes doštěká a pak zadáme povel "Ticho" a odměníme ho. Některé rasy psů jsou více uštěkanější než jiní. Pořád, ale mějme na paměti, že štěkání, ať už v případě ohrožení, hlídání, upozornění vás na něco nebezpečného, štěkání jako výzva ke hře, musíme brát jako přirozený projev komunikace mezi psy.

5

Zlozvykem, se kterým se také často potýkáme, jsou psí útěky. Příčin může být několik, ať už samotná povaha psa, sklony k utíkání, nespokojenost s jeho dosavadními možnostmi, hra, hárající fena, u loveckých plemen běžící zajíc. Měli bychom psa osmala zvykat na možnost pouštění a proběhnutí se z vodítka. Zvykat ho na přivolání a vždy, když přijde, odměnit jej.

6

Kousání nabýtku a bot v době vaší nepřítomnost je jeden z dalších zlozvyků, se kterým se často u svých čtyřnohých kamarádů setkáváme. Než začneme psovi nadávat a kárat ho za to, co udělal, musíme si uvědomit, že chyba je i částečně na nás. My sami musíme těmto problémům předcházet, a to tím, že sami uklidíme věci, které jsou pro nás cenné, psa v době naší nepřítomnosti zavřeme například jen do dvou místností, kde nehrozí možnost velké škody a zároveň ani poranění. Psovi necháme kosti na kousání, hračky, kterými se zabaví a nebude se nudit.

Tipy

Psa vychovávejte už od štěněte, s rodinou se dohodněte na pravidlech, kterými se budete řídit a nikdy z nich neslevujte. Mladý pes bude neustále zkoušet vaši trpělivost a bude čekat, že slevíte, pokud ale budete rázní a nenecháte se jeho psíma očima přemluvit, budete mít vyhráno a vaše soužití bude takové, jaké si ho uděláte.

Varování

Pokud nebudete na psa dostatečně důslední a nebudete po něm požadovat povely, nedivte se, že bude mít celou řadu zlozvyků. Zlozvykům je třeba vždy předcházet a to havně dobrou výchovou, důsledností a pochvalami.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.23077
Average: 4.2 (13 votes)