Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na servis notebooku – kde se vyplatí pozáručně opravit notebook

08. Srpen 2014

Ačkoli v posledních letech vládnou v žebříčcích prodejnosti výpočetní techniky tablety, přece jen většina z nás používá pro běžnou práci stále klasický notebook. Ergonomičnost práce na tlačítkové klávesnici notebooku bude těžko překonána sebedokonalejším tabletem. Co ale dělat, když se notebook náhle pokazí?

1
Dnešní konzumní uživatel by problém řešil asi nejspíše koupí nového notebooku. Vždyť nové notebooky už nejsou vůbec drahé! Když se ale trochu zamyslíme, tak zjistíme, že koupě nového notebooku není řešením celého problému. Prakticky každý uživatel notebooku má na pevném disku uloženou nejen celou svoji kancelář, ale často i půlku svého života – rodinné fotografie, dopisy, e-maily od přátel, úřední korespondenci, daňová přiznání, kontakty … Koupí nového notebooku tak sice získáme opět nástroj, který nám bude nadále sloužit ke každodenní činnosti, ale současně pro nás nastane nemalá starost. Jak dostat do nového stroje všechna data, programy, e-maily … prostě jak to co nejrychleji zařídit, abychom měli zase notebook se vším na svém místě, jak jsme byli dosud zvyklí. Pro toho, kdo pravidelně zálohoval data, je to otázka několika hodin. Pro ty ostatní, kterých přiznejme si, bude asi většina, se může stát záchrana „utopených dat“ v pokaženém notebooku, poměrně náročným oříškem, který může trvat dlouhé dny i týdny a některá data se nemusí podařit obnovit vůbec.servis notebookuTakže když se na problém podíváme čistě prakticky, pak zřejmě nejefektivnějším způsobem, jak vše dostat do stavu stejného jako před vznikem závady notebooku, je nechat notebook rychle a pokud možno levně opravit. Je-li notebook dosud v záruce, pak jsou další naše kroky předem jasné – notebook je potřeba doručit co nejrychleji do záručního servisu, který je uveden na záručním listu anebo na webu prodejce. Pokud už záruka uplynula, musíme najít dobrý pozáruční servis. Který pozáruční servis notebooků zvolit a podle jakých kritérií se při výběru řídit?
2
Jak jsme vybrali firmy nabízející servis notebooků pro náš test?Udělali jsme si malý srovnávací test několika pozáručních servisů notebooků, které zajišťují opravy výpočetní techniky pro zákazníky z celé České republiky. Vybrali jsme 10 servisních firem, které nabízejí svoz notebooků, opravy a zpětný dovoz přepravní službou, a zároveň provádějí pozáruční servis většiny běžných značek notebooků v rychlých termínech. Zjistili jsme z ceníku na webových stránkách servisů, anebo přímým dotazem, ceny nejčastěji poptávaných servisních položek a souvisejících služeb. Tyto ceny jsme zanesli do přiložené tabulky. Firmy jsme uvedli v pořadí podle abecedy. Pokud některé z vybraných položek neuměla zvolená servisní firma nacenit, uvedli jsme do tabulky do příslušného políčka slovo „neuvádí“. Celou tabulku jsme rozdělili na dvě části. První část je věnována jednotkovým položkám, jako je cena za diagnostiku závady, cena hodiny práce technika, cena dopravy notebooku tam a zpět od a k zákazníkovi, cena za expresní servis do 24 hodin. Ve druhé části jsou pak uvedeny ceny typických oprav notebooků. Výčet typických servisních úkonů jsme sestavili z žebříčků nejčastějších závad, které uvádějí na svých webových stránkách servisní firmy.servis notebooku
3
Jak jsme servisy notebooků hodnotili?Pro hodnocení cenové výhodnosti jednotlivých servisů notebooků jsme zvolili jednoduchý bodový systém. Pro každý hodnocený servisní úkon nebo službu jsme přidělovali 5 až 0 bodů. Pět bodů od nás dostala servisní firma, která měla pro daný úkon či službu nejlepší cenu ve srovnání s ostatními servisy notebooků. Čtyři body dostal druhý v pořadí, tři body třetí a tak dále. Nula bodů dostala za hodnocený úkon ta servisní firma, která položku neuměla nacenit, případně ji v ceníku neuvádí. V případě, kdy firma uváděla ceny systémem OD-DO, jsme počítali jako relevantní údaj průměrnou hodnotu z obou extrémů. V některých případech jsme některá bodová hodnocení přeskočili – například po vítězi s 5 body jsme dalšímu v pořadí udělili body pouze 3, a to tehdy, když byla cena druhého v pořadí výrazně vyšší než cena vítěze. Nula bodů jsme udělili také v těch případech, kdy daný servis notebooků sice uvedl cenu za položku, ale uváděl ji způsobem „cena + ND“, což je cena práce a neurčená cena náhradního dílu. Z pohledu běžného uživatele je tato cena těžko hodnotitelná a proto je pro nás v testu ekvivalentem hodnoty „neuvádí“, tedy bylo jí přiděleno nulové hodnocení. Srovnávací tabulka s výsledky a hodnocením vybraných pozáručních servisů notebookůsrovnání cenhodnoceníKomentář k hodnocení servisů podle zvolených kritérií 1.Přehlednost cen oprav a služeb – hodnotili jsme komplexnost ceníku vybraných servisů notebooků. Pokládáme za důležité, aby zákazník měl přehled o ceně předpokládané opravy ještě dříve, než se rozhodne pro konkrétní servis a notebook do něj odešle. Vítězem této kategorie se stal servis ABAX, který v ceníku uváděl ceny všech hodnocených položek. 2.Cena za 1 hodinu práce technika – zřejmě jedno z rozhodujících kritérií pro každého zákazníka. Vítězem se stal servis ABAX, který měl hodinu práce technika nejnižší. 3.Cena diagnostiky závady – důležitá pro zákazníka zejména tehdy, když je mu diagnostikována závada, jejíž oprava se mu cenově nevyplatí. Některé firmy uvádějí cenu jinou pro případ, kdy je zákazníkem oprava schválena, a jinou když schválená není, což je docela logické. Vítězem dle tohoto kritéria se stala firma EGOS CZ, která jediná uváděla diagnostiku zdarma v obou případech. 4.Cena dopravy – jelikož většina zákazníků nemá servis za rohem, bude asi využívat službu svozu a dovozu zakázek. Všechny servisy notebooků v soutěži byly schopné dopravu zajistit, vítězem se stala firma ABAX, která jediná si za dopravu notebooku nic neúčtuje, a to ani v případech, kdy zákazník opravu neschválí. 5.Cena typických oprav – hodnotili jsme ceny oprav vybraných typických závad notebooků. U každé typické závady jsme vybrali jiného vítěze, způsob hodnocení byl popsán výše. Ve výhodě byly ty servisní firmy, které ceny typických oprav měly naceněné ve svém ceníku, což zdaleka není pravidlem.
4
Celkový vítěz srovnávacího testu nechal ostatní daleko za sebouTabulku s hodnocením vybraných servisů notebooků najdete pod srovnávacím ceníkem. Prostým součtem bodových hodnocení v jednotlivých kritériích jsme určili toto pořadí:1. místo (58 bodů) – ABAX servisní centrum s.r.o. – servisní společnost z Ostravy, která provádí servis notebooků pro celou Českou republiku již 18 let.2. místo (38 bodů) – HW servis Michal Částka – servisní firma z Brna, specializovaná na servis notebooků a počítačů.3. místo (37 bodů) – HW servis Kuku.cz – servis a kamenný obchod v Praze, který nabízí i službu půjčovny výpočetní techniky.
5
Pár slov o vítězi srovnávacího testuZajímavé bylo, že vítěz testu, servis notebooků ABAX, nechal konkurenci za sebou s velkým náskokem. Když jsme se podívali na srovnávací test komplexněji, musíme konstatovat, že z našeho pohledu právem. U většiny hodnocených položek se v testu držel na špici anebo nejhůře na třetím místě. Výjimkou byly tři typické opravy, kde ABAX uvedl ceny systémem „cena práce + ND“ a zde byl hodnocen nulou, jinak by získal další body i za tyto položky a konkurenci by utekl ještě o něco dále. Jak jsme zjistili na stránkách vítěze testu, společnost ABAX servisní centrum s.r.o., jak zní její celý název, nabízí servis notebooků většiny značek prodávaných na českém trhu.servis notebookuVzhledem k dominantnímu zastoupení značek HP, Acer a Asus provozuje i tři samostatné divize:
  • HP servis – pozáruční servis notebooků HP
  • Acer servis – pozáruční servis notebooků Acer
  • Asus servis – pozáruční opravy laptopů značky Asus
Kromě servisních služeb provozuje také internetový obchod: Náhradní díly na notebooky, kde je možné objednat díly pro opravu notebooků svépomocí. Z našeho pohledu tedy není nabídce této firmy moc co vytknout, doporučili bychom každopádně více zkonkretizovat ceny penalizovaných tří typických oprav, u nichž společnost asi zbytečně nedovolila zákazníkovi udělat si jasnou představu o očekávané ceně.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Komerční sdělení, snímky: titulní: channah, ID: 450115, sxc.hu, ostatní: zadavatel

Hodnocení
KamSsa1 . (neověřeno) | Pá, 06/21/2019 - 22:40

Já mám opravu počítačů jako koníček, takže si většinu své elektroniky po záruce servisuji sám. Většinou se jedná o nějakou banální poruchu například na tranzistoru, tudíž stačí plošné spoje pořádně prohlédnout a špatnou součástku vyměnit.

Mirek Vávra (neověřeno) | St, 03/27/2019 - 09:14

Zdravím. Nemáte náhodou tip na nějaký servis, který se specializuje na Macbooky? Ideálně severní Morava. Našel jsem jich pár v Praze a Brně, ale tady bohužel nic a do Brna nebo Prahy se mi moc můj Macbook posílat nechce. Díky moc za tipy.

Ruda T. (neověřeno) | Čt, 02/28/2019 - 22:45

Zajímavé srovnání. Myslím si, že u notebooku je nejhorší, když odejde základní deska. To se mi stalo u mého starého Travelmata od Aceru. V servise mi řekli, že by mě nová základní deska vyšla zhruba na 6-8 tisíc. Řekl jsem si teda, že to ne, protože ten počítač už stejně nebyl nejrychlejší. Prodal jsem ho na součástky, nějakou korunu přihodil a pořídil si tento: https://www.expert.cz/hp-15-db0050nc-4uc50ea/ Zatím jsem s ním spokojený, snad vydrží tak dlouho, jako ten Acer.

Aleš Drobek (neověřeno) | So, 12/29/2018 - 17:40

Vlastní zkušenost je vždy k nezaplacení.. Já například u Počítačové pohotovosti jsem nad míru spokojen a pravidelně se k nim vracím.

Další zajímavé články

USB flash disk je nejrozšířenější paměťové médium, které je určeno pro přenos dat mezi počítači (notebooky). „Fleška“ zastupuje funkci CD anebo disket…
Externí disky jsou v posledních letech velice populární, protože umožňují transfer velkého množství dat a zálohování. V obchodech nám proto prodejci n…
Obrázek není k dispozici
RAM (Random Access Memory) je typ elektronické paměti, která umožňuje přístup k libovolné části v konstantním čase bez ohledu na její fyzické umístění…
Obrázek není k dispozici
Stejně jako DVD, monitor či tiskárna potřebují i další komponenty počítače jistou úroveň údržby. Podívejme se tedy na údržbu toho nejdůležitějšího – p…