Co je potřeba

nápad, jak reflektovat nějakou událost či jev

1

Titulek fejetonu

Titulek fejetonu by měl být kreativní a musí čtenáře upoutat. Autorovi fejetonu se dává volná ruka, není omezen žádným pravidlem. Titulek fejetonu může vypadat následovně: Kam s ním? (fejeton zakladatele českého fejetonu Jana Nerudy) nebo název: Kajetánka (autorem fejetonu je Ludvík Vaculík).

2

Tělo fejetonu
Fejeton předkládá témata všedního dne v novém světle. Autor by měl užít ironii nebo sarkasmus, poukazovat na skutečnosti či události netradičním pohledem. Užívá se vyprávěcí postup s postupem úvahovým a popisným. Nevyhýbáme se přímé řeči a ani dialogům. Užíváme tázací i krátké věty. Fejeton často končí bez odpovědi. Nutí čtenáře k zamyšlení se nad nějakou událostí či jevem ve společnosti. Autorův subjektivní nádech je typický. Jedná se v praxi o humorný postřeh. Napsat fejeton už z těchto důvodů není jednoduché. Je nutná vysoká míra nápaditosti a originality. Často se užívá nějaký příklad z vlastního života, jehož podtextem je právě reflexe události či nějakého jevu ve společnosti, na který chceme fejetonem poukázat. Úkolem fejetonu není prioritně odlehčit téma, ale výběrem lehčího slohu poukázat na problém jinýma očima.

3

Závěr
Ten může i nemusí být otevřený. Do závěru fejetonu nevkládáme shrnutí, ale můžeme fejeton ukončit nějakou humornou tečkou. Snažíme se sice o to, aby se čtenář nad problematikou zamyslel, nikoliv však tím, že bychom čtenáři problematiku vysvětlovali. Autor fejetonu přináší svým textem jiný pohled na věc – a třeba ji zprostředkovává vlastní zkušeností, je subjektivní.

Varování

Psát fejeton, aniž byste kdy nějaký fejeton četli, nemá smysl. Přečtěte si fejetony Jana Nerudy, Karla Poláčka nebo Karla Čapka. Ze zahraničních autorů si vyberte například Victora Huga.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.173915
Average: 4.2 (92 votes)