Co je potřeba

nůžky na bonsaje

1

Zalévání

Pokojové bonsaje pěstované v českých domácnostech pocházejí obvykle z tropických a subtropických oblastí. Malolisté bonsaje jako Jilm, Serisa, nebo Sagrécie vyžadují větší množství sluníčka a častější zalévání. Bonsajím se silnými listy prozměnu voda v podmisce příliš neprospívá. Bonsaje zaléváme odstátou vodou (nebo převařenou) nejlépe pokojové teploty. Fíkusy uvítají teplejší vodu, okolo 40 stupňů Celsia. Při zalévání se řiďte barvou zeminy - ta by neměla být příliš světlá. Podle toho udržujeme také vlhkost. V zimě nesnášejí přetopenou místnost, mají totiž rády vlhkost okolo 40 až 50%.

2

Sluníčko

Ostré sluneční paprsky zejména v letních dnech bonsajím na našem parapetu neprospívají. Proto volíme spíše polostín, ovšem s dostatkem slunečního svitu. Bonsajím prospívá letnění - tzn. že bonsaje během letních měsíců umístíme ven (třeba na balkon), ovšem dáváme pozor, aby nebyly vystavené ostrému slunci.

3

Odlistění

Během května až června u bonsají provedeme odlistění. Odstřihneme nůžkami listy a ponecháme pouze řapíky listů. Nové listy, které narostou budou menší. A bonsaj bude košatější. Takhle upravenou rostlinu vyneseme ven. Nůžky na bonsaje můžeme zakoupit ve specializovaných obchodech se zahradnickými potřebami.

4

Tvarování bonsají

od bonsají očekáváme, že budou mít podobu stromu, ovšem ve velmi zmenšené podobě. Tvarování kmínku je velmi oblíbenou činností milovníků bonsají. Tvarování je vhodné především u těch levnějších kousků. Ceny bonsají se pohybují od 350 Kč do 3500 Kč. Tvar japonských bonsají Wikipedie řadí do pěti základních kategorií - vzpřímený styl (rovný kmen), volně vzpřímený styl (kmen může být mírně zvlněný), šikmý styl, polokaskádový styl (s vodorovným kmenem) a kaskádový styl (kmen se ohýbá pod úroveň země). Tvarovat můžeme několika cestami. Pravidelným ostřihováním vrcholných pupínků nebo hliníkovým či měděným drátem, kdy drát pečlivě ovineme na kmínek bonsaje. Tvarovat lze i nákladem nebo kolíčky. Více informací o tvarování bonsají najdete v odkazu pod tímto návode.

5

Doplňování živin

Při péči o bonsaj dbáme na to, aby "náš miniaturní stromeček" měl dostatek živin. V hypermarketech jako je Hornbach dnes můžeme zakoupit vhodnou směs. Dobře poradí však v menších obchůdcích zabývajíchc se prodejem rostlin.

6

Doplňky

Praktickými dopňky své dílo završíme. Vhodným a vkusným doplňkem je podstavec pod bonsaj, který pořídíme za cenu okolo 250 korun. Zajímavým pomocníkem nám může být lepidlo na větve, které využijeme, když budeme nešikovní a bonsaji ulomíme větvičku. Lepidlem můžeme větévku umístit na původní místo a zvýšit šanci zahojení rány.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.48276
Average: 4.5 (29 votes)