1

Pěstovat křen můžete i na své zahradě. Vyžaduje to nalézt slunné místo, nebo polostín. Zemina by měla být vlhká a bohatá. Předem je vhodné půdu zrýt, odplevelit a pohnojit dobře vyzrálým zahradním kompostem, který před výsadbou zaryjeme do půdy.

2

Rozmnožování křenu se provádí řízkováním kořene. Květenství je třeba odstraňovat, jelikož jeho tvorba rostlinu zbytečně vysiluje. Pokud chceme mít kořen pravidelný bez postranních výrůstků, musíme tvorbě vedlejších kořínků zabránit.

3

Křen se zpravidla pěstuje dvěma způsoby, a to jednoletým a víceletým. Pro pěstování jednoletého křenu se nejlépe hodí odrůda „Krenox“, která má bujný růst, příjemnou chuť a po nastrouhání nehnědne jako jiné odrůdy. Pro pěstování křenu na stálém stanovišti se nejlépe v praxi osvědčila odrůda „Malén“.

4

Pro jednoleté pěstování se hodí kořeny silné asi jako tužka. Získáme je na podzim a na zimu uložíme do sklepa v bedýnce s pískem. Na jaře pak odtrhneme tenké kořínky a nařežeme asi 20 cm dlouhé řízky, které sázíme šikmo do hloubky 15 cm. Koncem června kořeny odtrhneme, ve střední části z nich odstraníme tenké kořínky a opět přihrneme. Sklízet můžeme na podzim co nejpozději. Silné kořeny se konzumují a tenké postranní se opět uschovají na jarní výsadbu.

5

Při pěstování víceletém nařežeme řízky křenu silné asi 2 cm o délce 10 cm. Sází se na podzim nebo brzy na jaře do hloubky 15 cm asi půl metru od sebe. Po objevení výhonů zeminu odhrneme až k zasazenému řízku a ponecháme jen dva výhony. Křen sklízíme na podzim po zhnědnutí listů, na jednom místě můžeme křen takto pěstovat i deset let.

Tipy

Křen se v lidovém léčitelství užívá pro jeho léčivé účinky, zevně na obtížně hojitelné rány, omrzliny a k léčbě kloubů postižených revmatizmem. K obkladům lze používat buď čerstvé listy, nebo tzv. křenové placky. Vnitřně křen povzbuzuje chuť k jídlu a povzbuzuje činnost trávícího systému, usnadňuje odkašlávání, léčí záněty dýchacích cest a má mírný močopudný účinek.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.2
Average: 4.2 (5 votes)