Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat nolinu

16. Prosinec 2013

Nolina pěstování. U nás je nolina známá více jako sloní noha. Při vyslovení tohoto českého pojmenování, se každému jistě vybaví kmínek připomínající skutečně sloní nohu, který se nahoru zužuje a vytváří dlouhé úzké listy. Původ má nolina v Mexiku, kde roste až do výšky kolem 9 m. U nás v bytových podmínkách však dosahuje nolina v průměru výšky 1 m. Pěstování noliny krok za krokem.

1
Sloní noha, lépe řečeno tlustý kořen, je jakousi cibulí noliny, která slouží jako zásobník vody pro období sucha. Nolina roste pomalu, ale za čas se vytvoří z původní cibule kmínek. Na vrcholu kmene se pak vytvoří jakýsi chochol z listů. Z tohoto chocholu se obloukovitě klenou dlouhé řemenité listy, které se někdy na svých koncích různě stáčejí.
2
Pěstování noliny v domácích podmínkách vyžaduje dodržení několika zásad, aby rostlina dobře prospívala.
3
Důležité je složení pěstebního substrátu. Měla by to být zemina s příměsí písku a jílu, anebo rašelinový substrát.
4
Stanoviště by mělo být co nejvíce světlé a nolina dobře snáší i přímé slunce. Optimální je obvyklá pokojová teplota, naopak v zimním období, to znamená v době vegetačního klidu nolině svědčí chladnější teploty zhruba kolem 10°C.
5
Ve vegetačním období je potřeba pravidelně nolinu zalévat, ovšem v zimě zálivku výrazně omezíme. V létě můžeme do zálivky přidávat standardní tekutá hnojiva a zalévat s nimi přibližně dvakrát za měsíc. Pozor musíme dávat na přelití rostliny, což by mohlo vést k jejímu hnití.
6
Nolina někdy špatně snáší příliš suchý vzduch, který je hlavně v bytech s ústředním topením. Tomu se dá snadno předejít častým rosením listů, což nolině velice prospívá. V letním období je také velice prospěšné letnění noliny na vzduchu v zahradě, nebo i na balkóně či terase.
7
Pokud byste chtěli nolinu přesazovat, měli byste to provádět jen v případě opravdové nutnosti a to zásadně vždy na jaře. Nolinu můžete i množit, ať už jejími semeny, nebo pomocí odnoží při jejím přesazování.
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Palmy jsou velice dekorativní pokojové rostliny. Bez problémů snášejí suchý vzduch v současných bytech a nevadí jim ani nepravidelná zálivka. Sortimen…
Jak využít jitrocel | tipy a recepty. Jitrocel jistě všichni dobře znáte. Zejména jitrocelový sirup je velmi snadný a účinný prostředek, jak se zbavit…
Jak zpracovat vlašské ořechy | tipy. Vlašské ořechy jsou cenným zdrojem zdraví prospěšných látek. Pokud si nevíte rady s uskladněním či uchováním vlaš…