Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat opuncii

08. Červen 2013

Pěstování opuncie krok za krokem. Opuncie je kaktus, který přirozeně roste v Americe, v oblasti mezi Mexikem a Kanadou. Možná vás to překvapí, ale lidé opuncii pěstují již víc než 7000 let. U nás v Česku bohužel opuncie venku růst nemůže, jelikož není mrazuvzdorná. To však neznamená, že si opuncii nemůžete vypěstovat. Hledáte-li návod na pěstování opuncie, pak se začtěte dále.

1
Rostlinu je možné vypěstovat si ze semen anebo z řízků. Pro domácí podmínky je však lepší, když si opuncii koupíte anebo si od někoho řízek přinesete, který zasadíte do písku, aby rychle zakořenil. semena lze pořídit například v e-shopu Osiva-semena.cz, 7 ks za 60 Kč. Jak vypěstovat opuncii ze semen? Nejprve semínka namočte na 2 až 3 dny do vody. Poté jsou připravená k vysetí. Vyséváme je na povrch substrátu pro kaktusy. Doba klíčení je individuální, může trvat jeden až dva měsíce.
2
Opuncii sázejte do hlinito-písčité půdy vytvořené smíšením drnovky, listovky, rašeliny, písku a cihlové drti (kaktus totiž potřebuje dobrou drenáž).
3
Opuncii umístěte na místo, kde je hodně světla a stabilní teplota držící se okolo 18 až 25 stupňů. V zimě pak teplota nesmí klesnout pod 7 stupňů Celsia. V době letnění chraňte opuncii před větrem a deštěm.
4
Zálivka opuncii vystačí pouze mírná a v průběhu zimy rostlina zalévat nepotřebuje.
5
Hnojení opuncii prospěje, jednou za 14 dní rostlinu přihnojte hnojivem pro kaktusy.
6
Na zimu dejte opuncii do chladu a do sucha.
7
Opuncie se množí velice snadno pomocí stonkových řízků. Ty vsaďte do písku, kde vám v průběhu 14 dnů zakoření. Množení semeny je v domácích podmínkách doopravdy náročné, ale není nemožné.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Na fotografii květ opuncie. Autor snímku: Petr Hubík, zdroj: wikipedie.cz, cesta ke souboru: cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Opuncie.jpg

Hodnocení
Iva Šviková (neověřeno) | Po, 10/03/2016 - 16:33

Nevím, kolik snesou zimy, ale manžel mi dovezl z Itálie několik velkých plátů opuncie, prostě je odlomil z velkých, kde rostly, já je zasadila po týdnu, co přijel, normálně do květináče s půdou na normální pokojové květiny. Jeden kaktus dokonce vyhodil na květ, ale posílala jsem synovi na zahradu, tak jsem sama neviděla,ale prý krásně vykvetl. Mě tedy pořád rostou krásně, až moc, musím každý týden ořezávat mimina, doma stačí 2 výhony. Je to hrozně těžké a několikrát už se mi stalo, že se převrátily.
Taky mám kaktusy, ale všechny ECHINOPSIS, sama jsem si vypěstovala od malého prťavce od kamarádky. Teď jsou velké tak 30 až 40 cm a kvetou krásně. Chtěla bych dát foto, ale tady to asi nejde. Kdyby měl někdo zájem tak pište: iva.svikova@gmail.com

Ano, existují i mrazuvzdorné odrůdy opuncie, hovoříme o venkovních opunciích, klasicky však teplomilné rostliny pěstujeme venku jen v létě, na podzim a zimu opuncii přenášíme z venkovního prostředí dovnitř. Zástupcem opuncie, která není mrazuvdorná, je například Opuncia Ficus Indica, která je v českých a slovenských domácnostech poměrně hojně rozšířená a pěstiteli oblíbená.

Pavel Smrž (neověřeno) | So, 09/06/2014 - 09:26

V článku je blábol hned na začátku. Proč by u nás opuncie růst nemohla ? Je hodně druhů zimovzdorných a jsou i mrazuvzdorné. Takový článek, které obsahuje nepravdy tak zásadní, je o ničem.
Jsem zde poprvé a udělal jsem si hned "názor" na celý web.

Michal Siegel (neověřeno) | Ne, 08/24/2014 - 15:11

Zdravím,

článek se mi líbí, jen si dovolím nesouhlasit v jedné věci - pěstování ze semen je náročnější, pokud je kupujete například z Vámi zmíněného eshopu, kde jsou kdo ví jak staré. Já jsem sázel semena jedlé opuncie ficus-indica přímo z čerstvého plodu a klíčivost byla 100%. Doporučuji vždy shánět semena co nejčerstvější, například Vámi zmíněný eshop nabízí semena kakaovníku (Theobroma cacao), u nichž je známo, že již během pár hodin po vyjmutí z plodu ztrácí klíčivost stejně tak jako třeba liči, tedy prodej těchto semen považuji na podvod. Co jsem četl recenze, tak zmíněná semena kakaovníku nikomu nevyklíčila, ovšem známý si zakoupil v Sapské tržnici čerstvý kakaový bob a vyklíčila mu všechna semena.

S pozdravem
Michal Siegel

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Datlovník a jeho pěstování. Datlovník známe z dovolených anebo z návštěv tropických botanických zahrad. Jejich sladké plody – datle konzumujeme čerstv…
Obrázek není k dispozici
I když tradiční pěstování ženšenu za účelem získání jeho kořenu je doslova věda, obecné pěstování ženšenu není nikterak složité. Ženšen roste jako liá…
Jak hnojit balkonové rostliny | rady a tipy. Také se zatajeným dechem obdivujete nádhernou záplavu balkonových květů a vrtá vám hlavou, jak toho docíl…
Jak zrevitalizovat trávník | rady a tipy. Po zimě je bez vitality, unavený a bez šťávy. Řeč je o trávníku, který máme na zahradě. Při péči o rostliny,…
Obrázek není k dispozici
Mandevilla sundaville pěstování. Mandevilla je bujně rostoucí popínavá rostlina, která dokáže za léto vyrůst až do výše tří metrů. Má několik kultivar…