1

Trestný čin zanedbání povinné výživy

Jestliže exmanžel neplatí výživné po dobu delší než 4 měsíce, s největší pravděpodobností se dopouští trestného činu zanedbání povinné výživy. Trestní zákoník stanoví, že stačí, pokud neplatí výživné z nedbalosti, úmysl se nevyžaduje! To znamená, že se exmanžel nemůže například vymlouvat na to, že nevěděl, že má výživné platit, že neznal číslo účtu, adresu, kde s nezletilými dětmi bydlíte atd.

2

Jak napsat trestní oznámení

Trestní oznámení nemusíte psát sama. Ani nemusíte platit advokáta. Prostě se vypravíte na policii. Trestní oznámení je povinen přijmout každý útvar Policie ČR a taky státní zástupce. Takže jestli máte státní zastupitelství blíž u domu, můžete toho využít.

3

Co mít s sebou

S sebou mějte určitě občanský průkaz a soudní rozhodnutí (případně soudně schválenou dohodu), které exmanželovi ukládají povinnost platit výživné. Jestliže máte kontakt na exmanžela (telefon, adresu...), uveďte ho. Když bude policie potřebovat něco dalšího, vyzve vás.

4

Co exmanželovi hrozí

Může být potrestán trestem odnětí svobody až na dva roky a v určitých případech (vystaví-li vaše dítě nebezpečí nouze nebo byl-li již v posledních třech letech za takový čin odsouzen) až na pět let.

5

Trestní stíhání

Pokud policie dospěje k závěru, že váš exmanžel pravděpodobně spáchal trestný čin, zahájí trestní stíhání. A to už není legrace. Že dostane maximálně podmínku? Pokud nebude platit i nadále, opět na něj můžete podat trestní oznámení. Potom už reálně hrozí, že půjde do vězení. Tím sice peníze pro své děti nezískáte, ale strach z trestu ho může donutit, aby výživné zaplatil.

6

Dodatečně zaplatí

Exmanžel bude motivovaný k tomu, aby ještě v průběhu trestního stíhání (nebo dokonce před ním) dlužné výživné uhradil. Proč? Trestní zákoník totiž stanoví, že pokud exmanžel splní svou povinnost dříve, než soud prvního stupně začne vyhlašovat rozsudek a pokud ono neplacení výživného nemělo trvale nepříznivých následků pro dítě, bude beztrestný.

Tipy

Trestného činu zanedbání povinné výživy se samozřejmě může dopustit i matka dětí, pokud jsou v péči otce. Nicméně to jsou spíše výjimečné případy.

Varování

Článek má informativní charakter.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (4 votes)