1

Košile je mi malá, stejné hodinky jsem dostal už v létě k narozeninám... Aneb je mi prodávající povinen vyměnit zboží za jiné, když ho vrátím s účtenkou?

Ačkoli si následující text bude trochu protiřečit s nadpisem článku, odpověď zní NE. Prodávající vám není povinen vyměnit zboží za jiné / vrátit peníze jen z toho důvodu, že se vám dárek nelíbí, potřebujete větší velikost, knížku jste četli již před několika lety. Ani když vrátíte zboží nerozbalené, ani když předložíte účtenku, prostě nikdy. Jednou jste (případně ten, kdo vám dárek koupil) uzavřeli s prodávajícím kupní smlouvu, a proto nezbývá, než se jí řídit. Občanský ani obchodní zákoník (oba zákony upravují kupní smlouvu) nepamatují na vrácení nevhodného dárku, ať už k Vánocům nebo k jiné příležitosti.

Je to logické. Jak by k tomu prodávající přišel (zvláště drobný obchodník), pokud by byl povinen vracet peníze za něco, co úspěšně prodal a měl z toho zisk, z něhož například uhradil náklady na provoz obchodu.

Zásadně si nepleťte vrácení vánočního dárku s reklamací! Reklamujete tehdy, když se na zakoupené (a následně například darované) věci objeví vada, případně jiný rozpor s kupní smlouvou. Potom se skutečně může stát, že vám prodávající vrátí peníze. Reklamace (neboli "uplatnění práva z odpovědnosti za vady") je podrobně upravena zákonem, majoritně občanským zákoníkem. Vadou může být nefunkční displej u počítače nebo odlepená podrážka u boty, ale nikoli skutečnost, že stejný dárek už máte doma 3x nebo že nesnášíte červenou barvu.

2

S prodávajícím jsem se domluvil, že můžu dárek vrátit, pokud se nebude líbit / nebude sedět velikost...

Tento případ se od prvního zásadně liší. V čem? Ve vůli prodávajícího nevhodný vánoční dárek vyměnit. To, že zákon mu takovou povinnost neukládá, ještě neznamená, že si to nemůžete ve smlouvě (tj. při nákupu) domluvit. Zvláště ve větších nákupních centrech často nemají s výměnou dárku problémy, to stejné může platit i u drobného prodejce. Důležité je předem se ptát: Může si švagr přijít tašku vyměnit, když se mu nebude líbit barva? Musí být zboží nerozbalené? Odjíždíme na hory, stačí, když dcera přijde až první týden v lednu? Vrátíte nám peníze, nebo si musíme vybrat jinou věc stejné hodnoty?

Pokud vám prodávající řekne, že dárky zásadně nevyměňují, kupte dárek jinde nebo vsaďte na takový dárek, u něhož jste si jisti, že ho nebude třeba měnit.

Samozřejmě vzniká problém v tom, že vy, jakožto obdarovaný, nemůžete ovlivnit, kde vám dárce vánoční dárek koupí. Mnoho lidí ve vánočním shonu ani nenapadne, že by se jejich dárek nemusel líbit a že by mohla vyvstat potřeba dárek vrátit.

3

A co vánoční dárek koupený přes internet, neplatí pro něj jiná pravidla?

Ano, dárek koupený přes internet (respektive použitím tzv. prostředků komunikace na dálku, jako je například teleshopping, reklama v novinách, fax) má svá zvláštní specifika. Od smlouvy může kupující odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce do 14 dnů od převzetí plnění ( v zákonem stanovených případech se lhůta prodlužuje až na 3 měsíce).

Jak to může fungovat v praxi? 10. prosince koupíte synovi přes internet nové lyže. 17. prosince vám jsou lyže doručeny (tj. od 18. prosince začíná běžet 14 denní lhůta pro vrácení lyží). 24. prosince vám syn u stromečku oznámí, že lyže už mu koupili prarodiče. Stále ještě máte týden na to odstoupit od smlouvy. Tj. vy vrátíte lyže, prodávající vám vrátí peníze.

Tipy

Existují i jiné možnosti, jak naložit s nevhodným dárkem. Můžete ho například prodat nebo někomu darovat.

Jak reklamovat zboží? Podívejte se na další články na JakTak.cz!

Varování

Článek slouží k informativním účelům.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (2 votes)