1

Prevence

Problémům je lepší předcházet, než je potom složitě řešit. Jestli máte vlastní metr, plastovou přepravku na nákup nebo třeba desku z podlahy, podle které chcete dokoupit nábytek stejného odstínu, začněte váš nákup na informacích. Zpravidla trvá několik desítek sekund, než vám prodavačka věc olepí speciální samolepkou s nápisem "zaplaceno" či jiným podobným označením. Až budete platit, stačí u pokladny samolepku ukázat a nikdo vás nebude obviňovat z toho, že jste metr nebo plastový box ukradli.

2

Se vstupem do prodejny dáváte souhlas k tomu, že v případě potřeby můžeme nahlédnout do vašich tašek

Ano, i takové nápisy existují! Zpravidla visí hned u vstupu do samotné prodejny. Skutečně takto souhlasíte s tím, aby vám někdo nahlížel do osobních věcí? Občanský zákoník uvádí, že souhlas obecně můžete projevit buď výslovně (podepíšete kupní smlouvu), nebo svým reálným jednáním (například kývnutím hlavy, potřesením ruky, dodáním zboží). Nicméně tím, že projdete pod nápisem (kterého si mnoho lidí ani nevšimne), souhlas určitě nedáváte. Představte si, že byste vlastnili ulici v centru města a vyvěsili na ní ceduli, že každý, kdo po ulici projde, tímto vyslovuje souhlas s tím, že vám zaplatí 5 tisíc korun. Absurdní, že? Podle uvažování některých prodejců by to asi možné bylo.

3

Prodavači, vedoucí, členové ostrahy...

Nikdo z nich nemá právo nahlížet vám do tašek, pokud s tím nesouhlasíte! K tomu je oprávněna jenom policie.

Ostraha supermarketu se sice někdy tváří, že má stejné pravomoci jako policista, ale pravda to není. Člen ostrahy je běžný zaměstnanec nějaké bezpečností agentury a proto je vám zcela roven. Stejně tak, jako vy nemůžete přijít za někým na ulici a otevřít mu batoh, to platí i pro člena ostrahy. Pokud vidí někoho, že krade, musí zavolat policii, do jejíhož příjezdu může dotyčného vhodným způsobem zadržet. (Obdobě jako vy můžete zadržet zloděje, který se vloupal k vám do domu.)

Závěr je tedy takový, že prodavač se vás může pouze ZEPTAT, jestli byste mu neukázali tašku. Ale vy musíte souhlasit!

4

Reálná situace

Jak se tedy zachovat, když vás prodavačka vyzve k tomu, abyste jí ukázali tašky? Je dobré ji upozornit, že k ničemu podobnému nemá oprávnění. Že jste nic neudělali a že pouze nakupujete. Pokud ji to neodradí (zpravidla jí mezitím přijde "na pomoc" jiný zaměstnanec obchodu, případně člen ostrahy), řekněte jí, že již v tuto chvíli vypadáte před zbytkem prodejny jako zloděj a že budete žádat odškodnění, protože jsou porušována vaše osobnostní práva, jako například vaše čest či důstojnost. Buď vás nechá jít, nebo zavolá policii.

A nyní je třeba dobře zvážit situaci. Buď z dobré vůle ukážete tašku a v minutě jste z prodejny bez jakéhokoli rozruchu venku, nebo k ničemu podobnému nesvolíte, ale potom budete pravděpodobně čekat na příjezd policie a lidé, kteří v tu dobu nakupovali v obchodě s vámi, vás budou paradoxně považovat za zloděje. Jestli spěcháte na autobus, který vás veze k moři nebo třeba "jen" do práce, kam nesmíte přijít pozdě, asi bude lepší (tj. rychlejší) první možnost. V opačných případech se braňte. Vy platíte, vy jste zákazníkem a podivné praktiky prodejců rozhodně netolerujte.

Ani to, že máte v kabelce rtěnku nebo žvýkačky ještě nic nedokazuje. Snad každý má u sebe alespoň jednu věc, která se zároveň v obchodě prodává. Prodejce vám musí dokázat, že jste kradli (kamery, svědci...).

5

Někteří lidé se dokonce nechávají "chytit" schválně. Samozřejmě nic nekradou, ale jako omluvu za to, že byli nařčeni z krádeže, mnohdy dostanou i poukázku na další nákup.

Tipy

Problémy se snažte řešit s chladnou hlavou. Když začnete křičet nebo dokonce fyzicky odstrkovat člena ostrahy, pravděpodobně upoutáte pozornost mnohem více lidí, než když budete jednat klidně.

Varování

Článek má informativní charakter.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.5
Average: 3.5 (2 votes)