1

Výběr školy

Práva můžete studovat na 13 školách v České republice. Vybrat tu nejvhodnější školu pro vás zřejmě proto nebude nejjednodušší. Mezi nejprestižnější se řadí studium na Karlově Univerzitě v Praze, Masarykově univerzitě v Brně nebo Univerzitě Palackého v Olomouci. O studium práv na plzeňské Západočeské univerzitě se pravděpodobně sníží zájem. A to kvůli řadě kauz s rychlostudenty a korupcí. A jaké jsou vaše šance přijetí? Tradičně patří práva k nejobsazenějším oborům. Paradoxně je těžší dostat se na práva v Brně na Masarykově univerzitě než v Praze na UK. V Brně totiž založili na všech fakultách kromě Fakulty sociálních studií své přijímací řízení na Testu studijních předpokladů. Studenti se tak naučí pouze na jeden test a přihlášky si můžou dát na více oborů.

2

Přijímačky

Předem se informujte, jaké přijímací zkoušky vás čekají. Přijímačky jsou totiž na jednotlivých školách značně rozdílné. Zatímco na Karlově univerzitě budete muset úspěšně zvládnout Obecné studijní předpoklady a Základy společenských věd v programu Národní srovnávací zkoušky, v Brně na vás čeká Test studijních předpokladů. Na Masarykově univerzitě se Test studijních předpokladů užívá už od roku 2003. V roce 2010 uchazeče o studium práv jistě čekají na vybraných školách přísnější podmínky. Připravte se na to. Školy se budou snažit obor "očistit". Testy studijních předpokladů z minulých let si můžete vyzkoušet na této adrese: http://www.muni.cz/law/admission/tsp a často kladené otázky k přijímačkám na Masarykovu univerzitu naleznete zde: http://is.muni.cz/do/1499/metodika/stud/prijriz/FAQ.html . Stránky Právnické fakulty Univerzity Karlovy navštivte na adrese www.prf.cuni.cz, olomoucká práva na adrese www.upol.cz/fakulty/pf/ .Školy vám nezaručí, že se termíny přijímaček nebudou překrývat, pamatujte na to už při zasílání přihlášky.

3

Přihláška ke studiu na vysoké škole

Tu nezapomeňte zaslat nejpozději do konce února. Připravte si administrační poplatek od 400 do 700 korun za každou podanou přihlášku. K přihlášce můžete připojit motivační dopis, ve kterém objasníte, proč chcete studovat práva. Poukažte i na své úspěchy v soutěžích, na vaši případnou publikační činnost - prakticky na vše, co vám může pomoct.

4

Příprava

Připravovat se na na přijímací testy na poslední chvíli nemá smysl. Začněte proto co nejdříve. A jak se připravit? Co nastudovat? Vycházejte z doporučené literatury na webových stránkách škol, využijte testy, které najdete v knihkupectví i testy z předešlých let na webových stránkách vysokých škol. Kterou látku studovat? Na tuto otázku není jedna jasná odpověď už kvůli různorodosti škol a rozmanitosti přijímacích testů na každé škole. Určitě budete muset mít perfektně zvládnuté středoškolské učivo a mít znalosti z oblasti práva. Možná narazíte i na otázky týkající se nejznámějších zákonů - například zákon č. 101 Sb. o ochraně osobních údajů. Při příparvě neváhejte požádat o výpomoc své kantory, aby vás vedli.

5

Jsme u přijímaček...

Na přijímačky rozhodně přijeďte včas. Pravidla jsou přísná a platí pro všechny uchazeče o studium stejně. Stačí, abyste přišli o minutu později - a dveře školy máte zavřené. Pracovníci u testů nebudou brát ohled na to, že vám ujel vlak, autobus nebo že jste zaspali. Před testem si zajděte na toaletu. Test může trvat témě dvě hodiny, pokud během něj odejdete si odskočit, test pro vás v tu chvíli končí. Mobilní telefon si vypněte! Jeden tón z mobilu odpovídá porušení podmínek přijímacího řízení. Školy doporučují si mobilní telefon s sebou vůbec nebrat. Před testem se najezte - ale nic těžkého na žaludek, aby vás nic neodvádělo od pozornosti.

6

Nedostal/a jsem se na práva. Co teď?

Není všemu konec. Spolu s vámi se potýkají se stejným problémem tisíce dalších uchazečů z celé země. Nejdříve zkontrolujte, zda je váš test správně obodován a zda škola či firma, která měla přijímačky na starost, neudělala nějakou chybu. Pokud ji objevíte, napište odvolání proti nepřijetí ke studiu. Určitě opět připojte materiály, které jste posílali už s přihláškou ke studiu. Pokud ani odvolání nevyjde, poohlédněte se po placeném nultém ročníku nebo pomaturitním studiu.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.90909
Average: 3.9 (11 votes)