Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se dostat na žurnalistiku

09. Leden 2011

Chtěli byste se věnovat investigativní novinařině? Odhalovat nové skutečnosti, otevírat nové kauzy a čtenáře pravidelně informovat o dění ve společnosti? Pak studujte žurnalistiku. Vše ale má několik háčků. O obor je veliký zájem, a tak vaše šance na přijetí jsou nízké, navíc uplatnění si po absolvování studia najdou jen ti, kteří opravdu vynikají a kterým nebude vadit „být stále ve střehu“.

Co je potřeba

všeobecný přehled
zájem o média

1
Kdy začít? Už včera bylo pozdě Žurnalistika je jeden z mála oborů, kde je dobré mít praxi v médiích už před samotným studiem na vysoké škole. Nestačí mít pouze zájem. Zkuste si napsat několik článků a neklesejte na mysli, když texty nebudou vypadat hned profesionálně. Jak se říká, učený z nebe nespadl.Čím víc se budete zajímat o dění ve světě a čím víc budete psát články, tím větší jistotu pak u přijímacích testů získáte.
2
Kde studovat? Studium novinařiny či masových médií poskytuje Univerzita Karlova v Praze, Masarykova univerzita v Brně a olomoucká Univerzita Palackého. Pokud tíhnete i k ekonomice, pak pro vás bude tou správnou volbou Vysoká škola báňská, která nově nabízí studium ekonomické žurnalistiky. Ve Zlíně na Baťově univerzitě si přijdou na své ti, kteří mají zájem o public relations a kteří novinářům by chtěli připravovat podklady.
3
Co dál? Literatura a příprava Jestliže jste si už vybrali jednu či více škol, navštivte jejich webové stránky, kde naleznete více informací o přijímacím procesu. Zaměřte se na doporučenou literaturu ke studiu. V knihovně si rozhodně vyhledejte slovník žurnalistiky. Ten vám pomůže objasnit některé termíny či profesionalismy, kterými žurnalistika hojně oplývá. Sledujte dění ve světě médií – například. www.ceskamedia.cz nebo speciální sekci na zpravodajském serveru iDnes . Věnujte se otázce budoucnosti médií - kam se ubírají a proč, rovněž budete potřebovat zabrousit do historie. Velice často v přijímacím testech narazíte na otázku typu: kdy proběhlo první pravidelné vysílání České televize nebo kdo byl průkopníkem v české žurnalistice.
4
Testy, testy a zase testy Školy zveřejňují testy z přijímaček z minulých let. Využijte toho a testy si stáhněte a odzkoušejte své znalosti. Uvidíte sami, jak na tom jste. V knihkupectví najdete dostatek různých testů orientující se právě na žurnalistiku.
Autor: chorche
Hodnocení
Kristýna (neověřeno) | So, 07/18/2015 - 19:57

Dobrý den, kdybych chtěla být sportovní komentátor, protože sport mě velice baví a naplňuje, aktivně hraji i házenou, je potřeba také vystudovat žurnalistiku, nebo je na to nějaká jiná škola?

Peggy (neověřeno) | Út, 03/03/2015 - 22:42

Dobrý den,
jsem ve 2.ročníku na gymnáziu a v nejbližší době si máme vybrat semináře. V budoucnu bych se chtěla věnovat žurnalistice, sociologii, politologii či filozofii. Ale žurnalistika mě láká nejvíce, jelikož obsahuje všechna zmiňovaná témata.
Rozmýšlím nad seminářem ze zsv(základy společenských věd) a literatury. A příští rok bych si přidala dějepis či angličtinu. Jde o to, že do 3.ročníku si mohu vybrat pouze dva předměty a jeden náhradní a v maturitním ročníku přibrat třetí předmět, či všechny změnit.
Jsem zoufalá, nevím čemu dát přednost..poradíte mi?

Dobrý den. Střední škola žurnalistiky, pokud se nemýlím, v ČR není. Doporučuji si podrobně přečíst studijní plány středních škol a seznámit se s vyučovanými předměty. Jsem přesvědčen, že najdete obor, jehož součástí je i výuka propagace, vztahů s médii apod. Samotnou žurnalistiku jako takovou byste možná našli na některé ze středních škol, ale spíše jen jako předmět.

fedofhj (neověřeno) | St, 07/03/2013 - 19:23

Dobrý den, chci jít na střední školu žurnalistiky, ale pořád my vyjíždí jen vysoké školy. na jakou školu se mám příští rok hlásit? :( jsem zoufalá!

Dobrý den, doporučuji najít si obor, který lze kombinovat se žurnalistikou, např. "ekonomický" obor na jedné fakultě a žurnalistiku na druhé fakultě. Zvýší to Vaše šance při přijetí do zaměstnání v oblasti médií. Hezký den.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Logické scio testy jsou asi nejtvrdším oříškem pro adepty na univerzitní studenty. Snad vám naše tipy pomohou se scio testy úspěšně poprat. Scio testy…
Obrázek není k dispozici
Nejeden z nás si jistě vzpomene na filmovou sérii "Básníků". Medicína - to je ušlechtilá práce, mezi lidmi už od pravěku velice vážená. Studium lékařs…