Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se správně starat o jezevčíka

09. Květen 2011

Neodolatelný pohled štěněte jezevčíka mluví za vše a mnohdy mu podlehneme. Předem bychom si ale měli uvědomit, že jezevčík je mimořádné plemeno a není vhodný pro každého, zvláště ne pro začátečníka. Je tvrdohlavý a potřebuje ráznost a pořádek ve své smečce. Pokud se rozhodnete pro pořízení jezevčíka, mějte na paměti pár důležitých zásad.

Co je potřeba

Pokud se rozhodnete pro pořízení jezevčíka, máte na výběr hladkosrstého, dlouhosrstého nebo hrubosrstého. Na výchovu lepší a více kamarádský je jezevčík dlouhosrstý.

1
Jezevčík je lovecké a honácké plemeno, potřebuje hodně pohybu, což si mnozí majitelé s přihlédnutím na jeho vzrůst neuvědomují.
2
Jezevčík je obdarován obrovskou loveckou vášní. Roky byl šlechtěn pro to, aby měl co nejvyšší pracovní výkon a to mu zůstalo dodnes. Má obrovskou energii a temperament, na lov chodí nadšeně a důležitě. Jeho povaha je přímo hrdá na to, že jeho výkon byl pochválen a že byl užitečný. Proto pokud si pořídíte jezevčíka nehubujte ho za to, že vyhrabal na zahradě díru, ba naopak, pochvalte ho, aby věděl, že to umí dobře, přesně tak, jak byli jeho pradávní předci vychováváni.
3
Jezevčík má krátké končetiny, díky geneticky dané poruše růstu kostí. Proto tento, pro ně jedinečný znak, je typický a jednoduše poznáte i křížence jezevčíků. Pro jeho dlouhou páteř a krátké končetiny je nutné vyvarovat se chůzi do schodů.
4
Jezevčík má sklony k tloustnutí a díky jeho hendikepu, co se týče krátkých končetin a dlouhé páteře, je potřeba je nepřekrmovat a udržovat v dobré kondici.
5
Je dobře známo, že jezevčíci jsou hodně tvrdohlaví, nebudu vyvracet opak, spíš tento názor podpořím. Tvrdohlaví jsou, ale jejich povaha je ve srovnání s ostatními plemeny jedinečná. Ano, každá rasa má něco svého typického, ale jezevčík má na svoji velikost obrovskou psí duši. Dokáže rozpoznat vaši náladu a pokud jste smutní, dát vám konejšivě čumák do klína. Na druhou stranu je to oddaný a vždy ostražitý hrdina, který by svoji smečku chránil do posledního dechu. Může být někdy nevrlý a agresivní vůči jiným zvířatům, ale dá se tomu předejít správnou výchovou už v útlém věku. Jezevčíci si zarytě pamatují a milují svého pána, a to i přesto, že se o něj stará někdo jiný. Jsou neuvěřitelně svému vůdci oddaní a místo ve smečce vyloženě potřebují, takže je nutné jim ho razantně dát najevo. U jezevčíků, stejně tak i u jiných dominantních psů platí, že si sami vyberou nadřazenou osobu, která je ve smečce dominantní a tu poslouchají.
6
Jezevčíci jsou inteligentní a chápaví, ne vždy ale udělají to, co chcete vy. Je to spíše tak, že jezevčík moc dobře ví, co po něm chcete, ale napřed situaci sám zváží a podle toho, jestli mu to vyhovuje, povel splní. Možná to zní spíše tak, že jezevčík většinou neposlechne, ale tak to není, když se mu hodně věnujete je to bystrý žák a díky tomu, že vás, jakožto svého pána, bude bezmezně milovat, udělá pro vás hodně a i pro vaši radost splní povel.
7
Nezapomínejte, že do výchovy jezevčíka musíte vložit velké úsilí. Platí u něj pravidlo, že pokud se zásady vaší domácnosti naučí hned, bude je respektovat po celý život. Jezevčík je pes, který vyloženě potřebuje svůj harmonogram a vaši důslednost, pokud se tímto budete řídit, vyroste vám z něj velmi příjemný společník a ochránce.
8
Ať se to možná podle jeho vzhledu nezdá, jezevčík je vcelku agresivní plemeno a jako dospělý pes k sobě cizího člověka jen tak nepustí. Je vždy ostražitý a připraven svoji smečku bránit tělem i duší. Je proto důležité, abyste už malé štěně zvykaly na přítomnost lidí, dětí a ostatních psů, popřípadě ostatních zvířat ve vaší domácnosti. U jezevčíků se můžeme setkat s agresivitou vůči ostatním psům. Je to také z toho důvodu, že se stále snaží svého pána bezmezně bránit. Jezevčíci jsou v tomhle případu mnohdy tak tvrdohlaví, že se pustí i do dobrmana, vlčáka a podobně. Bohužel v porovnání s jejich velikostí nepatří mezi vítěze souboje. Proto štěně berte do společnosti co nejvíce, aby si na kontakt s ostatními zvyklo a v budoucnu jste neměli problémy.
9
S jezevčíkem se můžete těšit dlouhému společnému životu. Mezi psími rasami patří k těm, které se dožívají nejvyššího věku, až 18 let, mnohdy i více, samozřejmě záleží na individuální kondici psa a na jeho životním stylu.
10
Mějte na paměti, že díky jeho hendikepu je lepší jezevčíka krmit speciální stravou, která je přesně dělána pro ně a přizpůsobena tak jejich zdravotním požadavkům. s touto stravou se můžete těšit kvalitnějšímu společnému žití.
11
Nepočítejte s tím, že jezevčík vás bude bezmezně poslouchat na slovo, to ho nikdy nenaučíte, ale pokud se budete řídit danými zásadami, vyroste vám z něj oddaný parťák.

Jezevčík je úžasné plemeno, a to především díky jeho povaze. Mnoho lidí jej odsuzuje, ale to ho pravděpodobně nikdy neměli. Jezevčík se dá vychovat a to dokonce i tak, že nebudete potřebovat vodítko, stačí důslednost a zkušenost majitele. Jak napsal profesor Václav Dyk: "Jezevčíci, filozofové v psí kůži, jsou zřejmě dlouhým soužitím s člověkem hodně daleko v chápání jeho zvyklostí a potřeb." I na tomto jeho prohlášení něco pravdy rozhodně bude.

U jezevčíků je důležitá důslednost majitele, společně s dalšími body, které jsme si uvedli. Pokud nebudete dostatečně rázní v jeho výchově, mohlo by se stát, že vám jezevčík "přeroste přes hlavu", byť je to malé plemeno. Proto si jezevčíka jako svého prvního psa nepořizujte, zvolte raději méně náročné plemeno.

Autor: Katkaaa
Hodnocení
Monika Kohoušková (neověřeno) | Út, 08/06/2019 - 20:25

Dobrý den, mám zoufalý dotaz. 4 roky žiji s přítelem, on má jezevčíka, dnes 15 let, a já křížence knírače 9 let... kluci si na sebe zvykli během pár dní a nebyl žádný problém. Poslední dobou ale jezevčík zle napadá svého kamaráda, ten pláče a vzdává se, ale jezevčík na to nereaguje a kdybychom je od sebe neodtrhli, prcek by nebyl. Nevím, co se stalo, co se mu děje v hlavě. Je jakoby nervozní, pořád jako na trní, bojím se, že zaútočí na děti. Jezevčík je plný elánu a života, má k dispozici zahradu takže pohyb má, jen se z něj stal nenávistný pes :( Uvažuji o utracení, bojím se ho... nemá někdo podobné zkušenosti, nebo radu?

Lojzík (neověřeno) | Pá, 07/15/2016 - 22:21

Dobrý den,

máme doma štěně jezevčíka, chtěl bych se zeptat, zda opravdu vhodné přejít ihned po odběru pouze na suchou stravu. Tady jsem se dočetl - http://psiusmev.cz/media/jak-casto-krmit-stene že je to možné, ale pořád se mi to nějak nezdá... Děkuji :-)

Moc mě mrzí co se vám stalo bohužel uhlídat štěně je horší jak hlídat malé ditě přeji vám jen a jen krásné chvíle se štěnátkem. hodně štěstí

Dobrý den takovým lidem jako jste vy nepatří zvíře do ruk. Máme také jezevčíka bydlíme ve čtvrtém patře a představte si bez výtahu!!!!!!! Z pejskem chodíme ven pořád i když je zima,prší nebo sněží, tak jí dáme obleček a prostě s ní jdeme ven No nejsme líní sebjehnout čtyři patra a pejskovi dopřát trochu pohybu a radosti. to je tak vše co bych vám k tomu řekl. je smutné že jste tak pohodlní a jen proto pejsek nechodí ven a trpí. pořídte si tamgoči

bohužel musím zareagovat na váš komentář z toho co paní píše je zřejmé že pes není týraný ale bohužel jeho pán je idiot který se neumí postrat o živého tvora. i když má pejsek jídlo i výběh tak to není odpovídající potřebám nejlepšího přítele člověka. Takže by se opravdu mohlo jednat o týrání ale to pochopí jen lidi kteří mají rádi pejsky,nejen pejsky ale vše živé včetně lidí. Je mi zle z toho že tady lidi píší že radši naučí psa na nějakou podložku než aby sním šli ven jen proto že je zima a proto že bydlí ve čtvrtém patře mi bydlíme také ve čtvrtém patře amáme trpasličího jezevčíka pěitlettého a sníh miluje. chodíme s ní ven kdy jen můžeme někdy kratší někdy delší procházky. Bereme jí všade sebou i na kola a je štastná a veselá že může vše sdílet s námi. a proto kdo je línej at si nepořizuje pejska a radši si pořídí herní konzoli. tyto lidi mě serou a moc. a vlastně s vámi souhlasím je to týrání zvířat všeobecně. boužel se to děje.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Psí tlapky jsou důležitou součástí vašeho čtyřnohého kamaráda, a proto je třeba věnovat jim patřičnou pozornost. Problémy s kulháním, bolestivostí tla…
Obrázek není k dispozici
Různá plemena psů se dožívají různě, platí pravidlo, že malá plemena se dožívají kolem 16 let, oproti tomu plemena velká 12 let. Záleží na dané rase,…
Obrázek není k dispozici
Tělesná hmotnost zvířete záleží na způsobu života. Když necháme beagla, který je honácký a lovecký pes, ležet doma na gauči a myslíme si, že mu bude s…
Obrázek není k dispozici
Nejen nám, ale i našim čtyřnohým kamarádům se může stát vážný úraz. V některých případech to může být i v našich rukou, jestli se pes zachrání, proto…
Obrázek není k dispozici
Každý z nás, co vlastníme čtyřnohého přítele, se potýkáme s celou řadu jeho zlozvyků. Ať už je to skákání, olizování obličeje, "škemrání" u stolu, oku…