Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se vyhnout chybám v životopisu

30. Červenec 2012

Životopis vytvoří při výběrovém řízení první dojem, který je tím nejdůležitějším. Díky chybně napsanému životopisu totiž často ani nebudete mít možnost ukázat své opravdové kvality. Zejména pokud hledáte práci v Praze, kde na jedno místo čeká opravdu velké množství uchazečů, potřebujete mít životopis naprosto dokonalý. Podívejte se tedy jak se vyhnout deseti nejčastějším chybám, které možná znemožňují najít zaměstnáni i Vám.

1
Pojmenujte soubor svým jménem – Mnoho personalistů si zaslané životopisy stahuje do počítače, kde je následně prochází a třídí. Pokud pojmenujete životopis názvy jako „CV“, „můj-životopis“ apod., může se stát, že Váš životopis bude vyřazen, protože jej personalista nebude moci v záplavě ostatních rychle najít.
2
Životopis vždy posílejte ve formátu PDF – Není nic horšího, než rozházený nečitelný životopis. Takový je vždy okamžitě vyřazen. Ačkoliv nekompatibilita softwarů není Vaše vina, je na Vás, abyste zajistili správné zobrazení životopisu.
3
Splňte podmínky inzerátu – Čtěte řádně inzerát, na nějž odpovídáte. Někdy totiž zaměstnavatel zadává do inzerátu i speciální podmínky pro zaslání životopisu. Může se jednat o vyplnění čísla inzerátu do předmětu, odpověď prostřednictvím pracovního portálu a nikoliv soukromého emailu, zaslání referencí či ukázek prací apod. Jestliže tyto podmínky nesplníte, opět budete automaticky z výběrového řízení vyřazeni. Ačkoliv se to zdá jako samozřejmost, na této chybě vypadne až 20 % uchazečů.
4
Pokud nemusíte, nepřidávejte fotografii – Mnoho lidí si myslí, že fotografií životopis vylepší a dodají mu na důvěryhodnosti. Opak je ale pravdou. Fotografie je to první, co na životopisu zaujme, a ať chcete nebo ne, první dojem bude stát nejen na Vašich schopnostech, ale na Vašem vzhledu. Pokud je fotka vyžadována (a nespecifikovány další požadavky), vybírejte ji s rozumem. Nepřikládejte fotografie z nejrůznějších oslav a výletů, a to ani oříznuté. Dobře nepůsobí ani fotka z občanského průkazu. Nejlépe je si nechat fotografii na životopis udělat profesionálem, mírně se na fotografii usmívat a mít na ní slušné oblečení.
5
Volte běžné úpravy a fonty – Je dobré, když životopis zaujme, neměl vy ale být přehlídkou písem, barev a stylů úprav. Volte vždy jednotný styl životopisu, běžné fonty písem (Times New Roman, Arial, Calibri,…) a zapomeňte na přílišné zvýrazňování a podtrhávání. To vše působí velmi odstrašujícím a nepřehledným dojmem. Nemáte-li příliš estetického citu, neváhejte využít nástrojů, které životopis vytvoří za Vás.
6
Pište bez gramatických chyb – I na pozici, která se netýká zrovna psaní textů, byste měli mít životopis připravený bez gramatických chyb a překlepů. Pokud si nejste svými znalostmi jisti, nechte si životopis překontrolovat od svých blízkých.
7
Upravte životopis dle pozice – Nerozesílejte jeden neutrální životopis se vším, co umíte, ale snažte se upravit ho vždy podle aktuální pozice, o níž se ucházíte. Díky tomu můžete vždy zdůraznit, to co by zaměstnavatele mohlo zajímat, a zároveň ho nezahlcovat nepotřebnými informacemi. Tím si navíc můžete pomoci i ve vyvarování se předchozímu bodu o délce životopisu.
8
Zbytečně životopis neprodlužujte - Je známo, že životopis by měl mít maximální rozsah dvě strany A4 (bez požadovaných příloh). Pokud máte delší, zvažte odebrání některých informací, životopisy s více stranami totiž ani personalisté nechtějí číst a vyřazují je, protože na pozici mají dalších nespočet kandidátů.
9
Nelžete a nezveličujte své schopnosti - Lež má krátké nohy a u pohovoru se na ni pravděpodobně stejně přijde. Personalisté totiž mají právě s lhaním v životopisech již bohaté zkušenosti. A pokud náhodou lež neodhalí, uvidíte, že budete sami litovat, až do práce náhodou nastoupíte a nebudete na ni stačit, že jste lhali o svých schopnostech.
10
Nepodceňujte se – Na druhou stranu je také dobré ukázat, to co opravdu umíte. Neshazujte v životopisu sami sebe a své schopnosti. Má Vás reprezentovat v tom nejlepším možném světle, tak ukažte to, co opravdu umíte.

Splnění těchto podmínek Vám sice nezaručí to, že místo opravdu dostanete, ale může Vám spolu s následující předlohou životopisu pomoci dostat se k Vaší vysněné pozici o něco blíže.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Shho, zdroj: sxc.hu

Hodnocení

Další zajímavé články

Hledáte si práci? Pak věnujte patřičnou pozornost přípravě životopisu. Jeho prostřednictvím totiž realizujete první kontakt s firmou, v níž se ucházít…
Gel z aloe je oblíbený pro své hojivé účinky na kůži. Druhů aloe existuje mnoho, pro výrobu gelu se však hodí Aloe pravá neboli vera (Aloe barbadensis…
[banner]
Jak zdravěji sladit | tipy. Sladké máme rádi skoro všichni a i ten, kdo si zrovna nepotrpí na cukrovinky, potřebuje sladkou složku jídla – třeba v pod…