Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vybrat vysokou školu

10. Leden 2011

Chystáte se ke studiu na vysoké škole, ale ještě nevíte, kterou vybrat? V České republice působí víc jak dvě desítky veřejných škol, soukromých je mnohem víc. Rozhodnout se pro tu pravou rozhodně není jednoduché. Zkuste následující postup.

1
Jaký obor studovat? Zjistěte si šance přijetí ke studiu Určitě máte už svou představu, jaký obor by vás zajímal. Myslete však i na zadní vrátka. Nevzdávejte se svého snu stát se archeologem nebo kosmonautem, pamatujte však na to, že dostat se na takový obor není vůbec jednoduché. Stejně tak uplatnění na pracovním trhu po absolvování studia vám může udělat vrásky na čele. Na běžně dostupné obory jako jsou psychologie nebo práva se prozměnu hlásí velké množství uchazečů a úspěšnost přijetí je velice nízká. Rada první: zjistěte si, jaké máte šance obor studovat. Vysoké školy tyto údaje zveřejňují. Hledat proto můžete na webových stránkách vysokých škol - jejich přehled naleznete například na http://www.firmy.cz/Instituce-a-urady/Vzdelavaci-instituce/Vysoke-skoly . Kde máte největší šance? Obvykle na technicky zaměřených školách. Příkladem může být Vysoká škola báňská v Ostravě nebo Vysoké učení technické v Brně.
2
Chci studovat v jiném městě? To je základní otázka. Udělejte si jasno hned na začátku. Studium na vysoké škole a samotný studentský život nabízí spoustu příležitostí i povinností. Nebojte se, že budete muset opustit své přátele a rodinu, protože budete studovat na druhém konci republiky. I když to pro vás bude zřejmě představovat velký krok do života, samostanost vám rozhodně neuškodí. A navíc domů budete určitě alespoň na začátku studia velice často jezdit na víkendy.
3
Kolik mě to bude stát? Otázka peněz by neměla být pritoritní. Stát v současnosti přispívá i těm studentům, kteří se dříve obávali studia na vysoké škole kvůli vysokým nákladům. Můžete získat několik stipendií – sociální stipendium v částce okolo 1600 korun měsíčně, ubytovací stipendium podle školy okolo osmi set korun až dvou tisíc měsíčně nebo prospěchové stipendium, pokud budete vzornými studenty. Je třeba si uvědomit, že do školy nebudete chodit na osm a končit ve dvě odpoledne, jak tomu bylo na střední škole. Zatímco na jednom oboru budete studovat v prvním semestru třeba jen dva dny v týdnu, jiný obor vyžaduje účast na seminářích pět dní v týdnu od rána do večera. Přivydělat si ke studiu není problém. Studentská města nabízejí spustu pracovních příležitostí, ve městech působí mimo jiné personální agentury, které studenti hojně využívají.
4
Co škola nabízí? Kde budu bydlet, co budu jíst? Vysoká škola – to není jen studium, to je i studentský život. Zpravidla každá vysoká škola v České republice se umí patřičně o své studenty postarat. Bydlíte na kolejích školy, kde máte k dispozici vše, co ke svému životu potřebujete – postel, skříň, stůl či lampičku, kuchyňku i chladničku. Vysokoškolské menzy mají sice různou pověst, ale nedejte na fámy. V posledních letech se služby v menzách velice zlepšily. Nekteré vám nabídnou z pěti druhů jídla – myslí se i na vegetariány, můžete si dát třeba i pizzu. Ceny jsou velice přívětivé – za oběd zaplatíte okolo 35 korun. A co kulturní a sportovní vyžití? Při školách působí různá divadla či kina, vysoké školy mají své vlastní sportoviště. Tyhle služby jsou zdarma, popřípadě za drobný studentský poplatek.
5
Jakou má škola pověst. Jak to na škole chodí? Pověsti a věhlasu školy se mnohdy přisuzuje velká váha. Můžete perfektně studovat na Vysoké škole polytechnické v Jihlavě, ale pověsti Karlově univerzity v Praze nebo Masarykovy univerzity v Brně se prostě nevyrovná. Pamatujte i na tohle kritérium při výběru školy. Příkladem jsou nechvalné události okolo plzeňských nebo olomouckých práv. Žebříček vysokých škol sestavují různé komise, které sledují především to, kolik zkušeností má který kantor či kolik vědeckých objevů si škola připisuje. To vypovídá jen částečně o tom, jakou úrovní škola, fakulta či samotný obor disponují. Chcete-li nahlédnout, „jak to na škole chodí“, pak se ptejte již studujích vysokoškoláků. Navštivte fóra a webové stánky, kde se studenti shromažďují – na VŠE v Praze zkuste fórum VŠEborec.cz, na Univerzitě Karlově Ukáčko.cz, v Olomouci a v Opavě působí fórum Studyzone.cz. Také Facebook nabízí určité příležitosti, stačí hledat.
6
Jak získat další informace? Kupte si speciální vydání Učitelských novin, které vychází každý rok v listopadu. V něm naleznete krom informací o oborech a přijímacích zkouškách také informace, které budete potřebovat vepsat do přihlášky na vysokou školu. Obvykle od listopadu vysoké školy pořádají Dny otevřených dveří, kde máte jedinečnou šanci poznat školu, nasát její atmosféru a zeptat se kantorů na to, co vás zajímá. Nezapomeňte sledovat noviny. MF Dnes, Lidové noviny i Právo se uchazečům o studium na vysoké škole věnují každý rok, čtenářům nabízejí speciální přílohy se statistikami úspěšnosti přijetí a zajímavými informacemi.
7
Při výběru vysoké školy si zodpovězte následující otázky 1. jaký obor chci studovat? 2. na jaké vysoké škole chci obor studovat? 3. jaké mám šance, že mě přijmou? 4. chci vůbec studovat v jiném městě? 5. budu za studium platit? 6. jakou má škola pověst, co o ní říkají i studenti? 7. nabízí škola stáže a praxi? 8. nabízí mi škola a město i sportovní a kulturní vyžití? 9. přihlíží škola k mým úspěchům na střední škole? (vyznamenání, účast v soutěžích) 10. líbí se mi škola i město?
Autor: chorche
Hodnocení
Tomáš Dostál (neověřeno) | Ne, 08/11/2019 - 01:00

S výběrem vysoké školy jsem naštěstí až takový problém neměl, protože už na střední jsem měl jasno v tom, na kterou školu chci jít. Problém jsem měl ale trochu s tím, abych na škole vůbec vydržel, protože se ukázalo, že nebyla tak jednoduchá, jak jsem původně předpokládal. Nakonec se mi to ale povedlo a školu jsem dodělal. Asi ze všeho nejvíc mi dalo zabrat psaní bakalářské práce, protože jsem si na ní opravdu dával záležet. Ještě štěstí, že s jejím tiskem a vazbou to bylo o něco snadnější, protože o to se mi postarali tady: https://www.supervazby.cz/

Na jednu stranu se s tebou nedá nesouhlasit, cpát se na technickou školu, když mám problém se základy těch nehumanistických oborů je k ničemu. Na druhou stranu to chce používat rozum a hlavně nejít na VŠ, jen protože tě buď okolí nutí, nebo v horším případě protože jsi někde nabral ten pocit, že bez školy si práci nenajdeš. Ono je to dneska v mnoha oborech jedno, vzhledem k tomu, že dnes má titul skoro každý, a jen v málokterých případech je to ukazatel nějaké schopnosti. Jasně, je spousta oborů, třeba ten kosmounaut, u kterých to bez školy nejde, ale jinak bych se držela toho, že nejlepším druhem vzdělávání je sebevzdělávání.
A na to velmi mnoho vysokoškoláků se slovy "mám titul, kdo je víc" zapomíná. Já sama byla tu: www.bivs.cz , a co si budem povídat, taky jsem měla ten pocit, že prostě ten titul mít musím, nic moc mě nelákalo.. Naštěstí jsem si zvolila obor IT, který je opravdu přínosný, ale přesně jen v tom případě, že na to člověk nekašle a vzdělává se i dále sám, jak při škole, tak i po ní.
Na vzdělání v podobě vš se opravdu dneska spoléhat nedá. Jediná rada za mně: Učte se. Udělejte si ten titul, z oboru, ze kterého chcete a jen pokud víte, že ho opravdu chcete za sebe, ne za vaši rodinu, známé a tak...

Lojza (neověřeno) | Čt, 01/06/2011 - 11:24

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že úplně nejhorší nápad je jít na školu, která vás nebude bavit. Třeba když naprosto netechnický člověk podlehne tlaku okolí "Techniků je dneska málo, jdi na techniku". To pak dokáže pořádně pokazit život. Je vhodné zvolit rozumný kompromis. Je pravda, že existují školy, které fakt asi k ničemu nejsou (typicky gengerová studia). Ale pokud někdo má pocit, že by ho bavilo učit a že by ho určitě nebavilo dělat nějaké výpočty, ať jde na učitelský obor, i když je to hůř placené. Pořád lepší dostávat málo než dělat svou práci s odporem. Kdo vůbec netuší, měl by si nechat vypracovat na Pedagogicko-psychologické poradně profil osobnosti. Je to jedno z nejdůležitějších životních rozhodnutí a stojí za to mu věnovat trochu úsilí. A ideální je, když se podaří najít obor, který dokáže člověka uživit a zároveň ho bude bavit. Člověk by si sice neměl plést zaměstnání s koníčkem, ale pracovat s odporem je fakt hrůza.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Nejeden z nás si jistě vzpomene na filmovou sérii "Básníků". Medicína - to je ušlechtilá práce, mezi lidmi už od pravěku velice vážená. Studium lékařs…
Makroekonomie, mikroekonomie, podniková ekonomika, řízení výroby, marketing a management, pojišťovnictví, cenné papíry či podvojné účetnictví? Už jste…
Obrázek není k dispozici
Studium práv - to je prestižní záležitost. I když kauza s plzeňskými právy otřásá tímto tvrzením, o získání titulu při absolvování práv sní řada uchaz…