1

plánování dítěte = změna životního stylu
Pár, který plánuje mít miminko, musí dbát o zdravý životní styl. Zdraví rodiče budou totiž mít zdravé miminko. Oba rodiče, tedy nejen budoucí maminka, jak se často uvádí, by měli jíst a žít zdravě, omezit přísun škodlivých látek do těla (kouření, alkohol, drogy) a sportovat. Životní styl je přitom třeba změnit aspoň tři – šest měsíců před početím.

2

kvalitní a pestrá strava
V prvních týdnech a měsících těhotenství je důležité, aby maminky jedly kvalitní zdravou a vyváženou stravu. Plod potřebuje životně důležité živiny a pokud je nedostává, může se vyvinout špatně a vy můžete potratit. Jezte proto jídla se složenými sacharidy (celozrnný chléb, těstoviny a zelenou listovou zeleninu), které dodávají vašemu tělu i plodu železo a zinek. Mlékem dodáváte vápník, vitaminy a bílkoviny. Bílkoviny, železo, vitaminy skupiny B a zinek najdete v libovém masu, rybách, vejcích, luštěninách, ořechách a semenech. Tučné ryby (makrela, losos, pstruh) jsou zdrojem mastných kyselin a čerstvé ovoce a zelenina obsahují vlákninu, vitamin C a folát. Pokud můžete, připravujte si čerstvá přírodní jídla. Omezte potraviny s rafinovaným cukrem.

3

vynechte alkohol a cigarety
Pro ženu je alkohol nebo kouření nejškodlivější v nejranějším stadiu těhotenství. V tomto období ale žena o těhotenství často ani neví, proto je lepší se vyhýbat škodlivým látkám už v době, kdy těhotenství začínáte plánovat. Pokud je žena kuřačka, nastává dilema. Může se pokusit nekouřit a zahájit odvykací kůru, ale otázkou je, jestli pak stres z odvykání neškodí dítěti víc než samotné cigarety. V tomto případě se poraďte s lékařem.

4

pozor na listeriózu
Listerióza je infekce, kterou můžete chytit z jídel jako jsou například měkké sýry (camembert) a paštiky. Ale i maso, drůbež a vejce je třeba důkladně uvařit, abyste zničili případné bakterie. Při zanedbání těchto opatření, můžete tuto infekci chytit a kvůli tomu zbytečně potratit. I když je tato nemoc velmi vzácná, je lepší dodržovat preventivní opatření.

5

vitamin A
Před otěhotněním nebo i v jeho průběhu nejezte velké množství jater, která obsahují vitamin A. Jeho nadměrné množství by mohlo způsobit, že se dítě narodí postižené.

6

doplňky stravy
Před otěhotněním i tři měsíce v jeho průběhu se doporučuje užívat přípravek kyseliny listové (asi 0,4 g denně). Její nedostatek by mohl způsobit rozštěp u dítěte. Poraďte se s vaším lékařem, které další doplňky a jestli vůbec byste měla užívat.

7

co nejméně léků
Na příbalovém letáku každého léku najdete určitá specifická omezení pro těhotné ženy, to není náhoda. Ženy by v průběhu těhotenství a před jeho početím měly brát co nejméně léků, antibiotik a dalších přípravků. V případě nějakého problému se raději nejdříve poraďte s lékařem, ať zbytečně neohrožujete zdraví vašeho plodu.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3
Average: 3 (1 vote)