Co je potřeba

sazenice pivoněk
rýč, rycí vidle
konev s vodou

1

Velkou předností pivoněk je jejich dlouhověkost. Nejkrásnější jsou vzrostlé pivoňkym- 6 až 8 let staré. A jelikož nemají rády přesazování, mohou zůstat na jednom místě až 15 let. Měli bychom si tedy dát skutečně záležet na výběru stanoviště.

2

Kvetou-li málo, je to známka nedostatku. Mohou trpět na nevhodném stanovišti, nedostatkem živin nebo také příliš hlubokou anebo naopak mělkou výsadbou. U pivoněk je důležitá hloubka výsadby a půda dobře propustná. Vysazujeme tak, aby zasazené rostliny měly pupeny těsně pod povrchem půdy. Očka pivoněk musí dýchat a měly by být přikryté 3 max 5cm vrstvou vzdušné zeminy. Pokud rostlinu vysadíme příliš hluboko, může se nám stát , že následkem bude dlouhá léta nekvetoucí rostlina.

3

Před výsadbou si připravíme jámu velkou 50x50x50 cm.
V hustých a nepropustných zeminách dáme přiměřenou vrstvu štěrku jako drenáž. Ve spodní části výsadbové jámy promícháme zeminu s dobře rozloženým kompostem a hnojivem na bázi kostní moučky. Tuto vrstvu přikryjeme zeminou, aby spodní části kořenů nepřišly do přímého kontaktu s hnojivem.

4

Vhodné období na přesazování je od začátku září do konce října. Později přesazované rostliny se hůře ujímají a mohou přes zimu vymrznout. Pokud si troufáme na opatrné přesazování bez poranění vzniklých rostlinných oček, můžeme přesazovat i v březnu.

5

Pivoňky množíme výhradně dělením starších rostlin na konci léta. Je možné množit i výsevem semen, ale získáme tak velmi nekvalitní a nejednotné mladé rostlinky.

6

Pivoňky se nejčastěji rozdělují na bylinné a dřevité. Dřevité pivoňky jsou opadavé keře. Raší velmi brzy z jara a neměly by být proto vysazovány na příliš teplých stanovištích. Hrozí-li nebezpečí pozdních mrazíků, je třeba mladé výhony chránit přikrytím pomocí netkané textilie. Nejznámějším z těchto druhů je pivoňka křovitá a pivoňka žlutá. V sortimentu dřevitých pivoněk se objevují i ty se zelenými květy.

7

Celkem existuje na 3000 odrůd pivoněk. Jejich barevná škála je velmi široká a to od bílé přes žlutou, růžovou, karmínově červenou . Květy mohou být ploché, jednoduché, poloplné i plné, obvykle jsou až 20 cm široké. Plné květy vydrží déle než ty jednoduché.

8

Pivoňky můžeme sázet do skupin vyšších trvalek na záhony například s kopretinami, vlčím bobem, ostrožkou. Také zajímavě působí v kombinaci s okrasnými trávami. Nejlépe však působí jako solitéry a nebo zasazené v malých skupinkách na okraji trávníku. Pokud chceme pěstovat pivoňky na řez květů, vysazujeme je do řad vzdálených necelý metr, v řadě pak půlmetr od sebe. V takových vzdálenostech si udržují vzpřímený růst.

9

Bylinné pivoňky vyžadují přihnojování buď kompostem a nebo plnými průmyslovými hnojivy. Za suchého počasí je musíme dostatečně zavlažovat, po odkvětu odstraňovat zasychající květy a na podzim jim seřízneme stonky. Vyhýbáme se hnojivům s vysokým obsahem dusíku.

Tipy

Plnokvěté odrůdy mají často tak těžké květy, že je třeba je během kvetení vyvazovat.
V prvním roce chráníme novou rostlinu přes zimu přikrývkou z chvojí.

Varování

VAROVÁNÍ : Abychom předešli houbovým chorobám, na podzim ostříháme uschlé listy a ty spálíme. Vadnutí listů pivoněk způsobuje houba . Nejlépe se jí daří v teplém a vlhkém období.
Napadené listy odstříhneme co nejhlouběji a spálíme.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (13 votes)