1

Na uvedeném příkladu lze doložit, že postup, který někteří (a nebude jich evidentně málo) užívají ve "spolupráci" s vyhledávačem Google je nesprávný. Zadejte do vyhledávacího pole Google: "shlédnout film" a "zhlédnout film". Pravidla českého pravopisu umožňují obě varianty. Ale pozor! Při různém významu! "Zhlédnout film" není totéž jako "shlédnout film". Druhá mnou uváděná varianta je chybná, pravidla českého pravopisu ji neumožňují. Přesto jsou takto pojmenované tisíce českých webů s filmy nebo seriály online, přesto tisíce lidí je nerozeznávají a nepíšou správně.

2

Když si nevím rady, jak co správně napsat, použiji oficiální zdroj. Tím jsou pravidla českého pravopisu. Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR zpřístupňuje zajímavou jazykovou internetovou příručku na adrese: http://prirucka.ujc.cas.cz.

3

Jestliže nemám k dispozici pravidla českého pravopisu, použiji následující pomůcky: "zhlédnout film", "zhlédnout divadelní představení", "zhlédnout sportovní utkání", "zhlédnout se ve svém vzoru" vždy ve slově "zhlédnout" píšeme "z". Proč? Na tyto události se díváme zpříma.

4

Jestliže se na objekt nebo událost díváme ze shora, tedy z výšky (např. z věže, z rozhledny), píšeme ve slově "shlédnout" vždy "s".

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.875
Average: 3.9 (8 votes)