Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně psát "shlédnout a "zhlédnout"

11. Květen 2011

Řekl bych, že se s rozvojem internetu rozšířil nešvar opírat se o neoficiální zdroje. A to platí také o psaní českého pravopisu. Nesčetněkrát jsem viděl uživatele internetu, kteří si nevěděli rady s psaním předpon či velkých písmen, a proto použili vyhledávač Google. Do vyhledávacího pole zadali dva tvary, mezi kterými se rozhodovali. U kterého se ukázalo více výsledků, ten byl podle nich češtinářsky správně. Jenže chyba lávky! Snad nejvíce se chybuje ve slovech "shlédnout" a "zhlédnout", a proto popíši postup, jak je psát korektně.

1
Na uvedeném příkladu lze doložit, že postup, který někteří (a nebude jich evidentně málo) užívají ve "spolupráci" s vyhledávačem Google je nesprávný. Zadejte do vyhledávacího pole Google: "shlédnout film" a "zhlédnout film". Pravidla českého pravopisu umožňují obě varianty. Ale pozor! Při různém významu! "Zhlédnout film" není totéž jako "shlédnout film". Druhá mnou uváděná varianta je chybná, pravidla českého pravopisu ji neumožňují. Přesto jsou takto pojmenované tisíce českých webů s filmy nebo seriály online, přesto tisíce lidí je nerozeznávají a nepíšou správně.
2
Když si nevím rady, jak co správně napsat, použiji oficiální zdroj. Tím jsou pravidla českého pravopisu. Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR zpřístupňuje zajímavou jazykovou internetovou příručku na adrese: http://prirucka.ujc.cas.cz.
3
Jestliže nemám k dispozici pravidla českého pravopisu, použiji následující pomůcky: "zhlédnout film", "zhlédnout divadelní představení", "zhlédnout sportovní utkání", "zhlédnout se ve svém vzoru" vždy ve slově "zhlédnout" píšeme "z". Proč? Na tyto události se díváme zpříma.
4
Jestliže se na objekt nebo událost díváme ze shora, tedy z výšky (např. z věže, z rozhledny), píšeme ve slově "shlédnout" vždy "s".
Autor: chorche
Hodnocení
Aleš Červený (neověřeno) | Pá, 01/17/2014 - 14:25

Článek je to povedený, ale opravdu se píše "ze shora"? :-) Seshora je správně!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici