1

Předškolní věk dítěte

V tomto období života je fyzický a duševní rozvoj dítěte nejvýraznější a zcela určitě významný. Je důležité, aby prostředí, které dítě obklopuje bylo dostatečně podnětné a vhodné. Každodennost života přináší situační podmínky, které lze využít k rozvoji osobnosti dítěte, ke stimulaci osvojování a získávání nových dovedností. Ale taky k rozvoji řeči, intelektu a mateřského jazyka.
Každé roční období má svoje specifika a lze je dobře využít k rozumovému rozvoji dítěte.
Například: Na jaře se probouzí příroda, mluvíme s dítětem při pobytu venku, jak se zelenají stromy a louka, kvetou květiny, o zvířátkách, mláďatech, o počasí a všechny děje ze života.

2

Mluvené slovo

Děti v tomto období milují pohádky. Pohádka má zcela určitě výchovný význam. Rozvíjí fantazii, poukazuje na dobro a zlo, formuje morálně volní vlastnosti. Je to zvláštní, ale děti mají cit pro spravedlnost, odsuzují bezpráví a špatnost, cítí se slabším ve vyprávěném nebo slyšeném příběhu. Dovedou myšlenkově vstoupit do děje a prožívají jej velmi emotivně. Mají své oblíbené hrdiny a chtějí se jim podobat. Je jedno, jestli se jedná o pohádky klasické nebo ty moderní.
Pro rozvoj řeči, jazykových předpokladů a zlepšení komunikativních schopností je určitě lepší vyprávění nebo čtení pohádek.
Televize tyto aspekty kvalitativně nezastoupí. Ale nechceme upírat dětem sledování televizních pohádek nebo pořadů, které mají rády. Bývají mnohdy poučné a poutavě koncipovány, tudíž určitý výchovný smysl také plní.
Je však patrné, že v dnešní době mají děti častější potíže s výslovností, ve větší míře se vyskytuje problém logopedických vad. A problém, o kterém nyní se zmiňujeme je nasnadě.

Pro jazykový rozvoj a výslovnost není nutná jen pohádka, stačí říkadla nebo rozpočítadla. Pokud se dětem zalíbí, chtějí je slyšet několikrát za sebou nebo v dalších dnech a postupně se je spontánně naučí.

Třeba tuhle říkanku:
Brnky, brnky na ty hrnky,
že nerostou v lese trnky.
Trnky rostou na keři,
kdo nechce ať nevěří.

Ententýky dva špalíky
ořechy, mandle a fíky.
Taky sladký med,
pochutnej si hned.

3

Rozvíjení osobnosti dítěte

Každé dítě je osobnost a zaslouží si naši patřičnou pozornost. Ale neznamená, že jen proto, že je malé, si může dovolit všechno. Jsou určitě normy,které se dítě učí přijímat, chápat a postupně si je také osvojuje. Jsou to normy dané a společensky uznávané. To všechno se nejlépe učí formou dětské hry, která je pro dítě předškolního věku nejpřirozenější.

Děti mají rády rýmované texty, můžeme si je vymýšlet pro vlastní tvořené náměty. Chceme třeba procvičovat znalost barev, tak můžeme si s dítětem zahrát hru na barvy:
"Hledám barvu, barvičku, jestli ji máš na tričku. Hledám barvu jaká je, jestli ji máš na sobě." Určíme jednu barvu a hledáme všude, nejenom na oblečení. Říkanku opakujeme několikrát. Nehrajeme dlouho, dítě neudrží delší dobu pozornost, nebavilo by ho to. Hrát můžeme třeba jen ve dvou, ale může se zapojit celá rodina.

Varování

A nezapomínejme. Důslednost a přiměřená náročnost jsou garantem úspěšnosti našeho snažení.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.666665
Average: 4.7 (3 votes)