Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat domácí fondán na dorty a zákusky | recept

Domácí fondán na dorty | recept. Fondán je cukrářská hmota, konzistencí podobná marcipánu. Je vhodná na konečnou úpravu (potahování) dortů, drobných zákusků a cukroví. Fondán můžeme mít připravený v chladničce až měsíc dopředu, nekazí se. Některé prameny uvádějí, že skladovat se může až půl roku, to ale nemám vyzkoušené. Chcete-li fondánovou hmotu použít na polevu, rozřeďte ji trochou horké vody.

Co je potřeba

  • 250 g krystalového cukru
  • 200 ml vody
  • ½ kávové lžičky octa
1

Vodu s cukrem dáme do nádoby s širokým dnem a svaříme. Po rozpuštění cukru zmírníme teplo a cukr dále svařujeme tzv. na bublinu. Směs stále mícháme, cukr omýváme i ze stěn nádoby, aby se tam nepřipaloval. Asi za 15 minut varu by měl být cukrový sirup dostatečně hustý. Přidáme ocet a ještě chvilku povaříme.

2

Z kousku drátu si vyrobte očko o velikosti třešňové pecky. Toto očko ponořte do cukrového rozvaru. Pokud je cukr správně uvařený, utvoří se na něm blanka a když do ní fouknete, odlétne bublina. Většinou jich odlétne několik malých za sebou. Hmotu odstavíme a zastříkneme zlehka vodou (opláchneme si ruce pod tekoucí vodou a ruce otřepneme nad cukrem, nebojte se, neprská to). Necháme stát asi 5 minut.

3

Po částečném vychladnutí začneme sirup vařečkou nebo metličkou míchat. Hmota postupně houstne a tím, jak do ní vháníme vzduch, mění barvu. Z průhledného sirupu se stává bílá hmota. Nebojte se, že cukr zkrystalizuje, přídavek octa tomu zabrání. Při míchání bublinky praskají.

4

Jakmile začne být hmota elastická, je vhodná k polévání dortů nebo zákusků. Můžeme ji v této fázi obarvit potravinářským barvivem nebo třít dále. Při dalším tření hmota zhoustne ještě více a je téměř nemíchatelná. Rukama ji zpracujte do koule a uložte v mikroténovém sáčku v chladničce.

5

K dalšímu použití fondán vyvalujeme a vyrábíme různé ozdoby. Chceme-li fondán na polevu, stačí hmotu ohřát s trochou vody. Fondán na uskladnění nepřibarvujeme, barvíme těsně před zpracováním.

S hmotou se pracuje lehce, už na první pokus se povede ucházející dort – viz foto dceřina prvního dortu k vnukovým narozeninám :)

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirky K.

Hodnocení

Když děláte fondán, Tak je to pouze Moučkový cukr a trocha vody.
Nejde vám to z toho důvodu, protože fondán se musí míchat za stálého chladu. Na to je speciální stroj "tabulýrovací". I kdyby jste míchala v chladu jako blázen, tak to bohužel nepůjde. V tom je nevýhoda.

Pavla (neověřeno) | So, 10/19/2019 - 13:37

Dobry den , také se mi vůbec nedaří. Nevim kde jsem udelala chybu . Ridila jsem se presne podle navodu .

Mirka K. | St, 10/16/2019 - 21:08

To je mi líto, že se Vám nepovedl...

Martin (neověřeno) | St, 10/16/2019 - 20:09

Absolutně nepoužitelný výsledek

Další zajímavé články