Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat koloběžku

Málokdo ví, že Česká republika je velmocí pro výrobu koloběžek. Koloběžky se staly hitem a české firmy z toho náležitě těží. V současné době je na trhu celá řada různých druhů koloběžek. Koupit si můžete koloběžku pro zábavu, relaxaci, ze zdravotních důvodů anebo také i pro relaxaci. Ať už si koloběžku chcete pořídit z jakéhokoliv důvodu, poradím vám, na co se při výběru koloběžky soustředit.

1
Koloběžku si v prvé řadě vybírejte podle toho, kde s ní máte v úmyslu jezdit a za jakým účelem. V prodejnách totiž naleznete celou řadu koloběžek. Některé jsou uzpůsobeny pro městské ježdění, jiné pro turistickou jízdu, jinak vypadají zábavní koloběžky a jinak sportovní koloběžky anebo koloběžky pro free style. Podle těchto parametrů budete na koloběžce dále sledovat z jakého materiálu je koloběžka vyrobená, jak veliká má kola, celková délka koloběžky, typ brzd a podobně. Jednotlivým částem, kterým je nutno věnovat zvýšenou pozornost, se budeme věnovat v dalších krocích.
2
Pokud již víte, kde s koloběžkou budete jezdit, budete také již brzy vědět, jaká nosnost vám vystačí pro běžnou jízdu po městě a jaká nosnost je potřebná do terénu. Nosnost koloběžky se nepočítá pouze podle vaší váhy, ale také podle případného zatížení (batohu) a maximálního zatížení, které nastane v případech různých skoků (jízda přes výmoly, kořeny, díry a podobně). Ve výsledku to vypadá tak, že pokud vážíte 80 kilogramů, na jízdu po městě vám vystačí koloběžka s nosností 100 kilogramů. Proč? Ve městě máte možnost jezdit po upravených vozovkách a chodnících, kde se můžete dírám a kořenům hravě vyhnout. Pokud však máte v plánu jezdit v přírodě, pořiďte si koloběžku s nosností do 150 kg.
3
Při výběru koloběžky se dále zamyslete nad tím, jaká by měla mít koloběžka kola. I zde je z čeho vybírat. Koloběžky s koly 12palcovými nemusí být určené pouze dětem, ale i dospělým. Jejich výhodou je, že tyto koloběžky se bez problémů vejdou do autobusu. Pokud chcete ve městě zažít skutečně komfortní jízdu, vyberte si koloběžku s předním 16palcovým kolem a zadním 12palcovým kolem. Koloběžka s koly o 20 a 16 palcích jsou pro běžnou městskou jízdu už příliš mohutná, a pokud byste s ní chtěli jet MHD, máte smůlu. Do terénu je však tento typ koloběžky perfektní. Koloběžky s koly 26 a 16 palců jsou ohromné a těžkopádné, jsou vhodné pro vysoké a mohutné osoby.
4
Dalším důležitým faktorem při výběru koloběžky je výška řídítek. Pouze se správnou výškou se vám bude koloběžka dobře ovládat, nebudete mít špatnou sílu odrazu a nebudete přetěžovat svá záda. Ideální výška řídítek by se měla pohybovat ve výšce 90–130 cm (u dospělých) a u dětí pak 50 cm. Výška řídítek by měly být nastavitelná. Pozor, řídítka umístěná příliš vysoko znemožňují kvalitní ovládání koloběžky a můžou tak způsobit zbytečné nehody.
5
Dále koloběžku vybírejte podle typu brzd. Každá by měla mít ideálně 3 duhy brzd – nášlapnou, čelisťovou a kotoučovou.
6
Koloběžku vybírejte podle užitého materiálu. V současné době se prodávají koloběžky vyrobené z oceli, hliníku anebo karbonu. Ty nejběžnější a nejlevnější koloběžky jsou vyrobeny z oceli (ponejvíce její rám). Dále pak se na komponenty a řídítka s velkou oblibou užívá hliník (na brzdy, vidlice), čímž se celá konstrukce koloběžky odlehčí. Ty nejlepší a nejdražší (obvykle sportovní) koloběžky jsou vyrobeny ponejvíce z hliníku anebo karbonu. Vězte, že ocelové koloběžky jsou ty nejtěžší. O něco lehčí, ale dražší jsou koloběžky hliníkové. Naprostým topem však je karbonová koloběžka, avšak ta je také nejdražší. Váha koloběžek se pohybuje podle velikosti kol a užitých materiálů mezi 4 – 12 kilogramy.
7
Důležitým prvkem při nakupování je i to, kolik peněz chcete do koloběžky investovat. Ty nejlevnější koloběžky se prodávají za několik málo tisícovek (cca 3 – 4), ty nejdražší se pak (profi sportovní) až do 40 000 korun.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Neil Gould, ID: 583388, sxc.hu

Hodnocení
KamSsa1 . (neověřeno) | Čt, 08/22/2019 - 23:12

Zrovna nedávno jsem synovi vybíral jeho první koloběžku a dalo mi to celkem zabrat. Přecejen jsem chtěl aby bylo bezpečná a taky pěkně vypadala, takže vybrat tu nejlepší dalo práci. Nakonec se však povedlo a on s ní je opravdu hodně spokojený.

jarouš (neověřeno) | So, 05/24/2014 - 14:34

to mi těší, že jsme velmoc - já mám českou kolobku Kostka a jsem maximálně spokojený. Navíc nevím jak Vy, ale já když mám českou věc, mám z toho prostě výborný pocit! Díky za článek a návod - jeden z mála použitelných.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici