1

Základní faktory ovlivňující výběr

Základní kritéria, která ovlivňují výběr vhodné sekačky, jsou:

- velikost plochy, kterou s ní budete udržovat
- členitost terénu
- povaha terénu
- kvalita trávníku, kterou chcete s její pomoci dosáhnout
- vaše finanční možnosti
- výbava

2

Základní druhy sekaček:

- rotační (elektrické a benzínové)
- bubnové
- vřetenové
- diskové
- strunové (jsou vhodné spíš pro dokončení úpravy terénu než samotné sečení)

Nejčastěji využívané (také kvůli cenové dostupnosti) jsou elektrické a benzínové sekačky.

3

Elektrické sekačky

Elektrická sekačka se hodí pro sekání menší plochy – maximálně do 1 000 m2. U elektrické sekačky nezapomeňte na obtížnější přístupnost elektřiny. Také na členitost terénu – musíte neustále dávat pozor na elektrický kabel. Elektrické sekačky bývají mnohem hlučnější než benzínové.

4

Benzínové sekačky

Jsou méně hlučné. Jejich pořizovací cena je poměrně vyšší než u sekaček elektrických. Benzínové sekačky se nehodí do příliš členitého terénu. Jejich motory nejsou přílišnému naklánění a svažitému terénu uzpůsobeny, může tak dojít k zadření motoru.

5

Motor sekačky - výkon

Rozhodně nepodceňujte výkon sekačky. Čím větší plochu s ní budete sekat, tím vyžadujte větší výkon a záběr sekacích nožů. Není radno sekačku přetěžovat, snižujete tak její životnost.

Pamatujte jednoduchou nápovědu – na každých deset centimetrů sekacího nože potřebujete jednu koňskou sílu výkonu – značka HP. Když máte sekací nůž 50 centimetrů, potřebujete, aby vaše sekačka měla výkon 5 HP.

6

Kroutící moment

Čím vyšší kroutící moment vaše sekačka má, tím zvládne posekat delší trávník. Sekačka v praxi zvládne posekat maximálně dvakrát delší trávník než je její kroutící moment (maximální výška trávy = dvounásobku maximální výše kroutícího momentu).

7

Záběr, který by měla sekačka mít podle plochy trávníku

200 m2 – postačí záběr o velikosti 32 cm
350 m2 – postačí záběr o velikosti do 40 cm
500 m2 – postačí záběr o velikosti v rozmezí 40 – 45 cm
1 000 m2 – postačí záběr o velikosti v rozmezí 45 – 53 cm
1 000 m2 a více – postačí záběr v rozmezí 53 – 56 cm

8

Kolečka

Velmi ovlivňují komfort sekání trávy. Kolečka musí být především dostatečně velká a vyrobena z kvalitních materiálů. Je dobré, když sekáte větší, členitou plochu, aby byla sekačka vybavena točivými předními kolečky, které usnadňují manipulaci.

9

Obal sekačky

Obal sekačky může být vyroben ze tří materiálů: plastu, plechu a slitiny hliníku.

Sekačky opláštěné plastovým obalem patří k těm nejlevnějším. Plast není kvalitní a odolný, proto mají tyto sekačky nejmenší životnost.

Sekačky opláštěné plechovým obalem (z ocelového plechu) se řadí do střední třídy. Jsou vhodné do náročnějšího a členitějšího terénu. Jejich hmotnost je však nepoměrně větší, takže tento druh sekačky se vám pronese.

Sekačky opláštěné slitinou hliníku patří do nejvyšší třídy. Sekačky jsou odolné, lehké a dá se s nimi dobře manipulovat.

10

Sběrné koše

Sběrné koše jsou dnes zcela běžným a základním příslušenstvím sekaček. Výrobci však přichází neustále s něčím novým. Posekanou trávu můžete využít i v rámci tzv. mulčování, kdy sekačka posekanou trávu rozemele na malinké kousky, které zapadají zpět do posekaného trávníku. Tím trávník sekáte a současně hnojíte.

11

Cena

Pro mnohé je určujícím faktorem cena. Cenová dostupnost sekaček je přijatelná, elektrickou sekačku jste schopni pořídit již za 1 500 Kč, benzínovou od 3 000 Kč. V těchto nejnižších cenových kategoriích neočekávejte přílišnou kvalitu. Nad 10 000 Kč už lze pořídit velmi kvalitní sekačku. Doporučujeme kupovat sekačky od renomovaných výrobců jako je Husquarna nebo Honda.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.125
Average: 4.1 (8 votes)