1

Suroviny
Výběr čísel a typů surovin, které země produkuje, je největším strategií celé hry. Často se od tohoto rozhodnutí pak odvíjí vaše ne/úspěchy. Na začátku hry jsou nejdůležitějšími surovinami dřevo a cihly. Snažte se proto umístit své první vesnice tak, abyste měli k těmto surovinám přístup. Dostatek dřeva a cihel vám zajistí zdroje pro stavbu cest a vaši expanzi po ostrově Katan. V pozdější fázi hry budete potřebovat i hodně kamení a obilí pro stavbu měst, proto je dobré vyhlédnout si takové místo pro druhou vesnici. Asi nejméně potřebnou surovinou je ovčí vlna.

2

Strategie obsazování čísel
Snažte se své první vesnice umístit v sousedství čísel šest a osm. Tato čísla totiž představují statisticky nejčastější možnost při hodu dvěma kostkami (nepočítáme-li č. 7 – zloděj). Zajímavá mohou být také čísla 5, popř. 9. Vesnice, kterou umístíte na pole s č. 2, vám za celou hru přinese užitek pravděpodobně ne více než dvakrát.
Snažte se také o obsazení co největšího počtu různých čísel. Sousedí-li např. vaše vesnice s čísly 3-11, téměř každý hod vám přinese nové suroviny, které můžete vyměnit s protihráči, pokud je zrovna nepotřebujete.

3

Využívání přístavů
V Osadnících vede k vítězství mnoho cest a i zdánlivě prohraná situace jednoho hráče se může během několika kol rychle zvrátit. Pokud jste např. zablokováni svými protihráči ve středu ostrova, můžete zkusit expandovat na pobřeží. Zde postavíte své přístavy a získáte tak velmi výhodné směnné kurzy. V situaci, kdy např. máte dvě města sousedící s kamenolomem s č. 8 a „kamenný“ přístav (2 kameny za 1 jakoukoliv surovinu), získáte tak jedním hodem osmičky dvě libovolné suroviny, které můžete vhodným způsobem investovat.

4

Nejdelší cesta a nejsilnější armáda
Velmi užitečné je sbírání bodů za nejdelší cestu a největší armádu. Vždy se snažte propojit své původní dvě vesnice, abyste mohli získat 2 body za nejdelší cestu. Vždy je méně nákladné prodlužovat nejdelší cestu tak, aby vám ji žádný ze soupeřů nemohl převzít, protože zpětné získání nejdelší cesty je většinou těžší a nákladnější, než její udržení. Totéž platí o nejsilnější armádě a vyložených rytířích.

5

Využívání akčních karet
Sledujte pečlivě hru a snažte si zapamatovat, jaké suroviny si vaši protihráči berou do ruky a na co je používají. Použití karty „Monopol“ vám pak někdy může přinést i více než deset nových surovin. Zajímavé je také sledovat množství surovin v bance – má-li banka některé suroviny mnohem menší množství než jiných, je načase na tuto surovinu zahlásit monopol. Také karta „stavění cest“ může být velmi užitečná, zvláště v kombinaci se stavěním cest „klasickým způsobem“ (za použití surovin) můžete své protihráče lehce překvapit a zablokovat např. postavením pěti cest během jednoho kola.

Tipy

Pravidla „Osadníků“ (naleznete např. na http://deskovehry.cz/index.php/Osadníci_z_Katanu) jsou jednoduchá a hrát se naučí každý během 15 minut.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.454545
Average: 4.5 (11 votes)