Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyměnit struny ke kytaře

09. Leden 2014

Jak vyměnit struny ke kytaře, Kytara je strunný nástroj, na který se hraje drnkáním zpravidla na šest strun, které jsou většinou naladěny v tomto pořadí: EhgDAe. Zřídka je možno se setkat také s kytarami se sedmi, devíti nebo dokonce dvanácti strunami. Někdy se stane, že struna praskne, nebo je třeba struny vyměnit z jiného důvodu. Co je k vyměnění strun potřeba a jak se má při této činnosti postupovat? Může se to jevit složité, ale při troše cviku to zvládne opravdu každý šikovný hráč na kytaru.

Co je potřeba

K výměně strun potřebujete štípačky, speciální kličku na napínání strun (případně lze koupit také navíječ strun s kleštičkami v jednom) a samozřejmě náhradní sadu strun.

1
Struny jsou na kytaře napnuty mezi kobylkou a ladícími kolíky, které jsou umístěné na hlavici kytary. Při výměně strun na kytaře je nejprve potřeba odstranit staré struny – zde se postup může lišit, někdo doporučuje nejprve vyndat všechny staré struny a následně nandat všechny nové struny, někdo doporučuje vyměňovat struny jednu po druhé. S uvolňováním struny začínáme ze strany u kolíku, kde strunu uvolníme otáčením tohoto kolíku pomocí kličky. Ze strany u kobylky následně strunu uvolníme vytažením příslušného kolíčku z kobylky.
2
Novou strunu napneme na kytaru v opačném pořadí. Strunu nejprve připevníme pod kolíček v kobylce a následně druhý konec struny protáhneme dírkou v ladícím kolíku a pomocí kličky točíme kolíkem do doby, než je struna na kytaře napnutá. Strunu přitom přidržujeme druhou rukou. U basových strun, které jsou opředené, je třeba provést asi jen 2-3 otáčky, u strun, které jsou tenké a neopředené (struny „e“ a „h“) je třeba provést otáček asi 6. Musíte postupovat pozvolna a velmi opatrně, protože se docela jednoduše stane, že struna při přehnaném napínání praskne.
3
Přebytečné struny na konci u ladících kolíků můžete buď ponechat tak jak jsou, nebo stočit do kroužku a nechat si tak rezervu pro případ, kdy vám struna praskne u kobylky, nebo je můžete odstranit pomocí štípaček.
4
Po výměně strun je třeba kytaru naladit, a to někdy i několikrát, protože novým strunám chvíli trvá, než si tzv. sednou.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: S Braswell, ID: 1046848, zdroj: sxc.hu

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Elektrická kytara je hudební nástroj, který uchvátil mnoho mužů v různém věku na celém světě a jenž je skvělým „balícím“ nástrojem pro mnoho žen. Prin…
Obrázek není k dispozici
Metod, jak naladit kytaru, je hned několik. Pokud jste začátečník, zdá se vám ladění velmi těžké. Často pak člověk volí možnost zajít si za nějakým od…