Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vypěstovat palmu ze semen

Palmy jsou velice dekorativní pokojové rostliny. Bez problémů snášejí suchý vzduch v současných bytech a nevadí jim ani nepravidelná zálivka. Sortiment palem v květinářstvích je ale velmi chudý, protože určitě stojí za pokus vypěstovat vlastní rostliny ze semínek, kde máme výběr druhů mnohem pestřejší.

Co je potřeba

semena palem

1
Výsev semen palem Semena palem jsou velmi tvrdá. Po zakoupení je proto nutné vnější slupku oloupat, nebo alespoň mechanicky narušit. Semena poté ještě máčíme 4-5 dní ve vodě o pokojové teplotě. Teprve potom jsou připravena k výsevu. Semena nesmíme sázet příliš hluboko pod substrát, který by měla tvořit rašelina a písek v poměru 1:1. Poté na semeno mírně zatlačíme, dokud se celé neschová pod povrch. Květináč postavíme na světlé místo (bez přímého slunečního záření) a mírně zaléváme. Semena palem klíčí velmi pomalu. První semenáčky se mohou objevit po několika týdnech, ale i měsících, podle pěstovaného druhu. Teplota pro pěstování by se měla pohybovat mezi 25-28°C. V zimě pak nesmí klesnout pod 10°C. Mladé semenáčky však udržuje při vyšší teplotě minimálně rok.
2
Přesazování palem Palmy přesazuje až ve chvíli, kdy jim začne být jejich květináč evidentně malý, nebo když kořeny začnou prorůstat odtokovým otvorem. Rostliny opatrně vyklepneme z květináče a přeneseme do nové nádoby. Nikdy nesklepáváme hlínu z kořenů!!
3
Pěstování palem Malé semenáčky od čtyř měsíců věku začneme přihnojovat běžným hnojivem pro pokojové rostliny v doporučené koncentraci. K sehnání je ovšem také speciální hnojivo pro palmy. Při manipulaci s palmami dáváme pozor na poškození listů. Nové jim totiž dorůstají jen velmi pomalu.
4
Palmy jednoduše vypěstovatelné ze semen Pokud jste začátečníci, zvolte pro svou sbírku nejlépe jeden z těchto druhů: palma horská (chamaedorea), howea, datlovník (phoenix), Karyota (Caryota) a zlatá palma (chrysalidocarpus lutescens). Palmy ze semen si můžete vypěstovat z kvalitních semen, které naleznete například na webu www.osiva-semena.cz

Semena palem kupujte pouze ve specializovaných obchodech. Semena dovezená jako suvenýr z dovolené obvykle klíčí špatně, nebo vůbec ne.

Ne všechny druhy palem jsou vhodné pro tento postup pěstování. U exotičtějších druhů se raději předem informujte u svého prodejce.

Autor: notburga | Zobrazit autorská práva

Foto: Maria Herrera, sxc.hu; Foto: John Nyberg; zdroj: sxc.hu; Foto: Ann- Kathrin Rehse; zdroj: sxc.hu

Hodnocení
mira (neověřeno) | Ne, 12/28/2014 - 20:34

já sem si semínko vyloupl z datle koupeneho v obchodě a roste mi skvěle :D

Další zajímavé články

V dnešní době není problém pořídit si už předpěstované rostlinky bazalky v květináčku. Ale pěstování voňavé bazalky už od semínka má své nezaměnitelné…
Obrázek není k dispozici
Zkuste si doma vypěstovat pomerančovník, karambolu nebo čajovník, kiwi, palmu nebo nějakou masožravku. Semena exotických rostlin pořídíme za pár desít…
Zelené hnojení využívali již naši předci v dobách, kdy ještě nebyl rozvinutý chemický průmysl a hnůj od domácích zvířat nedostačoval. Dnes máme možnos…