1

Rodný list

Vystavení rodného listu dítěte nebývá složitou záležitostí. V prvních dnech po porodu vás v porodnici navštíví matrikářka, která dítěti přidělí rodné číslo. Je dobré, abyste u sebe měli občanský průkaz a kopii oddacího listu (v případě, že jste v manželském stavu).

Nebývá běžnou praxí, že matrikářka vystaví rodný list přímo v porodnici. Rodný list si vyzvednete po návratu z porodnice přímo na matrice městské části, do které spadá porodnice, ve které se vaše dítě narodilo.

2

Svobodná matka

Nejste-li sezdaní, pak musíte mít v porodnici s sebou občanský průkaz, svůj vlastní rodný list a prohlášení o otcovství a určení jména dítěte. Toto prohlášení můžete s otcem dítěte uzavřít na příslušné matrice před samotným porodem. Nemáte-li toto prohlášení u sebe, pak není otec dítěte v rodném listě uveden a příjmení získává dítě automaticky po matce.

3

Porodné

Porodné vyřídíte na kontaktních místech Státní sociální podpory při Úřadech práce. V roce 2010 činí porodné 13 000 Kč za jedno narozené dítě. Částka se násobí počtem narozených dětí, za dvojčata je tedy vyplaceno porodné ve výši 26 000 Kč.

Co si vzít s sebou:

- žádost o porodné
- průkaz totožnosti
- rodný list dítěte/ dětí

Porodné se vyplácí jednorázově a většinou jej obdržíte do 7 – 30 dnů od podání žádosti.

4

Registrace u zdravotní pojišťovny

Dítě bývá dnem narození automaticky přihlášeno a pojištěno u stejné pojišťovny jako jeho matka. Do 8 dnů jste však povinni navštívit krajskou pobočku příslušné zdravotní pojišťovny, vyplnit registrační list a předložit rodný list dítěte, tím můžete považovat registraci dítěte u zdravotní pojišťovny za vyřízenou.

5

Návštěva dětského lékaře

Dětský lékař, kterého jste si pro své dítě sehnali v dostatečném předstihu (ještě před samotným porodem), vás doma navštíví. Zkontroluje stav dítěte a domluví s vámi vaši první návštěvu u něj v ordinaci.

Neberte návštěvu lékaře jako kontrolu, naopak se jedná o přínosnou chvíli, kdy se lékaře můžete na cokoli zeptat. Je zde od toho, aby vám poradil a pomohl, jak v prvních týdnech o novorozeně pečovat.

6

Přihlášení k trvalému pobytu

Dítě musíte rovněž přihlásit k trvalému pobytu, v místě svého trvalého pobytu. Bydlíte-li u rodičů, příbuzných nebo v podnájmu, je potřeba, abyste měli písemné potvrzení majitele nemovitosti, že s vyřízením trvalého pobytu souhlasí.

Jste-li vlastníkem nemovitosti, kde dítě k trvalému pobytu přihlašujete, je dobré mít s sebou list vlastnictví k dané nemovitosti.

7

Platba odpadu

Na městském úřadě, který přísluší k místu bydliště, nahlaste vaše dítě jako nového občánka, tímto vám vzniká povinnost hradit příslušné poplatky za odvoz komunálního odpadu.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.5
Average: 4.5 (4 votes)