Přejít k hlavnímu obsahu

Jak žádat o starobní důchod

23. Prosinec 2009

Starobní důchod u nás dostane každý, kdo má odpracováno minimálně 25 let – do odpracovaných let se u žen nebo mužů – samoživitelů se počítá i péče o dítě, o které jste se starali od jeho narození do dospělosti, nebo jste jej adoptovali do tří let věku.

1
Vaše první kroky ba měly směřovat na nejbližší OSSZ nebo ČSSZ – pro informace nemusíte chodit na úřad v místě trvalého bydliště.
2
Úřednice Vám dá kartičku, kde budete mít zaškrtnuty dokumenty, které musíte na „důchodové“ přinést. Zároveň, pokud jste už někdy žádal/a o důchod, můžete dostat výpis dob pojištění od doby, kdy jste přestal/a studovat, dosáhl/a zletilosti, nebo začal/a pracovat.
3
V případě, že máte dluh na sociálním pojištění – například Vám schází odpracovaného půl roku, můžete to na „sociálce“ uhradit. Úřednice Vám poradí, kam se máte obrátit. Pokud jinak splňujete podmínky, tato „počáteční investice“ se Vám vyplatí.
4
Začíná nejtěžší část Vašeho „úkolu“. Měli byste si vzpomenout na všechna zaměstnání, Zpravidla to jsou: rodné listy všech dětí, které jste měli v péči, rodný list svůj, výpis – alespoň přibližný – všech zaměstnání, ve kterých jste kdy měli pracovní smlouvu, výpis z evidence Úřadu práce, pokud jste kdy byli evidováni. Ten dostanete na ÚP na požádání. Je dobré mít také potvrzení o adopci, pokud jste adoptovali dítě, o které jste se starali do jeho dospělosti a rodný list tohoto dítěte.
5
Když budete mít všechny papíry, zkontrolujte si hlavně rodné listy, pokud jste žádali o nové. Někdy se stane, že úřednice na matrice splete rodné číslo. To pak na požádání na jakékoliv jiné matrice dostanete list nový, pokud přinesete ten špatný a řeknete důvod, proč jej chcete vyměnit, nový dostanete zdarma bez správního poplatku. Pokud ale špatný list přinesete na „důchodové“, může se stát, že péči o toto dítě úředníci nezahrnou do odpracovaných let, nebo v lepším případě stejně budete muset zpětně doložit rodný list správný. Úředníci si všechny dokumenty okopírují, nemusíte se bát, že přijdete o originály.
6
Úředníci Vám pomohou při vyplňování žádosti, údaje se dnes už vpisují přímo do počítače. Proces žádosti trvá asi půl hodiny, na výsledek řízení čekáte většinou dva měsíce.
7
Pokud Vám starobní důchod schválí, tak jej dostanete zpětně od vzniku nároku. U žen s více dětmi to může být i v sedmapadesáti, nebo i dříve. Pokud důchod neschválí, je to kvůli nedostatečnému počtu odpracovaných let, nebo formální chybě – třeba že jste nedodali potřebné dokumenty, což by se Vám s tímto návodem stát nemělo. V případě, že nedosáhnete pětadvaceti let, ale třeba čtyřiadvaceti a půl, ještě nezoufejte. Ve výjimečných případech – když člověk nemá žádný příjem, nebo příjem nedosahuje z důvodu nesplnění podmínek ani životního minima, jde ještě zažádat o prominutí malého počtu neodpracovaných měsíců. Takovouto žádost napište přímo na MPSV, uveďte v ní důvody, proč jste nebyli schopni odpracovat dostatečný počet let a proč jste nyní bez dostatečných příjmů. Stává se, že zvlášť sociálně slabým lidem ministerstvo několik měsíců odpustí a takovýto člověk dostane alespoň minimální důchod, který v Česku činí cca. 2 900 korun měsíčně.
Autor: Denny
Hodnocení
Nepřihlášený (neověřeno) | Po, 12/13/2010 - 13:14

Proč musím mít orig. rod.listu dítěte, když si jej
na správě soc.zab. stejně okopírovávají. díky srnová

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici