Co je potřeba

odvaha, trpělivost a cit pro krásu a harmonii

1

Co se vlastně v takových venkovských zahradách pěstuje ? Jsou to především růže, a to růže keřovité dále šeřík a tradiční trvalky, jako jsou třeba pivoňky, srdcovka, plamenky nebo ostrožka stračka. Z dvouletek je to fiala a chejr vonný. Často tu lze najít bylinky a samovolně se šířící letničky. Ani zelenina není ve venkovských zahradách žádnou výjimkou.

2

Vzorem pro tento typ zahrad jsou dřívější zahrady u domů na anglickém venkově - nám známé povětšinou z Midsomeru.
V zahradách bez jasného uspořádání se pěstují různé květiny v pestrých směsicích.
Do takových zahrad patří květináče s patinou, různé džbery, nádoby, osazené staré studny, dále úzké polo zarostlé stezky a pěšinky, cihlové zídky a skalky.

3

Dlažební kameny, kusy břidlice nebo ploché kameny jsou velmi vhodným stavebním materiálem pro cestičky ve venkovských zahradách. Ty jsou využívány nejčastěji jako plochy, ze kterých plejeme a odkud odstraňujeme odkvetlé květy.
Na takovýchto cestičkách a pěšinkách vysazujeme do spár různé nízké kobercovky, hezky vypadají také osazená místa například v otvoru po zvětralém betonu. Zkusme tam vložit například mezi dlažbu nebo štěrk kontryhel, mateřídoušku, lomikámen či netřesk.

4

Snad v žádné venkovské zahradě nechybí hortenzie, lupina, žlutý řebříček, floxy- z těch vyšších rostlin a máky, karafiáty a hledíky, šuškarda a kopretiny z těch středně vysokých rostlin.
Náprstník se zase hodí na suchá stanoviště. Na větrné plochy vysadíme například chrpy. Vedle denivky zase vyzkoušíme třeba krásnoočko, které kvete od léta do podzimu a je střední velikosti.
Venkovskou zahradu si také nelze představit bez popínavých růží.

5

Obvykle je také v každé venkovské zahradě využit s velkou pečlivostí prvek vrátek a dřevěného plotu. A to jsou právě místa, kde popínavé růže dotvoří skvělou atmosféru venkovské zahrady.
Skvěle vypadající je laťkový plot natřený na bílo. Pokud to nelze udělat u celého plotu, natřete na bílo alespoň přední část plotu. Jestliže s tímto nátěrem sladíte i okenní rámy a vstupní dveře do zahradního domku nebo stavení, docílíte skvělého efektu.
Chcete-li, aby zahrada působila přirozeně, vysaďte u plotu rostliny a nechejte je plotem prorůstat.

6

U kamenných zdí zdomácněly kapradiny. Některé rostliny se na zdech objeví po tzv. samovýsevu a dokáží tam vytrvat
i několik let. Stejně tak velmi působivě bude vypadat i stará cihlová zeď, která díky nárůstu lišejníku získá patřičnou patinu. Toho však docílíte opravdu pouze po několikaletém působení povětrnostních vlivů na tato místa, takže to chce notnou dávku trpělivosti.

7

O některých druzích však můžeme prohlásit, že jsou na venkovské zahradě na svém místě , zatímco jiné, přešlechtěné se tam vůbec svým vzhledem nehodí. Ve venkovské zahradě je často jednou z dominant až dvoumetrová topolovka. Bohužel je dnes velmi vzácně se objevující. Hojně pěstovaným býval i měsíček zahradní pro své léčebné schopnosti.

8

Taková zahrada, ač vypadá přirozeně a přírodně, neudržuje se snadno. Pokud na ní zanecháváme zvadlé nebo odkvetlé květy, rostliny neseřezáváme a nezavlažíme, nastane chaos a o to rychleji bude zahrada vypadat zanedbaně.

Tipy

Není důvod vytyčovat venkovským zahradám nějaké hranice a omezovat je. Nejkrásnější v nich je právě vše volně rostoucí.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (3 votes)