Přejít k hlavnímu obsahu

Jak změnit trvalé bydliště

Změnu trvalého bydliště řeší většina lidí. Důvodů k tomu může být mnoho, nejčastěji však stěhování nebo pořízení nového bydlení. Změna trvalého bydliště je poměrně snadná, ale je potřeba dodržet správný postup a také si obstarat všechny potřebné dokumenty, které jsou k tomuto úkonu nezbytně nutné. V každém případě je vhodné změnu bydliště nijak nezdržovat a ohlásit ji hned, jak to bude možné. Jak změnit trvalé bydliště? Postup čtěte níže.

1
Dokumenty a doklady ke změně trvalého bydliště Jako první si dejte dohromady vše, co budete pro změnu trvalého bydliště potřebovat, tedy občanský průkaz a doklad o nemovitosti. Dokladem může být výpis z katastru nemovitostí, nabývací doklad nebo doklad o oprávnění užívat byt, potvrzený vlastníkem nemovitosti. Pokud jste starší patnácti let, tak si přichystejte také poplatek 50 Kč.
2
Odbor správních činností Navštivte magistrát svého města a najděte odbor správních činností. Je třeba navštívit oddělení evidence trvalého pobytu. S jeho nalezením vám mohou pomoci na informacích, které jsou obvykle v přízemí.
3
Formulář Následně je potřeba vyplnit formulář, jeho název je “Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“. Formulář řádně vyplňte a to jak údaje o sobě, tak i případně údaje o vlastníkovi nemovitosti. Pokud vám ještě nebylo 15 let, tak to za vás provede váš zákonný zástupce. Změnu trvalého bydliště může také provést kdokoliv, koho pověříte plnou mocí k tomuto úkonu.
4
Předložení Vyplněný formulář předložte pracovníkovi magistrátu se všemi potřebnými doklady a také si přichystejte poplatek 50 Kč.
5
Změna trvalého bydliště Samotná změna trvalého bydliště je provedena okamžitě po předložení a vyřízení formuláře. Získáte potvrzení o změně místa trvalého pobytu. Úředník vám následně přestřihne roh vašeho občanského průkazu. Obdržíte doklad Potvrzení o změně místa trvalého pobytu.
6
Občanský průkaz Po vyřízení této záležitosti máte 15 dnů na to, abyste si zažádali o nový občanský průkaz. Pokud si o nový průkaz nezažádáte, tak vám hrozí pokuta 1000 Kč. K pořízení nového občanského průkazu již není potřeba fotografie - pracovník Oddělení evidence obyvatel a občanských průkazů vás vyfotí na místě.
7
Ostatní doklady a instituce Spolu se změnou bydliště se vás týká návštěva všech potřebných institucí, kde musíte tuto změnu nahlásit, tedy banky, pojišťovny, poskytovatele telefonních služeb aj. Jestliže jste podnikatelé, tak navštivte živnostenský úřad. Pokud řídíte vozidlo, tak je zapotřebí navštívit i dopravní odbor a na ten si vzít malý i velký technický průkaz.

Nový občanský průkaz se změněnou adresou trvalého bydliště bude k vyzvednutí do 30 dní. Stěhujete-li se do jiného města, můžete požádat, aby vám občanský průkaz přeposlali na jiný magistrát.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto k postupu změny trvalého bydliště: ilustrační, Colin Brough, ID: 1423041, sxc.hu

Hodnocení
Arnošt Vacek (neověřeno) | Pá, 10/26/2018 - 10:59

Tímto martyriem jsem si před pár měsíci musel také projít. Poté, co jsem se přestěhoval do Prahy jsem si tam potřeboval nahlásit trvalý pobyt kvůli parkovací kartě. To běhání po úřadech bylo mnohem horší, než jsem čekal. Jsem rád, že už to mám za sebou.

Další zajímavé články

Jak vybrat záclonu | rady a tipy. I přesto, že internet nabízí širokou škálu záclon a dalších bytových doplňků, často bývá lepší vidět záclonu na vlas…
Nabídka obuvi je v našich obchodech obrovská. Když si kupujeme boty, chceme, aby byly nejenom pohodlné, ale aby také dlouho sloužily. Zejména když byl…
Obrázek není k dispozici
Zrušení trvalého pobytu krok za krokem. Místo trvalého pobytu je místo, které si občan České republiky zvolil např. v místě, kde má rodinu, práci, kde…