jaktak.cz

10 tipů, jak si zařídit zelenou kancelář

V kanceláři trávíme denně alespoň 8 hodin i více. Jak si ji zařídit tak, abyste se zde cítili lépe, a s vědomím, že při jejím každodenním provozu děláte pro ekologii a životní prostřední maximum? Máme pro vás 10 praktických tipů, jak si zařídit a vybavit zelenou kancelář.

Krok 1

Živé rostliny kancelářské prostředí nejen oživují a zútulňují, ale výrazně zlepšují i kvalitu vdechovaného vzduchu. Zachytávají totiž prachové částice a snižují množství oxidu uhličitého. Jejich přítomnost oceníte během horkých dnů díky schopnosti zvýšit vlhkost vzduchu, ochladit teplotu a celkově zpříjemnit klima v kanceláři.

Větší množství živých rostlin současně zlepšuje prostorovou akustiku místnosti a redukuje hladinu hluku. Velkým trendem jsou dnes zelené stěny, které můžete využít i ke strukturování prostoru. Některé výzkumy potvrdily, že pohled do zeleného má příznivý vliv na psychiku – zlepšuje soustředění, podporuje kreativní energii a snižuje stres.

Krok 2

Denní světlo je zadarmo a navíc má velký vliv na náš cirkadiánní rytmus – ovlivňuje produktivitu, zdraví očí a celkovou psychickou pohodu. Snažte se redukovat umělé osvětlení a vpusťte do místnosti maximum denního světla – roztáhněte žaluzie, rolety a závěsy. Namísto klasických žárovek využívejte LED osvětlení, ušetříte až 75 % energie. V méně frekventovaných prostorách, jako jsou chodby, toalety či skladové prostory, se vyplatí umístit pohybová světelná čidla.

Rozlučte se se starým IT zařízením a spotřebiči, které spotřebovávají velké množství energie. Vybírejte z nejúspornějších elektrospotřebičů označených štítkem A++ nebo A+++. A nezapomeňte ani na tiskárnu či kopírku s nižší energetickou náročností ­– počáteční investice se vám brzy vrátí.

Pokud se budete rozhodovat mezi laserovou a inkoustovou tiskárnou, vězte, že pro klasický černobílý a častý tisk je ekonomičtější volbou laserová tiskárna. V případě barevného či sporadického tisku bude pro vás lepší inkoustová tiskárna.

Průměrný zaměstnanec podle některých průzkumů vytiskne až 10 000 stránek ročně. Levné tiskárny se často nevyplácí z toho důvodu, že vyžadují dražší tonery a cena za jednu vytištěnou stránku je pak nepoměrně vysoká.

 

Při odchodu z kanceláře se vyplatí nenechávat spotřebiče pouze ve stand-by režimu, ale vypnout je úplně, ať už síťovým vypínačem či odpojením ze zásuvky.

Krok 3

Kancelářský nábytek včetně stolových desek bývá často vyroben z napodobenin dřeva – například z lamina či dřevotřísky ošetřené formaldehydem. Jde o nebebezpečnou látku, která při uvolňování do prostoru dráždí dýchací cesty a ve vyšších koncentracích způsobuje i bolesti hlavy.

Do kanceláří proto vybírejte kvalitní nábytek u ověřených prodejců, kteří se mohou prokázat certifikáty potvrzujícími zdravotní nezávadnost nábytku (například FSC a PEFC). Stále platí, že nejekologičtějším materiálem je dřevo, protože je 100% obnovitelné a má velmi dlouhou životnost. Vybírat můžete od tuzemských výrobců, kteří vyrábí z lokálních druhů stromů (dub, borovice a další) – i ti by se však měli prokázat certifikátem, že těžba proběhla ekologickým působem.

Na oblibě v posledních letech získává i kartonový nábytek vyráběný z recyklovaného papíru bez obsahu chemických přísad. A jeho ekologická likvidace je velmi snadná.

Krok 4

Alfou a omegou každé eco-friendly kanceláře je její přístup k odpadovému hospodářství. Značná část komunálního odpadu v České republice vzniká právě na pracovištích. Samozřejmostí by proto měly být jasně označené boxy pro sběr plastů, skla a papíru, které umožňují jejich následnou recyklaci včetně recyklace PET lahví.

Ve firemních prostorách redukujte celkové množství košů na směsný odpad. A pokud to myslíte s ekologií vážně, vybavte svou firmu kompostérem. Nemusíte se bát – dnešní moderní kompostéry nezapáchají, mají atraktivní design a sledování aktivních žížal se může stát příjemným zpestřením přestávek v pracovní době.

Krok 5

Samostatnou kapitolou je pak recyklace elektroodpadu, kam se řadí většina kancelářského vybavení: osobní počítače, tiskárny, telefony, televize, monitory či notebooky. Elektroodpad je potřeba odevzdat do sběrného dvora či vrátit prodejci. Některé typy elektroodpadu můžete vhodit i do speciálních červených kontejnerů, rozhodně tam však nepatří třeba tonery a tonerové kazety.

Ty se také řadí mezi elektroodpad, ale obsahují zbytky hořlavého tonerového prášku, který by mohl znečistit obsah kontejneru. Prázdné tonerové kazety proto odevzdejte oprávněnému zpracovateli odpadů nebo přímo prodejci, který je má ze zákona povinnost odebrat a ekologicky zrecyklovat.

Ekologicky však přemýšlejte už při nákupu tonerů a tonerových kazet – ty nejlevnější z nich není možné recyklovat a ročně ji tak tuny končí na skládkách. Vybírejte si tonerové kazety s ekologickým certifikátem, aby je bylo možné zcela recyklovat či alespoň opětovně renovovat.

Krok 6

Nejpoužívanější kancelářskou potřebou je papír a jeho spotřeba může být ve větších kancelářích vysoká. Standarní papír obsahuje chlor, látku zatěžující životní prostředí. Nahraďte jej proto recyklovaným papírem bez obsahu chloru, který je 100% vyroben z papírového odpadu.

Navzdory některým diskuzím recyklovaný papír můžete s klidným svědomím používat v inkoustových i laserových tiskárnách a kopírkách. Doporučujeme ale volit důvěryhodné ekologické značky s dobrými tiskařskými vlastnostmi označené certifikací Blue Angel nebo Nordic Swan, jejichž kvalita během procesu tisku byla technologicky ověřena – vašim kopírkám a tiskárnám pak nehrozí žádné riziko.

Abyste snížili celkovou spotřebu papíru, aplikujte následující:

  • Dokumenty tiskněte vždy oboustranně
  • Před každým tiskem dokumenty zkontrolujte
  • Upřednostňuje digitální zálohování dokumentů před fyzickým
  • Zákazníkům zasílejte digitální verzi faktury namísto papírové

Papír je jen jednou položkou na seznamu všech kancelářských potřeb. Vybavte svou firmu i recyklovanými obálkami, sešity či šanony. Namísto jednorázových plastových propisek zkuste klasické tužky či plnicí pera, která můžete opakovaně doplňovat. Opatrnosti je třeba při nákupu zvýrazňovač a fixů – plastové tělo je většinou vyrobeno z nerecyklovatelného PVC a často obsahují organická rozpouštědla a konzervační činidla zatěžující životní prostředí i zdraví.

Krok 7

Klimatizace a topení jsou v našem podnebí pro příjemné klima v kanceláři nepostradatelné. Ideální je jejich propojení s termostatem, díky kterému můžete regulovat teplotu v jednotlivých místnostech s vysokou přesností. Vyhnete se tak nadbytečným energetickým ztrátám. Při chlazení dbejte na to, aby rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou nepřesahoval 6 stupňů Celsia, větší rozdíly mohou být pro lidský organismus zatěžující.

Při odchodu z kanceláře nezapomeňte veškerá zařízení vypnout či přepnout do úsporného režimu. Anebo si do kanceláří pořiďte chytrou klimatizaci, která to pohlídá za vás – její provoz bude ekologičtější i ekonomičtější.

Krok 8

Namísto pet lahví a barelů s vodou začněte používat čerstvou kohoutkovou vodu, jejíž kvalitu můžete ještě zvýšit pomocí moderních filtračních konvic. Jednotlivě balené cukry jednoduše nahradí praktické cukřenky a namísto malých balených mlíček poslouží klasické krabice s mlékem.

Pokud na vašem pracovišti využíváte kapslové kávovary, vybavte je fair trade kompostovatelnými kapslemi, které jsou plně rozložitelné a splňují i nejpřísnější ekologické normy. Kávu, čaj a veškerý další proviant nakupujte ve velkém – snížíte množství obalů i počet najetých kilometrů při dopravě. A zredukujete i množství objednávek a faktur.

Snažte se ve vaší kanceláři omezit i donáškové služby jídla v jednorázových polystyrenových obalech, které se velmi těžko recyklují a často končí na skládkách. Řešením může být vybavení kuchyňky mikrovlnkou či plotýnkami, aby si vaši zaměstnanci měli možnost ohřát jídlo přinesené z domova.

V souvislosti s tím nezapomeňte i na pořízení myčky, která umožní úspornější mytí nádobí. K úspoře vody vám mohou pomoci i perlátory umístěné na klasické vodovodní baterie.

Krok 9

Zeleně zařízené kanceláře si žádají i zelený úklid. Než si vyhrnete rukávy, zamyslete se nad tím, jak tvorbu nečistot na pracovišti co nejvíce minimalizovat. V zimních měsících se můžete domluvit na přezouvání obuvi. Kancelářské povrchy se snažte průběžně ošetřovat tak, abyste co nejvíce zabránili jejich hloubkovému znečištění – vhodná je impregnace, voskování či ošetření povrchu nanotechnologiemi.

Při úklidu upřednostňujte šetrné čisticí prostředky a mechanické čištění – většinu špíny lze jednoduše odstranit kombinací teplé vody a roztoku vyrobeného z octa či jedlé sody. Nechcete-li se spoléhat na vlastnoručně namíchané roztoky, najdete dnes na trhu spoustu ekologických čisticích prostředků pro profesionální úklid – neobsahují chlor, fosfát ani další látky a jsou tak šetrné k životnímu prostředí. Namísto klasických houbiček pořizujte biodegradovatelné.

V případě velkého znečištění prostor si najměte úklidovou firmu, která vám zabezpečí hloubkový ekologický úklid prostor třeba včetně dezinfekce ozonem.

Krok 10

Nákupem kompostéru a LED žárovek to nekončí. Vybudujte zelenou firemní kulturu – začleňte do procesu i své zaměstnance a kolegy. Namísto určování pravidel a úkolů, jako povinné vypínání elektrospotřebičů před odchocem z práce, se je pokuste pro ekologii nadchnout. Vyzvěte je, aby sami přicházeli s nápady k zelenějšímu provozu kanceláří. Zveřejňujte výsledky, kterých jste společně dosáhli. Anebo zorganizujte ekologicky prospěšnou team-buildingovou akci – ať už půjde o úklid místního lesa či výsadbu stromů.


Zdroj: https://www.jaktak.cz/10-tipu-jak-si-zaridit-zelenou-kancelar.html