jaktak.cz

Jak odolat trikům a manipulaci pouličních prodejců

Složitost: Složité

Pokud se pohybujeme často ve městě nebo v nákupních centrech, můžeme si být jistí, že nás čas od času zastaví jeden z pouličních prodejců. Když se jedná o šikovného člověka, odcházíme se zbožím, které nepotřebujeme, o pár stovek lehčí. Případně má na nás dotyčný telefonní číslo a již se jej tak lehce nezbavíme. Pouliční prodejci jsou často velmi dobře vyškoleni na "rychlý" prodej, takže nestihneme ani napočítat do pěti a již na nás vybalili fantastickou nabídku, které nemůžeme říct ne. Pokud chcete šetřit peníze, tak se s pouličním prodejcem vůbec nepouštějte do řeči. Triky a nátlak je často tak silný, že pak nedokážeme říct ne. Jsou různé typy prodejců. Některý je slušný a skutečně mu jde o to, aby nám nabídl kvalitní výrobek. Těch je ale velmi málo. Spíše se jedná o energické, velmi dobře vypadající mladé lidi s vynikajícím slovním projevem, kteří nás "ubijí" svými argumenty. Každý prodejce má za prodaný výrobek nebo službu svoji provizi. Provize jsou často docela vysoké (i několik tisíc korun), takže motivace prodejce je vysoká. V poslední dobou jsou pouliční prodejci čím dál tím víc agresivnější. Jdou s námi dlouhý kus cesty, snaží se nás zastavit, chytají nás za rukáv, flirtují, pokřikují. Jde mu o to, co nejvíce prodat a je jedno jak. Prodejci využívají náš spěch, nerozhodnost, nedostatečné informace o produktu. Vytváří příjemnou atmosféru, aby s námi navázali kontakt. Někdy využívají jakési „flirtování“, tzn. pokud na ulici potkáte prodejce muže a ženu, žena bude spíše navazovat kontakt s muži a muž se ženami. Jak se jim bránit?

Krok 1

Vyhněte se jim. Je to nejjednodušší způsob, jak se s nimi vůbec nedostat do kontaktu. Zpravidla je vidíme již z dálky, takže stačí pak udělat větší oblouček.

Krok 2

Nekomunikujete. Pokud se vám již stane, že se nemůžete prodejci vyhnout, stačí, když budete mlčet a půjdete dál svou cestou. Nevidím, neslyším. Nenavazujte oční kontakt. Možná se vám to bude zdát nezdvořilé, ale stejně tak je nezdvořilé ze strany prodejce s vámi manipulovat. Lepší je být nezdvořilý, než lehčí o několik stovek.

Krok 3

Odmítejte krátkým opakováním slova „Ne.“. Jestli již chcete komunikovat a dát najevo svůj nesouhlas, pak doporučuji buď jenom rázně zavrtět hlavou, nebo použít krátké rázné: „Ne, nemám zájem.“ Na jakoukoliv další větu, kterou prodejce pronese, opakujte jenom: „Ne, nemám zájem“. V psychologii se tento způsob odmítání nazývá „porouchaná gramofonová deska“.

Krok 4

Nebuďte zvědaví. Nejčastějším motivem, proč naletíme a necháme se zviklat, je zvědavost. Jsme zvědaví, co by nám dotyčný mohl nabídnout. Zkuste na zvědavost zapomenout a popřemýšlejte, kdy jste viděli pouličního prodejce nabízet něco skutečně zajímavého a hodnotného. Často jsou to např. nekvalitní parfémy a kosmetika. Když se jedná o prodejce mobilních operátorů, řeknou vám jenom to, co se dovíte v každé specializované prodejně, případně na internetu.

Krok 5

Nic nepodepisujte, nedávejte na sebe kontakt, neskládejte zálohu. Pokud jste se již dali do řeči s prodejcem a produkt se vám zdá docela zajímavý, nikdy na ulici nic nepodepisujte a ani nedávejte na sebe kontakt. Jestli nechcete ztratit kontakt s prodejcem, vezměte si na něj číslo vy. Pozor na placení záloh. Pokud při zaplacení zálohy podepíšeme ve spěchu smlouvu, může mít firma v podmínkách, že i kdybychom od smlouvy odstoupili, zálohu si ponechají. Někdy to můžou být i tisíce korun. Dealeři nás často nutí zavázat se ke koupi dražšího zboží hned a jednat impulzivně. Vědí, že kdyby nám nechali čas všechno si v klidu promyslet, od nákupu bychom odstoupili. Pokud vám někdo nabídne podepsání smlouvy na místě, odmítněte. Vezměte si jí domů a pozorně prostudujte.

Krok 6

Buďte informováni. Informovanost je základem toho, abychom se mohli bránit. Tady jsou nejčastější triky prodejců: -dárky k nákupu ("Dobrý den, mám pro vás dárek." Velmi hezká slečna vám nacpe do ruky taštičku se šampónem. "Měl by jste to komu dát? Přítelkyni, mamince....Super, tak k tomu dostanete zdarma také kondicionér, krém na ruce, tělový krém, tělový peeling." Přidává do taštičky další produkty. "Líbí se vám to?" Komu by se nelíbilo dostat tolik věcí zdarma. "Toto všechno dostanete zdarma, pokud si u nás zakoupíte tento parfém. Dnes výjimečně za skvělou cenu 1.500kč." A je to jasné. Nic nedostaneme zadarmo, všechno to zaplatíme, jestli si koupíme parfém. V té rychlosti a příjemné atmosféře, kterou ale slečna vytváří si to často nestihneme spočítat. -poslední kusy („Mám tady poslední 4 kusy.“) velmi častý trik prodejců, chtějí v nás vyvolat pocit, že zboží se velmi dobře prodává a je ho nedostatek -manipulace cenou a časem („Dobrý den. Jenom dnes si můžete toto zboží zakoupit za skvělou cenu. V Německu se prodává tento masážní přístroj za 20.000 Kč. U nás na prodejně za 10.000 Kč. Dne tady a teď si ho můžete u nás koupit za pouhých 4.990 Kč. Stačí složit zálohu 500 Kč a zboží vám přivezeme dnes večer domů.“) Velmi často se využívá manipulace nízkou cenou ale také není neobvyklé, když prodejce „mlží“, co se týče konečné ceny produktu. Buď nám cenu sdělí až úplně na konci, když si je jistý, že máme o výrobek zájem. Nebo se stává, že nám řekne jenom částečnou cenu, např. 20.000 za vysavač, ale již nepadne zmínka o tom, že je potřeba k vysavači dokoupit hadici, sáčky atd. Konečná cena se může vyšplhat i na dvojnásobek. Jedná se hlavně o velmi drahé výrobky. -lhaní o produktu, výrobky, které se prodávají na „ulici“ jsou často nekvalitní nebo případné je jejich kvalita stejná jako u výrobků, které zakoupíte v obchodech. Pokud je chce prodejce prodat, musí v nás vyvolat pocit, že se jedná o zboží, které jinde neseženeme. Často se dealeři uchylují ke lžím, např. o výjimečných schopnostech výrobku. Jejich vychvalování výrobku je přehnané (když už stojí ten vysavač 20.000, musí mít nadprůměrné parametry). Přitom podobně účinný výrobek zakoupíme ve vedlejším obchodě za pár tisíc korun.

Náchylní na koupi a manipulaci jsme všichni. Někdo méně, někdo více. Nejvíce ohroženou skupinou jsou starší lidé. Často jsme náchylnější podlehnout manipulaci v době psychické krize nebo nemoci. Prostě když jsme nějakým způsobem oslabeni.


Zdroj: https://www.jaktak.cz/jak-odolat-trikum-manipulaci-poulicnich-prodejcu.html