jaktak.cz

Jak reklamovat zboží?

Vrácení, výměna nebo reklamování zboží nepatří zrovna k příjemným záležitostem. Ze zákona na ně však máte právo, tak se nebojte, že obchodníkovi přiděláte starosti. Vyhovět vám patří k jeho povinnostem. Nicméně i vy máte v této záležitosti kromě práv také určité povinnosti.

Krok 1

Vrácení nového nepoužitého zboží

V tomto případě je situace naprosto jednoduchá, pokud jste nakupovali online. Zákon totiž upravuje případy, kdy zboží zakoupíte na dálku, případně mimo obvyklé prostory k podnikání (na internetu, přes telefon apod.). Ve všech těchto situacích máte nárok zboží během 14 dnů vrátit třeba jen kvůli tomu, že se vám nelíbí, nevypadá, jak jste si představovali, zaslali vám jiný druh výrobku nebo nesedí velikost. Důvod uvádět vůbec nemusíte.

V kamenných obchodech máte nárok nepoužité zboží vrátit do 30 dnů, málokde vám ale vrátí peníze, spíš vám dají možnost vybrat si v dané hodnotě něco jiného.

Krok 2

Jak je to se lhůtou?

Bavíme se o lhůtě 14 dnů, je však nutné specifikovat, že jde o dny kalendářní, nikoliv pracovní. Lhůta začíná běžet následující den poté, co si převezmete zboží. Pokud je čtrnáctý den o víkendu či ve svátek, je jako poslední brán nejbližší následující pracovní den. Když už jsme u těch dat, zopakujme si také, že do těch 14 dnů obchodníkovi nemusí být doručeno zboží, ale oznámení o odstoupení od kupní smlouvy. Zboží lze zaslat klidně až později, oznámení však musí být v dané lhůtě doručené (nikoliv jen odeslané).

Co se týče třicetidenní lhůty v případě kamenných obchodů, tam není tolik co řešit. Reklamovat přijdete osobně, tudíž nemusíte přemýšlet, jestli stihne vaše žádost dorazit včas.

Krok 3

Ne všechno lze vrátit

Zboží rozhodně není třeba vracet v původním obalu, nicméně obchodník má nárok po vás žádat náklady na nové zabalení. Nejspíš vás překvapí, že se dá vrátit i zboží použité. Obchodník po vás pak bude chtít uhradit částku, za niž zboží opět uvede do původního stavu. Berte tuto informaci ovšem s rezervou. Pokud budete chtít vrátit sekačku, s níž jste si už posekali trávník, nepochodíte. Nikdo vám však nebrání ji zapnout a vyzkoušet, jestli vůbec něco dělá.

Samozřejmě existují věci, které se vrátit nedají. Typicky je to třeba software nebo audio a video nosiče. Těžko byste někomu dokazovali, že jste si už program doma nenainstalovali nebo hudbu nezkopírovali.

Krok 4

Vše, co musíte vědět o reklamaci

Výše uvedený případ se týkal vrácení zboží bez udání důvodu. Jiná je situace, kdy jste si koupili poškozené zboží nebo se během používání poškodilo. Reklamaci můžete uplatnit do dvou let od převzetí zboží, a to nezávisle na tom, zda jste nakupovali v kamenném obchodě, nebo v e-shopu. Jediné, na co si dávejte pozor, je zkrácená záruka. Například použité zboží se prodává pouze s jednoletou záruční lhůtou a jiné rozsahy záruky bývají také v případě nákupu jako firma na IČO.

Krok 5

Bez obalu a bez účtenky

O reklamaci lze žádat, ačkoliv nemáte účtenku a originální obal. Obal roli nehraje, vy přece reklamujete zboží, nikoliv to, jak bylo zabalené. Podle zákona jej můžete reklamovat i bez obalu. A také bez účtenky. Musíte být jen schopní nějak doložit, že jste zboží opravdu zakoupili u daného prodejce. V dnešní době to jde nejjednodušeji třeba výpisem z účtu, pokud jste platili kartou. Mimochodem věděli jste, že reklamovat lze na jakékoliv pobočce daného obchodního řetězce? Není nutné uplatňovat reklamaci tam, kde jste zboží koupili.

Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dnů ode dne následujícího po dni, kdy jste uplatnili reklamaci. Při uplatnění vám prodejce musí dát nějaký písemný doklad, na němž je datum uvedené. Kdyby prodejce reklamaci nevyřídil v dané lhůtě, musí vám vrátit peníze. Vyřízením se přitom rozumí buď vrácení peněz, nebo výměna zboží, případně odstranění vady.

Uhrazení nákladů

Jestliže reklamujete zboží zakoupené přes internet, pravděpodobně jej budete zasílat poštou. V takovém případě máte nárok na proplacení vynaložených nákladů – zaslání poštou. Dejte si ale pozor, doprava vlastním autem nebo kurýrem nemusí být ze zákona uznána.

Krok 6

Jak postupovat při nákupu v e-shopu

Spousta obchodníků má na webu ke stažení vzor odstoupení od kupní smlouvy nebo reklamace. Někdy vám zašlou v balíku spolu s fakturou také formulář pro vrácení zboží. Pokud tomu tak není, najděte si vzor na internetu, nebo sepište vlastní žádost. Musí tam být vaše údaje (jméno, adresa, kontakt), dále následuje popis, co jste zakoupili a proč to vracíte. Přidejte i poznámku o vámi požadovaném řešení problému.

Žádost lze zaslat e-mailem, avšak jistější je poslat ji fyzicky jako doporučené psaní. Pak se obchodník nebude moct vymlouvat, že ji neobdržel. Jestliže jste nakupovali ve větším obchodu, určitě se nebojte prvně obrátit na podporu a zeptat se, jak máte postupovat. Jistě vám poradí.

Krok 7

Jak postupovat při nákupu v kamenném obchodě

Tady je věc snad ještě jednodušší. Vezměte zboží, které chcete vrátit, a vydejte se na prodejnu. Jak již bylo řečeno, může jít klidně o jinou pobočku než o tu, kde jste zboží doopravdy zakoupili. S sebou si vezměte účtenku nebo výpis z účtu, ať máte nějaký doklad. Pokud jde o reklamaci, zboží si nechají a do 30 dnů váš požadavek vyřídí. Jestliže chcete zboží vyměnit, což lze do měsíce od zakoupení, rovnou si na místě vyberete něco jiného.


Zdroj: https://www.jaktak.cz/jak-reklamovat-zbozi.html