jaktak.cz

Jak na vejce

Asi každý zná vejce na tvrdo, omeletu, volské oko a vajíčkovou pomazánku. Vajíčko je však naprosto dokonalá potravina, která obsahuje kromě kvalitních bílkovin a tuků také velké množství vitamínů a minerálních látek. Vejce rozhodně patří do běžného jídelníčku a není potřeba se ho obávat. Jak přidat vejce do různých pokrmů, aby se přirozeně zvýšil obsah bílkovin? To se dozvíte v tomto článku.

Krok 1

Vaječný bílek je prototypem dokonalé bílkoviny. Obsahuje všechny potřebné aminokyseliny ve správném poměru. Jedno vejce obsahuje asi 6 g bílkovin, ale z toho asi 3 g jsou v samotném žloutku. Proto rozhodně žloutek nikdy nevyhazuje a jezte vejce celé. Obsahuje cholesterol, který potřebujeme pro naše buňky a hormony, ale zároveň je v něm skryt lecitin, který nadbytečný cholesterol napomáhá odbourávat z organismu. Proto se cholesterolu z vajec opravdu nemusíte bát. Dále se v žloutku nachází železo, vápník, hořčík, síra a vitaminy A, E a sk. B.

Krok 2

Vejce můžeme zařazovat jako běžná míchaná vajíčka, na tvrdo, na hniličku, volské oko, apod. Zvýšit podíl bílkovin může i ve sladké snídaňové kaši. Zkuste například nadýchanou jáhlovou kaši (viz článek)Výborná jsou vejce zapečená s fazolovou směsí, jako tzv. shakshuka. Na velké pánvi si orestujte cibuli na oleji, přidejte nadrobno nakrájenou papriku a cuketu a orestujte. Přidejte nakrájená čerstvá nebo konzervovaná rajčata a fazole, dochuťte solí, pepřem, česnekem a bylinkami. Kdo má rád, ať přidá i chilli. Směs nechte krátce probublat. Do směsi udělejte důlky a do každého vlijte jedno vajíčko. Stáhněte plyn, zakryjte poklicí a nechte vejce pomalu vařit tak dlouho, dokud nebude mít žloutek požadovanou konzistenci., kde do teplé kaše opatrně zašleháte žloutek a na závěr přimícháte vyšlehaný sníh. To samé lze udělat i s klasickou ovesnou nebo krupicovou kaší.

Krok 3

Výborná jsou vejce zapečená s fazolovou směsí, jako tzv. shakshuka. Na velké pánvi si orestujte cibuli na oleji, přidejte nadrobno nakrájenou papriku a cuketu a orestujte. Přidejte nakrájená čerstvá nebo konzervovaná rajčata a fazole, dochuťte solí, pepřem, česnekem a bylinkami. Kdo má rád, ať přidá i chilli. Směs nechte krátce probublat. Do směsi udělejte důlky a do každého vlijte jedno vajíčko. Stáhněte plyn, zakryjte poklicí a nechte vejce pomalu vařit tak dlouho, dokud nebude mít žloutek požadovanou konzistenci.

Krok 4

Vejce jsou ideální na zahuštění zeleninové polévky a není tak třeba přidávat žádnou mouku. Zeleninový krém je většinou velmi výborná polévka, jen docela chudá na bílkoviny. Zde se hodí polévku doplnit ztraceným vejcem. Ztracené vejce připravíte tak, že dáte osolenou vodu s kapkou octa. Vroucí vodu rozmíchejte, aby se vytvořil vír. Do víru vlijte vejce, díky tomu se bílek obalí kolem žloutku. Můžete tomu pomoci i vařečkou. Vařte asi 3 – 5 minut, zase podle potřebné konzistence žloutku.

Krok 5

Tradičním bezmasým pokrmem jsou různé luštěninové kaše. Například čočka na kyselo nebo hrachová kaše. Protože luštěniny obsahují dost sacharidů samy o sobě, není potřeba přidávat už pečivo. Spíše je doplňte právě vejcem. Výborné je jak ztracené vejce, tak i volské oko. To však nemusíte vždy smažit a koupat ve velkém množství oleje. Volské oko se dá připravit i na velmi malém množství tuku, aby se spíše jen opeklo.


Zdroj: https://www.jaktak.cz/jak-na-vejce.html