Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat jostu

24. Květen 2021

Josta pěstování. Máte-li rádi angrešt a černý rybíz, můžete mít obě plodiny v jedné. Křížením angreštu a černého rybízu byla totiž vyšlechtěna mimořádně dobrá odrůda, nazvaná josta. Jedná se o velice užitečný netrnitý keř nebo stromek, který dává tmavé plody nápadně větší než černý rybíz a o něco jemnější chuti. Plody josty v sobě kombinují všechny přednosti angreštu a černého rybízu a zachovávají si jejich význam pro zdraví. Jsou bohaté na vitamín C, chutnají sladkokysele a jejich využití v kuchyni je rozmanité. Pěstovat jostu můžete snadno i na zahradě, povíme si jak na to.

1

Vysazování josty: Vysazovat nové sazenice josty můžeme podobně jako u jiných ovocných dřevin na jaře i na podzim. Podzimní čas je ovšem vhodnější v tom, že rostliny stačí do zámrzu zakořenit a na jaře pak nastoupit do bujného růstu. Pokud zakoupíte jostu v zahradnictví či školce, je dobré kořeny ponořit na jeden den do vody. Keře josty sázíme přibližně metr až metr a půl od sebe do běžné zahradní hlíny.

2

Josta a její množení: Množit jostu můžeme formou řízkování. Polodřevité až dřevité řízky je nejlépe odebírat na rozhraní léta a podzimu. Řízky umístíme volně do záhonu nejlépe hlinitopísčitého složení půdy a za několik týdnů zakoření. Ovšem i křížením průběžně po celou sezonu, nebo dělením starších rozrostlých keřů na začátku podzimu, lze spolehlivě jostu množit.

3

Pěstování josty: Josta je vděčný keř nebo stromek, který může pěstovat pro jeho nenáročnost i naprostý zahradnický začátečník. Vyžaduje podobnou péči jako jeho rodiče, tedy angrešt a černý rybíz. Rozdíl je v tom, že josta je mnohem odolnější a přizpůsobivější.

4

Jostu můžete pěstovat ve formě keře, nebo prostě vyřežete postranní větve, ponecháte jeden výhon a na něm necháte vytvořit korunku. U stromkového pěstování je však potřebná pevná opora v podobě dřevěného kůlu, který je třeba zapíchnout před vysazením sazenice josty, abychom neporušili kořenový systém.

5

Zkracování josty: Vzrostlou jostu je potřeba na jaře zkracovat, přičemž se nesmí vylamovat očka. Josta má i ve stromkové formě neuspořádaný vzrůst. Ořežeme jen nevhodně umístěné výhonky a v korunce necháme nejvíce šest hlavních větví.

Na větrnějším stanovišti je vhodné pěstovat jostu v keřové formě, vyžaduje však podpěru.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat černý rybíz | rady
Jak pěstovat černý rybíz | rady. Černý rybíz přináší svěží letní ovoce s vysokým obsahem vitamínu C a železa. Keř černého rybízu je schopen vyrůst až…
Jak zpracovat hložinky | recepty
Jak zpracovat úrodu dýně Hokkaidó