Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat a využít slunečnici

Slunečnicová semínka patří mezi pochoutky oblíbené u lidí i ptáků. Slunečnici roční (Helianthus annuus) si můžete snadno vypěstovat na Vaší zahradě a těšit se nejen z výsledných chutných semínek, ale také z nádherných květů, které budou zdobit Vaši zahradu po dlouhou dobu. Jak slunečnici pěstovat a jak ji dále využít, se dočtete v následujících odstavcích.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Slunečnice je jednoletá rostlina, jejíž květy se, jak známo, otáčejí za sluncem. Vyberte jim tedy dostatečně slunné a chráněné stanoviště, nejlépe v závětří, neboť slunečnice se ve větru mohou snadno polámat či vyvrátit.

Slunečnice se pěstuje v několika barevných variantách (tradiční žlutá i originální červená) a velikostech. Odrůdy s vyšším vzrůstem je vhodné umístit např. k plotu nebo na okraj záhonu, kde nebudou stínit ostatním rostlinám. Naopak kultivary nižšího vzrůstu se dají vysadit i doprostřed záhonu nebo do nádob.

Půda pro pěstování slunečnic by měla být dostatečně výživná a propustná. Hodí se např. kompostová zemina promíchaná s pískem v poměru 1:1.

2

Semínka sázíme zhruba od poloviny dubna po 2–3 kusech do jamek o hloubce 2 cm. Vzdálenost mezi jamkami (a posléze mezi vzrostlými rostlinami) by měla být minimálně 20 centimetrů. Po vzejití rostliny vyjednotíme.

Slunečnice rostoucí v dostatečně výživné půdě si vystačí s pravidelnou každodenní zálivkou, není třeba je ani hnojit (v době, kdy rostlina nasazuje na květ, je však možné ji přihnojit zkvašenými slepičinci). Rostlina však nesnáší přemokření. Odrůdy vyššího vzrůstu vyžadují při růstu oporu.

3

A jak slunečnice využít?

Květy slunečnice se výborně hodí k řezu, jelikož ve váze vydrží krásné i 2– 3 týdny.

Nerozvité květy se pak dají také sušit a použít do suchých květinových vazeb.

4

V neposlední řadě jistě využijete dozrálá semínka, která sklízíme, jakmile dozrají zhruba jejich 2/3 v jednotlivých květech slunečnice (včasnou sklizní podpoříme tvorbu dalších květů). Odřízneme květy i s částí stonku a pověsíme je na dobře větraném místě, kde necháme květy vyschnout. Teprve poté semínka vyloupeme.

Semínka můžete oloupat a sníst (samostatně i v různých druzích slaného i sladkého pečiva a v dalších pokrmech), případně je použít k zimnímu krmení ptáků. Část semínek si schovejte k zasazení na příští rok.

Na balkoně či terase si můžete vypěstovat některou z odrůd s nižším vzrůstem. Slunečnicová semínka v tom případě vysejte do vhodné nádoby.

Některé kultivary slunečnice je možné pěstovat jako vytrvalou pokojovou rostlinu.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat srdcovku nádhernou
Jak malovat s dětmi na kameny
Jak pěstovat kustovnici čínskou