Co je potřeba

  • Bavlněná látka (je možné použít jen jednu barvu, nebo zkombinovat dva různé vzory)
  • Vatelín
  • Šicí stroj
  • Nůžky
  • Krejčovský metr
  • Špendlíky
  • Jehly, nitě
  • Stuha nebo tkaloun
1

Pro jistotu změříme postýlku, do které mantinel šijeme. Standardní rozměr je 120 x 60 cm, ale jistota je jistota. Pak si musíme rozmyslet, jestli chceme mít mantinel po celém obvodu postýlky, nebo např. jen ze tří stran. Tento mantinel byl vytvořen k postýlce, která slouží ke hře a odpočinku miminka přes den, a tak na sebe chceme z jedné strany vidět. Postýlka je chráněna mantinelem ze tří stran a rozměry tomu odpovídají.

2

Nastříháme si látku. Budeme potřebovat dva pruhy látky o rozměrech 244 x 34 cm. První je na přední, druhý na zadní stranu mantinelu. Pak si ustřihneme výplň do mantinelu – vatelín o rozměru 240 x 30 cm (pokud chcete mít mantinel opravdu hodně měkoučký, použijte dvě vrstvy vatelínu na sebe).

3

Pustíme se do šití. Dva pruhy látky přiložíme lícem k sobě, našpendlíme (případně i nastehujeme) a ze tří stran (dlouhá-krátká-dlouhá) sešijeme k sobě. Na okraje pak použijeme entlovací steh dle možností šicího stroje. Vzniklý výtvor pak otočíme naruby a vyplníme vatelínem, který opravdu pečlivě vyrovnáme po celé délce mantinelu. Otevřený konec pak založíme a prošijeme.

4

Nyní mantinel zpevníme prošitím vatelínu a látky po celém jeho obvodu přibližně 2 cm od okraje. Po 30 centimetrech prošijeme mantinel také svisle, čímž ho rozdělíme do osmi čtverců. A právě v těchto místech prošití nám zbývá přišít na zadní stranu tkaloun nebo stuhu pro přichycení k postýlce – vždy k uvázání nahoře a dole. Stačit na přivázání bude přibližně 10 – 15 cm. Na závěr doporučuji mantinel přežehlit, aby se hezky vyrovnal. Přivážeme výsledek naší práce k postýlce, sladíme s prostěradlem, polštářkem a peřinkou, položíme do postýlky miminko, uvaříme si dobrý čaj a kocháme se dobře odvedenou prací.

Tipy

Nebojte se kombinovat barvy a vzory – fantazii se meze nekladou! Je možné třeba vytvořit na přední straně mantinelu ozdobný lem ve vzoru zadní látky (viz hlavní obrázek) - horní část mantinelu jednoduše zahneme a asi dvoucentimetrový lem prošijeme.

Na mantinel můžete našít třeba i kapsy – na plenky, hračky... stačí si vše dopředu pečlivě rozmyslet a rozvrhnout.

Pokud chcete mít mantinel oboustranný, bylo by dobré, aby tkaloun nebo stuha nebyly přišité na zadní straně, ale vycházely z místa švu – toto řešení je rozhodně hezčí a profesionálnější, ale také mnohem pracnější – hned v úvodu při stehování.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.5
Average: 4.5 (2 votes)