Přejít k hlavnímu obsahu

Jak jednorázově omladit keř

25. Červen 2019

Omlazení keře v podstatě znamená jeho sestříhání starých větví tak, aby mohly obrazit nové výhonky. Existují v podstatě dvě možnosti, jak starý keř znovu omladit – jednorázově, hluboce nebo postupně a jemněji. Některé keře můžeme omladit jednorázovým a zásadním řezem, ale ne všechny keře to snášejí. Jestli to keři prospělo, poznáte tak, že se od středu začnou vytvářet nové výhonky.

1

nebojte se řezat

Pokud se rozhodnete pro jednorázový a hluboký řez, odřízněte všechny hlavní větve, a to asi 30 – 45 cm od země. Mladé výhonky okolo odřízněte hned u země.

2

pohnojte

Použijte hnojivo, které se pomalu uvolňuje, např. v dávce 120 g na m2.

3

mulčujte

Na plochu okolo keříku je dobré rozprostřít mulč (seno, spadané listí, rostlinný odpad, kůra). Nešetřete, klidně naneste vrstvu pět až deset cm.

4

zalijte

Zalít keř je důležité zejména v létě nebo sušším období.

5

opětný řez

V dalších letech budou postupně obrážet hlavní větve mladými výhonky. Nechte pouze dvě až čtyři hlavní větve podle toho, jak chcete, aby se dále vyvíjela kostra keře. Zbytek ostříhejte. Postupně v dalších letech nechte vyrůst více a více výhonků, až se vám keř znovu pěkně obnoví.

Opadavé keře je lepší omladit po odkvětu, zatímco u stálezelených keřů je vhodnější provést tento typ sestříhání uprostřed jara.

Nemá smysl obnovovat keř, který je silně napadený chorobou. Nepomohlo by mu to.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak postupně omladit keř
Jak pěstovat zlatý déšť | rady
Jak zpracovat úrodu dýně Hokkaidó
Jak pěstovat a využít vodnici