Přejít k hlavnímu obsahu

Jak odstranit přisáté klíště

05. Duben 2019

Klíště představuje především hrozbu nákazy závažnými infekčními chorobami, jako jsou borelióza nebo klíšťová encefalitida. Již při samotném odstranění klíštěte můžete riziko nákazy snížit a to správným postupem při jeho vytahování. Jak na to vám poradí následující řádky.

1

Oleje, masti

Rozhodně na klíště nenanášejte různé krémy, oleje nebo masti. Tímto způsobem razantně zvyšujete riziko přenosu nákazy. Klíště se po nanesení mastné látky začne dusit a vyvrhne obsah střev do rány, tímto způsobem se pravděpodobnost nákazy zvyšuje.

2

Pinzeta, kleštičky

V prodeji jsou k dostání speciální kleštičky nebo pinzeta, kterými klíště bezpečně vytáhnete. Kleštičky nebo pinzeta vám umožní dostat se ke klíštěti co nejblíže a viklavými pohyby jej bezpečně odstranit. Ránu po odstranění klíštěte vydesinfikujte.

3

Speciální karta

Klíště můžete odstranit také pomocí speciální karty, která má na obou stranách speciální zářezy. S jejich pomocí klíště podeberete a bezpečně vytáhnete. Riziko rozmáčknutí klíštěte nebo vyvrhnutí obsahu střev do rány je při tomto postupu minimální. Po vytáhnutí klíštěte ránu dostatečně vydesinfikujte.

4

Odstranění bez speciálních prostředků

Klíště můžete odstranit pomocí vatové tyčinky (na čištění uší). Tu nejdříve namočte mýdlovou vodou a poté s její pomocí rychle klíště vytáčejte v protisměru hodinových ručiček. Během chvilky se klíště samo uvolní. Následně ránu pečlivě vydesinfikujte. Klíště můžete odstranit také pomocí běžné pinzety. Klíště uchopte pinzetou co nejblíže kůži a kývavými pohyby jej postupně vytáhněte. Riziko přetrhnutí klíštěte a uvíznutí kusadel v rance je v tomto případě nejvyšší. Ránu po vytažení vydesinfikujte.

5

Špatné odstranění klíštěte

Nepodaří-li se vám klíště odstranit celé a zůstanou vám v rance jeho kusadla, nezoufejte. Kusadla sama o sobě nebezpečná nejsou a nehrozí zvýšené riziko nákazy. Tělo s kusadly naloží, jako by se jednalo o třísku. Kusadla se vydrolí nebo vyhnisají. Každopádně ranku pravidelně kontrolujte a desinfikujte, dokud tělo kusadla samo neodstraní. V tomto případě můžete také navštívit lékaře, který uvíznutá kusadla odstraní hned a ránu vydesinfikuje. Vhodným prostředkem pro desinfekci rány od klíštěte je jodová tinktura, která je běžně k dostání v lékárnách. Ať už odstraňujete klíště jakkoliv, v žádném případě se jej nedotýkejte rukama, může dojít k přenosu nákazy. Použijete-li k odstranění klíštěte pinzetu, pečlivě ji vydesinfikujte.

Autor: chiquita | Zobrazit autorská práva

Foto: fr.wikipedia.org/wiki/Ixodes_scapularis#mediaviewer/Fichier:Deer_Tick_-_geograph.org.uk_-_105508.jpg

Hodnocení
VladiN (neověřeno) | Út, 07/21/2015 - 23:23

Na odstranění klíštěte mám svou metodu (za předpokladu, že svítí slunce a máš po ruce lupu) :
paprsky slunce přes lupu nasměruji na klíště ...přibližuji (či oddaluji) ... až do chvíle, kdy mě to už pálí ...to spálí i klíště...mohu opakovat...
Pak už mrtvé (spálené) klíště lehce vytáhnu některým ze shora uvedených způsobů.
Čau VladiN

Viktorie (neověřeno) | Ne, 08/31/2014 - 21:36

Já také celou letní sezónu kupuji a používáme repelent. Jsem maximálně spokojená, protože dlouho vydrží a také funguje jak na klíšťata tak i komáry. A je za rozumný peníz

---
Pozn.: Komenář byl upraven editorem webu, odstraněna reklama na výrobek.

Lucka (neověřeno) | Čt, 07/31/2014 - 11:51

Mě v lékárně doporučili repelent proti klíšťatům a komárům, je to novinka a vydrží také dlouho - cca 85 hodin. co je dobré tak neobsahuje toxický deet. Silvi a jak se ten Váš jmenuje?

---
Pozn.: Komenář byl upraven editorem webu, odstraněna reklama na výrobek

Silva (neověřeno) | Pá, 05/30/2014 - 08:22

Důležité je použít před pobytem v přírodě kvalitní repelent, který dlouho vydrží. Já teď koupila v lékárně. Vydržel působit 7h. Je vhodný pro celou rodinu i děti.

----------

Komentář by změněn editorem: odstranění reklamy

Další zajímavé články

Drobné, ale krvelačné klíště je pro člověka v přírodě stálým a velkým nepřítelem. Nejvíc „při chuti“ je od koncem jara do podzimu. Vyskytuje se zejmén…
Jak chránit oči při práci s PC | rady a tipy. Počítač je dobrý sluha, ale špatný pán. To platí zejména v případě, kdy sezením u něj trávíme dlouhé hod…
Jak správně pečovat o brýle | rady a tipy. Ať už brýle sluneční nebo dioptrické, oba druhy si zaslouží, abychom s nimi zacházeli co nejlépe. Jen tak d…