Přejít k hlavnímu obsahu

Jak odstranit přisáté klíště

14. Duben 2020

Klíště představuje především hrozbu nákazy závažnými infekčními chorobami, jako jsou borelióza nebo klíšťová encefalitida. Již při samotném odstranění klíštěte můžete riziko nákazy snížit a to správným postupem při jeho vytahování. Jak na to vám poradí následující řádky.

1

Oleje, masti

Rozhodně na klíště nenanášejte různé krémy, oleje nebo masti. Tímto způsobem razantně zvyšujete riziko přenosu nákazy. Klíště se po nanesení mastné látky začne dusit a vyvrhne obsah střev do rány, tímto způsobem se pravděpodobnost nákazy zvyšuje.

2

Pinzeta, kleštičky

V prodeji jsou k dostání speciální kleštičky nebo pinzeta, kterými klíště bezpečně vytáhnete. Kleštičky nebo pinzeta vám umožní dostat se ke klíštěti co nejblíže a viklavými pohyby jej bezpečně odstranit. Ránu po odstranění klíštěte vydesinfikujte.

3

Speciální karta

Klíště můžete odstranit také pomocí speciální karty, která má na obou stranách speciální zářezy. S jejich pomocí klíště podeberete a bezpečně vytáhnete. Riziko rozmáčknutí klíštěte nebo vyvrhnutí obsahu střev do rány je při tomto postupu minimální. Po vytáhnutí klíštěte ránu dostatečně vydesinfikujte.

4

Odstranění bez speciálních prostředků

Klíště můžete odstranit pomocí vatové tyčinky (na čištění uší). Tu nejdříve namočte mýdlovou vodou a poté s její pomocí rychle klíště vytáčejte v protisměru hodinových ručiček. Během chvilky se klíště samo uvolní. Následně ránu pečlivě vydesinfikujte. Klíště můžete odstranit také pomocí běžné pinzety. Klíště uchopte pinzetou co nejblíže kůži a kývavými pohyby jej postupně vytáhněte. Riziko přetrhnutí klíštěte a uvíznutí kusadel v rance je v tomto případě nejvyšší. Ránu po vytažení vydesinfikujte.

5

Špatné odstranění klíštěte

Nepodaří-li se vám klíště odstranit celé a zůstanou vám v rance jeho kusadla, nezoufejte. Kusadla sama o sobě nebezpečná nejsou a nehrozí zvýšené riziko nákazy. Tělo s kusadly naloží, jako by se jednalo o třísku. Kusadla se vydrolí nebo vyhnisají. Každopádně ranku pravidelně kontrolujte a desinfikujte, dokud tělo kusadla samo neodstraní. V tomto případě můžete také navštívit lékaře, který uvíznutá kusadla odstraní hned a ránu vydesinfikuje. Vhodným prostředkem pro desinfekci rány od klíštěte je jodová tinktura, která je běžně k dostání v lékárnách. Ať už odstraňujete klíště jakkoliv, v žádném případě se jej nedotýkejte rukama, může dojít k přenosu nákazy. Použijete-li k odstranění klíštěte pinzetu, pečlivě ji vydesinfikujte.

Autor: chiquita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se bránit před klíštětem
Drobné, ale krvelačné klíště je pro člověka v přírodě stálým a velkým nepřítelem. Nejvíc „při chuti“ je od koncem jara do podzimu. Vyskytuje se zejmén…