Přejít k hlavnímu obsahu

Jak přesazovat pokojové květiny

Přesazování pokojových rostlin | návod. Na jaře je nejvhodnější doba k přesazování a množení pokojových rostlin. Květiny musíme čas od času přesazovat, aby nebyly omezovány velikostí květináče a měly zdravý kořenový systém. Pokojové květiny přesazujeme tehdy, když v květináči pro samé kořeny není skoro žádná zemina. Někdy vidíme prorůstat kořínky otvorem na dně květináče, jindy zas rostlina strádá, chřadne a netvoří žádné přírůstky. Starší rostliny, i když se jim relativně dobře daří, zase nebývají příliš úpravné, proto ty, u kterých to lze, rozdělíme ostrým nožem na několik dílů. Květiny přesazujeme do květináčů jen o málo větších, ve kterých rostly původně. Nejvhodnější jsou květináče z pálené hlíny, ale při správné péči a zálivce budou prosperovat i v nádobách z umělé hmoty.

Co je potřeba

  • zemina
  • květináče
  • pokojová květina vhodná k přesazení
  • lopatka
  • nůž
  • štěrk
  • keramzit
  • písek jako drenážní vrstvu
1

Začneme tím, že si připravíme vhodnou zeminu. Dnes si většinou květinovou zeminu koupíme v obchodě, buď přímo na pokojovky nebo univerzální. Jestliže má někdo chuť a možnost namíchat si ji sám, bude potřebovat 7 dílů jílovité zeminy, 3 díly rašeliny a 2 díly hrubého písku. Vše důkladně promícháme a máme písčitohlinitý základ s přibližným složením jako většina vyráběných a prodávaných substrátů.

2

Rostlinu před přesazováním zalijeme a opatrně vyklepneme z květináče. Jednou rukou držíme květináč s rostlinou a druhou rukou přikryjeme zeminu tak, aby prsty z obou stran svíraly rostlinu. Květináčem poklepeme, rostlina se uvolní. Seřízneme kořeny přibližně o jednu třetinu. Opatrně, abychom nepoškodili zbývající kořeny více než je nutné, odstraníme zbytky staré vyčerpané zeminy z kořenového balu. Odstraníme suché, poškozené nebo jinak nevzhledné staré listy.

3

Některé rostliny snadno množíme dělením trsů. Máme-li takovou, opatrně ji roztrháme na požadované části, můžeme použít i ostrý nůž. Hlíznaté rostliny dělíme rozřezáním hlízy tak, aby každý díl měl růstový pupen (očko).

4

Do nového květináče, který by měl být jen o trochu větší než původní, nasypeme drenážní vrstvu (keramzit, štěrk). Na tuto vrstvu nasypeme trochu zeminy a rostlinu umístíme do středu. Květináč doplníme substrátem. Snažíme se pokrýt všechny kořeny, ale zeminu příliš nestlačujeme.

5

Přesazenou rostlinu necháváme několik dní ve stínu, nebo ji před přímým slunečním světlem musíme chránit zastíněním. Květinu bychom neměli několik dní zalévat, povzbudí to kořeny k prorůstání do čerstvé zeminy za vláhou.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat echinaceu
Jak využít květy šeříku | rady a tipy