Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se správně starat o túje | rady

25. Červen 2021

Jak se správně starat o túje | rady. Nejčastěji se u nás túje vysazují do řad jako živé ploty, jelikož jsou po celý rok stále zelené, rychle rostou a skvěle oddělují jednotlivé pozemky a vytvářejí potřebné soukromí. Někdy však mohou túje trpět některými chorobami, ponejvíce je to rezivění. Abyste měli ze svých tújí radost, je potřeba se o ně také správně starat.

1

Túje čili zerav západní má mnoho kultivarů od vysokých až po zakrslé. Pro výsadbu živých plotů se hodí odrůdy tújí husté, rychle rostoucí a nerozklesávající se pod tíhou sněhu. Výška plotu by měla být do tří metrů a na metr se vysazují dvě až tři rostliny.

2

Řez tújí se provádí pravidelně jednou ročně v červnu. Přerostlé rostliny nesnášejí řez do starého dřeva, které pak již neobrazí. Zastříhávat musíte vrcholky rostlin i boky z pohledových stran. Túje se rozrůstají i do šířky, takže časem vytvářejí jednolitý ucelený porost. Živý plot můžete však nechat i nesestříhaný, volně rostoucí, jen s upravovanou výškou. K tomu výborně poslouží elektrické či benzínové nůžky na živé ploty.

3

Túje se hodí všude, takže je můžete pěstovat třeba i ve skalce v zakrslé formě, nebo v předzahrádce. Oblíbené jsou túje jako nádobové rostliny pro terasy nebo schodiště. Většina odrůd je mrazuvzdorná a při vydatné zálivce v bezmrazých dnech vydrží v nádobě několik let. Pak se dají vysadit do volné půdy kamkoliv se vám bude líbit.

Pokud začne túje hnědnout, může být příčin několik:

• Špatný závlahový systém. V těžších půdách zalévejte málo, v písčitých vydatně a často.

• Nebezpečné je zimní prosychání. Ve volné půdě zalijte rostliny před jejich zamrznutím a při oblevě znovu.

• Nesmí se přehnojovat, zvláště brzy po vysazení. Raději počkejte alespoň měsíc po výsadbě, nebo ještě lépe až další sezónu.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat gloxinie
Gloxinie a její pěstování. Gloxinie je krásná pokojová, ale i balkónová květina původem z Brazílie. Rostlina gloxinie má velké listy, které vynikají s…
Jak pěstovat cesmínu | rady
Jak pěstovat cesmínu | rady. Cesmína a její pěstování. Cesmíny se mohou stát okrasou vaší zahrady, vhodné jsou pro tvarovaný živý plot. Pověstné jsou…
Jak stříhat živé ploty | rady
Jak stříhat živé ploty | rady. Živé ploty jsou jednou z nejhezčích ozdob každé zahrady. Aby se ovšem jednalo vždy o ozdobu, tak je potřeba se o živé p…