Co je potřeba

zahradické nářadí, herbicid

1

Prevence

Ať už invazivní rostliny jsou součástí Vašich záhonů, či nikoliv, prevence se doporučuje v každém případě. Tento krok spočívá v záměrném vysazování původních druhů, což v praxi znamená používání spíše regionálních směsí než těch komerčních. Po jejich vysetí se vyhnete zavlečení dalších nových cizokrajných rostlin.

2

Metody likvidace

Jsou dva hlavní způsoby, jak lze invazní rostliny odstranit, tj. mechanicky a chemicky. Mezi mechanické metody likvidace patří například okop, vytrhávání, vyrytí kořenů a kosení. Na některé taxony zabírají spíše chemické zbraně v podobě herbicidů. Ty dělíme na dva typy, a to sice selektivní, které fungují na konkrétní druhy rostlin, a na plošné, jejichž úkolem je zlikvidovat vše, co v daném místě roste.

3

Šťovík alpský

Se šťovíkem alpským se můžete potýkat, pokud bydlíte ve vyšší nadmořské výšce, například v podhůří. Pro úspěšné odstranění šťovíku z Vaší zahrady je potřeba kombinovat mechanickou a chemickou metodu zároveň. Pouhý mechanický přístup nestačí, jelikož rostlina má schopnost se rychle obnovit ze semen ukrytých v půdě. Pokud se ale použije i plošný postřik postižených míst herbicidem, šanci na likvidaci to výrazně zvýší. Postup se doporučuje několikrát opakovat.

4

Lupina mnoholistá

Lupina, původně okrasná rostlina nacházející se na slunných stanovištích, eliminuje výskyt ostatních druhů, jelikož půdu obohacuje o nadměrné množství živin. Likviduje se převážně mechanicky, tj. pravidelným kosením v době květu. Chemická metoda se uplatňuje na pozemcích s vyšší pokryvností lupiny. Platí, že všechna biomasa musí být odstraněna ze zahrady.

5

Netýkavka malokvětá

Růst této jednoleté byliny se dá poměrně jednoduše eliminovat pouhým vytržením celého kusu i s kořenem, což by mělo být provedeno před dozráním semen. Opakovaným a důsledným vytrhávání jedinců docílíte zmizení netýkavky, aniž byste museli použít herbicidy. Nezapomeňte odpad ze zahrady opatrně odnést, abyste zabránili rozšíření semen.

6

Zlatobýl kanadský

Zlatobýl produkuje veliké množství nažek šířících se vzduchem, takže se rychle množí. Ostatním rostlinám vadí tím, že jim brání v růstu kvůli rozsáhlým kořenovým systémům a kvůli mohutným lodyhám i stíní. Zlatobýl může být nejlépe likvidován pravidelným kosením, a to ještě před dozráním semen. Boj ale trvá až několik let.

7

Bolševník velkolepý

Bolševník patří snad k nejproblematičtějším druhům vůbec. Rozmnožuje se pomocí semen, takže najdete-li v zahradě pár kvetoucích rostlin, řešením je jejich okamžité odstranění včetně kořenů. V případě, že má rostlina již vytvořená semena, je vhodné zabránit jejich rozsypaní, vyhněte se tedy přenášení bolševníku po zahradě a po vyndání z půdy ho ihned umístěte například do igelitové tašky. Vždy používejte ochranné prostředky, zejména rukavice, protože bolševník obsahuje toxické obranné látky zvané furanokuraminy, které při kontaktu s kůží vyvolávají silné alergické reakce a způsobují skvrny. Efekt toxinů je umocněný slunečním zářením. S bolševníkem není radno si zahrávat, pokud máte zahradu „zamořenou“ obrovskými jedinci, jejichž výška může dosahovat až několika metrů, nepouštějte k nim děti a rozhodně se nepokoušejte o likvidaci svépomocí, ale přizvěte odborníka.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (1 vote)