Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se zbavit invazních rostlin na zahradě

Jak se zbavit invazních rostlin na zahradě | rady a tipy. Invazní rostliny jsou typické tím, že ačkoliv pocházejí původně z jiných krajin, velmi dobře se jim daří, pokud jsou zavlečeny jinam. Do České republiky byla za posledních několik stovek let přivezena spousta rostlin, jejichž primárním cílem bylo sloužit jako okrasa. Později se však zjistilo, že tyto druhy mají schopnost přerůst naši původní květenu a nekontrolovaně se množí. Možná máte některé na zahrádce i Vy. Jedná se například o šťovík alpský, netýkavku žláznatou, zlatobýl kanadský, lupinu mnoholistou nebo bolševník velkolepý. Jak se jich zbavit?

Co je potřeba

zahradické nářadí, herbicid

1

Prevence

Ať už invazivní rostliny jsou součástí Vašich záhonů, či nikoliv, prevence se doporučuje v každém případě. Tento krok spočívá v záměrném vysazování původních druhů, což v praxi znamená používání spíše regionálních směsí než těch komerčních. Po jejich vysetí se vyhnete zavlečení dalších nových cizokrajných rostlin.

2

Metody likvidace

Jsou dva hlavní způsoby, jak lze invazní rostliny odstranit, tj. mechanicky a chemicky. Mezi mechanické metody likvidace patří například okop, vytrhávání, vyrytí kořenů a kosení. Na některé taxony zabírají spíše chemické zbraně v podobě herbicidů. Ty dělíme na dva typy, a to sice selektivní, které fungují na konkrétní druhy rostlin, a na plošné, jejichž úkolem je zlikvidovat vše, co v daném místě roste.

3

Šťovík alpský

Se šťovíkem alpským se můžete potýkat, pokud bydlíte ve vyšší nadmořské výšce, například v podhůří. Pro úspěšné odstranění šťovíku z Vaší zahrady je potřeba kombinovat mechanickou a chemickou metodu zároveň. Pouhý mechanický přístup nestačí, jelikož rostlina má schopnost se rychle obnovit ze semen ukrytých v půdě. Pokud se ale použije i plošný postřik postižených míst herbicidem, šanci na likvidaci to výrazně zvýší. Postup se doporučuje několikrát opakovat.

4

Lupina mnoholistá

Lupina, původně okrasná rostlina nacházející se na slunných stanovištích, eliminuje výskyt ostatních druhů, jelikož půdu obohacuje o nadměrné množství živin. Likviduje se převážně mechanicky, tj. pravidelným kosením v době květu. Chemická metoda se uplatňuje na pozemcích s vyšší pokryvností lupiny. Platí, že všechna biomasa musí být odstraněna ze zahrady.

5

Netýkavka malokvětá

Růst této jednoleté byliny se dá poměrně jednoduše eliminovat pouhým vytržením celého kusu i s kořenem, což by mělo být provedeno před dozráním semen. Opakovaným a důsledným vytrhávání jedinců docílíte zmizení netýkavky, aniž byste museli použít herbicidy. Nezapomeňte odpad ze zahrady opatrně odnést, abyste zabránili rozšíření semen.

6

Zlatobýl kanadský

Zlatobýl produkuje veliké množství nažek šířících se vzduchem, takže se rychle množí. Ostatním rostlinám vadí tím, že jim brání v růstu kvůli rozsáhlým kořenovým systémům a kvůli mohutným lodyhám i stíní. Zlatobýl může být nejlépe likvidován pravidelným kosením, a to ještě před dozráním semen. Boj ale trvá až několik let.

7

Bolševník velkolepý

Bolševník patří snad k nejproblematičtějším druhům vůbec. Rozmnožuje se pomocí semen, takže najdete-li v zahradě pár kvetoucích rostlin, řešením je jejich okamžité odstranění včetně kořenů. V případě, že má rostlina již vytvořená semena, je vhodné zabránit jejich rozsypaní, vyhněte se tedy přenášení bolševníku po zahradě a po vyndání z půdy ho ihned umístěte například do igelitové tašky. Vždy používejte ochranné prostředky, zejména rukavice, protože bolševník obsahuje toxické obranné látky zvané furanokuraminy, které při kontaktu s kůží vyvolávají silné alergické reakce a způsobují skvrny. Efekt toxinů je umocněný slunečním zářením. S bolševníkem není radno si zahrávat, pokud máte zahradu „zamořenou“ obrovskými jedinci, jejichž výška může dosahovat až několika metrů, nepouštějte k nim děti a rozhodně se nepokoušejte o likvidaci svépomocí, ale přizvěte odborníka.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat medvědí česnek
Jak pěstovat kustovnici čínskou
Jak pěstovat rebarboru
Jak pěstovat černý kořen
Jak pěstovat echinaceu