Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít v domácnosti máslo | recepty

Máslo má v české kuchyni nezaměnitelnou pozici pro svou lahodnou chuť a vůni. Stále však platí, že konzumaci másla by měli omezit lidé s cévními potížemi a s vysokým obsahem cholesterolu. Jsou různé náhražky másla a v současném stravovacím trendu hojně využívané, ale svým složením a hodnotám se svou kvalitou nemohou pravému máslu vyrovnat. Máslo je určené spíš pro studenou kuchyni, není vhodné na smažení.

Co je potřeba

Máslo, čerstvé bylinky, česnek, cibulku, kari koření, pepř, sůl

1

Ochucené bylinkové máslo V dnešní moderní kuchyni je bylinkové máslo dost populární, ale v prodejní nabídce se s ním běžně nesetkáváme. Takové máslo si snadno můžeme vyrobit sami. Není to nijak pracné. Necháme máslo změknout a utřeme se solí. Na jemno nakrájíme cibulku a přidáme jemně nasekané bylinky - pažitku, oregano, tymián nebo zelenou petrželku. Dobře promícháme a dáme do chladna ztuhnout. Bylinkové máslo můžeme použít na maso, na přílohy.

2

Česnekové máslo Nejlépe se hodí ke steakům. Česnekové máslo si připravíme z 5 stroužků česneku. Stroužky oloupeme a lisem na česnek prolisujeme nebo na jemném struhadle nastrouháme. Česnekovou pastu smícháme se změklou kostkou másla. Okořeníme pepřem, upravíme do nějakého tvaru a necháme vychladit.

3

Máslo s kari kořením Takto ochucené máslo se nejvíc hodí ke drůbeži. Změklé máslo smícháme s troškou kari koření, jednoduše jej upravíme do nějakého tvaru, třeba do roličky a dáme ztuhnout do chladna.

4

Užitečné rady Jak snadno utřít máslo? Do pěny se dá máslo nebo i rostlinný tuk utřít velmi snadno a rychle, když k tomu přidáme na špičku nože trošku mouky.

5

Jak máslo uskladnit? Máslo snadno vstřebává vůni svého okolí, proto jej před jeho uskladněním dobře zabalíme nebo dáme do uzavřené nádoby. Máslo musíme vždy uchovávat v chladu, ale nemusí být vždy v ledničce na nejstudenějším místě, jinak by nešlo dobře roztírat na pečivo. Pokud nemáme podmínky pro vytvoření chladného prostředí, když jsem například v přírodě delší dobu, uskladníme máslo do slané vody, aby nežluklo. Nejlepší je slanou vodu převařit, pak ji necháme vychladnout a do ní máslo zcela ponoříme. Uložíme, pokud to jde, na nejchladnější místo.

6

Když je máslo tvrdé? Zapomněli jste včas vyndat máslo z ledničky a potřebujete ho rychle zpracovat? Jednoduše jej nahrubo nastrouhejte do misky a pak rozetřeme doměkka.

7

Aby se máslo nepřepalovalo Pokud rozehříváte na pánvi máslo, které ve vyšších teplotách začne prskat a přepalovat se, přidejte k němu na špetku nože soli nebo k němu přilijte trošku rostlinného oleje.

8

Máslo má v domácnostech i jiné uplatnění než jen v kuchyni. Skvrny od asfaltu, smůly, dehtu, fermeže nebo trávy potřete máslem, které tyto skvrny vyčistí. Stejně tak můžete máslo použít na čištění lakované obuvi.

Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Foto: ArielGlenn, commons.wikimedia.org/wiki/File:Butter_dish.jpg

Hodnocení

...a banány 17.Ovšem lepší bylo stát frontu na banány než být bez práce. Undatro!!!!

poetkavlasta (neověřeno) | So, 01/17/2015 - 13:16

Tvrdé strouhané máslo z lednice používám již léta, samo mne to napadlo a teď to čtu jako radu.Nastrouhané máslo se ve šlehači snadno ušlehá, třeba když dělám pomazánku a dám do šlehače vše naráz
Od určité doby nepoužívám žádné margaríny, Ramy, apod. Vařím pouze na svém vyškvařeném sádle, někde použiji na ochucení máslo a na studenou kuchyni Slunečnicový olej. Na chléb pouze máslo nebo své domácí sádlo. Zvýšený cholesterol nemám. Má ho kamarádka, která používá margaríny!

K té ceně másla - ono si teď lidi neuvědomují, že máslo bylo drahé vždycky. Za sociku stálo 10Kčs. A normální ženská si vydělávala měsíčně do 1000 jako dělnice nebo prodavačka (moje máma byla byla šička bot a měla tolik) nebo tak 1200hrubého jako úřednice. Takže stejně jako dnes,akorát o nulu méně.Takže je máslo stále mnohem levnější než tenkrát.Proto byl chleba s máslem normální jídlo, které jsme dostávali do školy jako svačinu.Vajíčko stálo 1Kčs, kilo cukru7,30.

My kupujeme máslo v Polsku, v Biedronce. Máslo Oselkove, 82%, 375g za 6,90zlt, to je při dnešním kurzu, asi 45kč. Tak že cena docela slušná a jinak je vynikající.

Blanka Šindel (neověřeno) | Po, 11/10/2014 - 11:15

K máslu se pomalu začínám vracet, ta chuť je nezaměnitelná. I když mám vyšší cholesterol. Sice ho používám vcelku málo, jen na snídani a někdy pod maso.Pokrmy na másle jsou taky chutnější. Ale na druhou stranu máslové krémy zrovna nemusím. Jinak pečení na Vánoce se bez másla neobejde, jiný tuk nepoužívám. Jen kdyby bylo máslo trochu levnější.

Další zajímavé články

Ibišek není jen pokojová rostlina s překrásnými květy. Ibišek súdánský (latinsky Hibiscus sabdariffa) tvoří také součást ovocných čajů a používá se pr…