Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a čím osadit stinný záhon | rady a tipy

Jak a čím osadit stinný záhon | rady a tipy. Pokud máte část své zahrady orientovanou na sever, případně severo-západ a sluníčko sem nahlédne jen na pár chvil ráno a večer, vůbec to nemusí znamenat, že na tomto místě neporostou žádné pěkné rostliny. Naopak! Existuje celá řada druhů, které by jižní slunce spálilo, a tak se radši schovávají ve stínu stromů. A právě na tyto stydlíny a jejich pěstování se zaměříme.

Co je potřeba

Čas a chuť do práce

1

Zapomeňte na pohřební náladu. Kombinace stín – túje – břečťan nemůže nikomu přidat na dobré náladě. Tmavší zákoutí na naší zahradě lze proměnit v romantické kvetoucí útočiště, které rádi vyhledáme, když slunko pálí až moc. Nebo nás pro svou krásu přivolá samo – jen tak. Umístěte do takového koutku lavičku a nějakou pěknou zahradní dekoraci, aby vám tam bylo příjemně a obklopte se stínomilnými rostlinami, které už teď v zahradnictvích stojí frontu, aby vám mohly dělat společnost.

2

Seznamte se s květy. Radost vám svými velkými květy může každoročně dělat hortenzie velkokvětá, která se nabízí v různých barevných odstínech od bílé, růžové, fialkové, až k modré. Hosta je další vděčnou kvetoucí stydlivkou. Vyniká nejen bílými či fialovými květy, ale i sytě zelenými listy s bílým lemováním. V kontrastu k ní může skvěle vyniknout i růžově či červeně kvetoucí čechrava a její o něco větší bílá kolegyně udatna. Pěkným drobným keříkem s růžovými květy je známý a často vysazovaný tavolník. A co takhle starý dobrý rododendron? Stačí trochu přikyselit půdu a odvděčí se vám červnovou záplavou bílých nebo růžových květů.

3

A které rostliny budou ve vašem relaxačním zastíněném koutku vynikat spíše rozmanitým zbarvením a tvary svých listů? Třeba různé druhy kapradin, travin nebo keříků – brslen, buxus a k němu nádherně vínově kontrastující dřišťál. Ve stínu budou rády i různé druhy zakrslých jehličnanů.

4

A co bude ve spodní linii? Výše zmíněné rostliny budou růst více méně do výšky. Teď se zaměříme na popínavé a půdopokryvné stínomily. K takovým patří třeba skalník, který nejen že rychle roste, ale ještě vám bude dělat parádu bílými kvítky a později červenými plody. Dalšími „kamarády do stínu“ jsou rozhodně zjara modře kvetoucí barvínek, psí víno nebo břečťan. A co takhle jedlý porost? Zasaďte do záhonku lesní jahůdky, které vám neuvěřitelnou rychlostí „zaplevelí“ velkou plochu a příští rok se odmění sladkými plody.

5

Založení záhonu. Rostliny bychom vybrané měli a teď k jejich sázení. Napřed je třeba si uvědomit, kolik jich budeme potřebovat. Menší druhy sázíme asi 30 až 50 cm od sebe, větší asi 50 až 100 cm. Větší druhy sázíme vždy dozadu, menší dopředu. Rostliny stejného druhu sázíme k sobě do skupin, aby vytvořily kompaktní porost. Snažíme se střídat barvy listů a květů, aby spolu sousedící rostliny vytvářely pěkný kontrast. Záhon se ale musí líbit především nám samotným, takže se při sázení klidně nechte vést vlastním vkusem. Po vysazení je třeba rostliny každý den zalévat, později, když zakoření, už to nutné není. Stinný záhon má tu výhodu, že drží vodu mnohem déle a nemusíme se o něj proto tolik starat.

Autor: Jasanka
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat černý kořen
Jak pěstovat kustovnici čínskou
Jak pěstovat rebarboru
Jak pěstovat medvědí česnek
Jak se zbavit smutnic | rady a tipy